نماد سایت ماه نیوز

آخرین وضعیت صدور مجوز در درگاه ملی مجوزها/تاثیر تفکیک حساب‌های تجاری در شناسایی دهک‌های درآمدی

وزیر امور عکستوم و کینگا سبلم تنزید استمایستم درگاه ملی موزوکها، حساب فیده خزانها، سدرون فاکترین اینکنه، در کرد مدر یسائن حسابهای بریکینہ از پریسیا کرد.

به گزارش ما، سید احسن خاندوزی با حضور در برنامه خط اول ماه نیوز سیما به تشریح اقدامات وزارت اقتصاد پرداخت و به درب مجوزهای کسب و کار ملی اشاره کرد و اظهار داشت: موضوعی که وجود دارد. این است که دستگاه‌های اجرایی کشور در سال‌های گذشته پتانسیل تولید را داشته‌اند، در واقع دستگاه ها به جای کمک به سرمایه گذاران و کارآفرینان با بهانه های مختلف مانع فعالیت آنها شدند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل این موضوع این بود که ساختارهای جوانان انگیزه کافی برای کمک به سرمایه گذاران بخش خصوصی را در مدیران نهادهای دولتی ایجاد نکردند. این روند سالهاست که ریشه در اقتصاد کشور دارد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه در دولت جدید مردم تلاش کرده اند با سهولت بیشتری کسب و کار خود را راه اندازی کنند، گفت: از ششمین روز اردیبهشت ماه سال جاری که مهلت کار قانونی وزارت مجوزهای ملی آغاز شد، تاکنون 389000 درخواست مجوز کسب و کار در این محل انجام شده است که 105 هزار درخواست به دلیل نداشتن مدارک یا ابطال رد شده است. همچنین از 389 هزار درخواست، 114 هزار و 384 مجوز صادر شد. در واقع بیش از 114 هزار مجوز طی بیش از 6 ماه بدون مراجعه شخصی به دستگاه های اجرایی کشور صادر شده است.

خاندوزی ادامه داد: البته دستگاه ها با وجود نداشتن سند صعب العبور 157 هزار مجوز را حفظ کردند و 148 هزار درخواست مهلت بررسی قانونی را پشت سر گذاشتند. در این زمینه قانون این امکان را به وزارت اقتصاد و وزارت مجوزهای ملی داده است که در صورت تمام شدن زمان دستگاه ها و عدم صدور مجوز، وزارت اقتصاد می تواند نسبت به صدور مجوز اقدام کند. .

وی در پاسخ به این سوال که کدام سازمان ها هنوز به پرتال ملی صدور مجوز نپیوسته اند؟ بر این اساس در زمینه صدور مجوز در حوزه صلح، سلامت و میراث فرهنگی عقب هستیم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: البته تاکنون از این ظرفیت استفاده قانونی نکرده بودیم، اما از آنجایی که حقوق تولیدکنندگان در اولویت است، باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

**பெருக்கு தியு அக்குக்க்கு

خاندوزی در ادامه با تاکید بر اینکه دو مانع نظری و عملی ممکن است مانع از صدور مجوز توسط دستگاه ها شود، تصریح کرد: برخی مدیران خود را جای فعالیت اقتصادی می گذارند و مدعی اشباع بازار در آن حوزه خاص هستند. در حالی که خود فعالان اقتصادی بهترین قاضی و سرمایه دلسوز چند میلیارد تومانی هستند.

وی ادامه داد: دومین مانع سودآوری این است که برخی از افرادی که متولی صدور مجوز هستند، خودشان در همین حوزه فعال هستند و خواستار عدم صدور مجوز هستند.

وزیر اقتصاد گفت: توافق بی سابقه ای بین اتاق بازرگانی و وزارت مجوزهای ملی برای صدور مجوز انجام شد و این اتاق نیز هماهنگ شد تا به همین ترتیب مجوزها را تمدید و صادر کند.

خاندوزی تصریح کرد: به جای اینکه به شما بگویند برای صدور مجوز باید ویژگی ها یا استانداردهایی داشته باشید، ابتدا مجوز صادر می شود و سپس بررسی می شود که آیا استانداردها رعایت شده است یا خیر.

** 50 درصد درآمد دولت پایدار است

وی در ادامه با بیان اینکه در 6 ماهه نخست امسال نزدیک به 50 درصد درآمد دولت از محل درآمدهای پایدار از جمله مالیات بوده است، گفت: به عبارت دیگر سهم درآمدهای نفتی به مرور زمان کاهش یافته و این روند کاهش یافته است. ادامه دارد.”

وزیر اقتصاد ادامه داد: یک نوآوری در حوزه سیاست های دولت این است که فشار مالی برای فعالان اقتصادی کاهش می یابد اما در عین حال از فرار مالی افراد با درآمد میلیاردی جلوگیری می شود. مثلاً کارمندان و کارگران مالیات معمولی می پردازند اما ممکن است فردی با درآمد 1000000 تومانی مالیات ندهد.

خاندوزی اظهار داشت که این سامانه باید در اوایل سال 1400 راه اندازی شود، اما این توافق صورت نگرفت. عملکرد این سیستم به این صورت است که برای خرید و فروش شرکت های بزرگ اقتصادی فاکتور الکترونیکی صادر می شود.

وی ادامه داد: این توافقنامه از اول فروردین برای شرکت های بورسی اجرایی شد و همه شرکت ها این فرصت را دارند که آرام آرام به این روند بپیوندند تا شاهد افزایش شفافیت باشیم.

** به تشخیص حساب های شخصی از حساب های تجاری کمک می کند

خز. وقتی وزارت رفاه افراد دهه درآمدی را شناسایی کرد، خیلی ها اعتراض کردند که دهه هفتم تا دهم هستند. یکی از دلایل قرار گرفتن افراد در رده های ذکر شده در حالی که درآمد پایینی دارند این است که شخص دیگری از حساب این افراد برای خرید، فروش و معامله استفاده می کند.

وی ادامه داد: تفکیک حساب ها به تفکیک فعالیت های اقتصادی از زندگی روزمره و شناسایی افرادی که به اشتباه در دهه دهم قرار گرفته اند کمک می کند.

**آخرین آمار حساب‌های بریکینی را شناسایی می‌کند

خاندوزی درباره آخرین آمار شناسایی حساب های تجاری توضیح داد: تاکنون 510 هزار و 958 حساب تجاری شرکت ها و پنج میلیون و 444 میلیون حساب تجاری اشخاص حقیقی شناسایی شده است.

به گفته وزیر اقتصاد، وقتی حساب تجاری شناسایی می شود، می تواند با سقف بالاتری تراکنش انجام دهد که این سقف توسط بانک مرکزی اعلام می شود.

**تمامی فعالان اقتصادی تا پایان تابستان سال آینده دارای فاکتور الکترونیکی خواهند بود

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه، پنج بازه زمانی برای صدور صورتحساب الکترونیکی در نظر گرفته شده است. سایر دوره ها اول آذرماه سال جاری، اول بهمن ماه سال بعد، اول مهرماه سال بعد و پایان تابستان سال بعد می باشد. بنابراین ، در پایان تابستان سال آینده ، हमे अक अक दारा सारट बोद बोद बोद.

خاندوزی درباره مزایای صدور فاکتور الکترونیکی توضیح داد: این فرآیند به مردم قدرت انتخاب می دهد زیرا می توانند ببینند کالایی به چه قیمتی و در کدام فروشگاه عرضه می شود.

**شفافیت در حکمرانی بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل می کند

وی با تاکید بر اینکه شفافیت می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند، گفت: در جوامع دیگر نباید تصور کرد که فساد کمتر و مردم اخلاق مدارتر از جامعه ایرانی هستند. باید گفت ستکترکها کمه در آن فراست اندریند.

وزیر اقتصاد با اشاره به بدهکاران بانکی گفت: تعداد بدهکاران بانکی در بانک تجارت 40 نفر، بانک ملیت 51 نفر، مسکن بانکی 9 نفر، بانک ملی 136 نفر، توسعه بانکی 10 نفر و بانک صنعت و معدن 33 نفر است. البته برخی از این افراد فقط معلول هستند. انتشار این اطلاعات باعث کاهش 14 درصدی پرونده های بانک سوخته شد.

به گفته خاندوزی، گسترش فهرست فوق بدهکاران منجر به بازگشت میلیاردها دلار به شبکه بانکی و تسهیلات بیشتر به مردم می شود.

وی ادامه داد: دولت سوم خوشحال است که مردم از چنین اطلاعاتی مطلع شده و دلیل آن را مطالبه می کنند.

विजीा इका है बा है बाالات अताार फाय फाली श है गुवल का करद करद: अमा बा अनुत्र रुष्टाय मानिली अज अन फा شرکت های زیادی بودند که توانستند زیان خود را به صفر برسانند. هیچ خط قرمزی برای دولت وجود ندارد و شفافیت برای همه است.

**آخرین وضعیت حسب واحد خزانه

وی در ادامه درباره حساب خزانه واحد توضیح داد: تا سال 1395 با حساب های مختلط شرکت ها و ارگان های دولتی مواجه بودیم زیرا هر کدام از آنها در چندین بانک حساب های متفاوتی داشتند که نظارتی بر آنها صورت نمی گرفت. با ساماندهی این حساب ها تعداد آنها از 250 هزار حساب به 23 هزار حساب کاهش یافته و 800 حساب در خزانه داری به صورت شفاف نظارت می شود. این موضوع باعث شد تا از دست دادن سود جلوگیری شود.

خاندوزی ادامه داد: گاهی اوقات دولت حقوق پیمانکار را به دولت پرداخت می کرد اما ماه ها طول کشید تا این پول به ذینفع نهایی برسد.

وزیر اقتصاد گفت: برخی از دانشگاه ها از جمله دانشگاه علوم پزشکی و تعداد انگشت شماری از شرکت های دولتی هنوز به این حساب نپیوسته اند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل