هنری و فرهنگی

از صدای انفجار در برج میلاد نترسید

اجرای این نمایش سینمایی از 410 25 شهریور در برج میلاد آغاز شد و صبح 26 شهریورماه کوروش زارایی کارگردان این اثر به همراه علی فروزانفر دستیار هنری هنرمند و علیرضا کهفر. تهیه کننده این اثر در نشست خبری جزئیات این اثر را تشریح کرد.

کورش زارعی درباره استفاده از مواد منفجره و تامین امنیت تیم اجرایی و تماشاگران این اثر و همچنین درباره صدای انفجار یکی دو شب پیش از برج میلاد توضیحاتی ارائه کرد. انفجارهای ما با فاصله مناسب از گروه و مخاطب انجام می شود تا به کسی آسیبی نرسد. حتی امواجی که انفجارها ایجاد می کنند با مسافت های طولانی منطبق نیستند تا خطرناک نباشند.

وی افزود: اگر این افکت را در این مدت اجرا نمی کردیم آسیب می دیدیم. چرا که در این اثر 100 هزار لیتر آب مصرف می شود و بازیگران نقش خود را در آب اجرا می کنند و الان هم نمی توانند هوای سرد را تحمل کنند.

وی یادآور شد: این نمایش قرار بود در شهریور ماه به مناسبت هفته دفاع مقدس و قبل از سرد شدن هوا اجرا شود و برای تهیه آن هزینه زیادی کرده بودیم اما شرایط اجازه نداد. در آن زمان اجرا می‌شد و اگر اکنون آن را اجرا نمی‌کردیم، و بسیاری از سرمایه‌ها از بین رفت.

در تعلیمات صاحبتها و فروزانفر هم ورود: برای اجرای این کار از سه نهاد مجوز گرفته ایم. با همه اینها سعی کردیم انفجار سبکتر و مواد منفجره کمتر شود.

وی با ابراز تأسف از وضعیت فعلی اطلاع رسانی افزود: برای اطلاع رسانی از بیلبوردهای رادیویی و شهری استفاده می کنیم. אז אז ק דר קאר מא פנפרה וודע דרד דרד פקר קידים מעבר ברי בראם به همین دلیل در تبلیغات خود به این موضوع اشاره می کنیم تا مردم از انفجار برج میلاد نترسند.

فروزانفر با اشاره به شرایط اجتماعی مردم کیشور در ماه گذشته افزود: چند روزی اجرا را به تعویق انداختیم تا مردم کمی آرامش داشته باشند.

وی با ارائه جزئیاتی از محتوای این اثر افزود: این اثر با موضوع شهدای غواص و حاج قاسم سلیمانی که قرار بود در هفته دفاع مقدس رونمایی شود اما به دلایل متعددی از جمله مقایسه با اربعین و اخیر ناآرامی، اجرا را با تاخیری کوتاه شروع کردیم.

فروزانفر با بیان اینکه 200 نفر در اجرای این نمایش نقش دارند، اضافه کرد: این اثر عواقب وخیم و انفجارهای متعدد دارد. در ابتدا قرار بود 25 اجرا داشته باشد اما به دلیل تاخیر این سینما 15 اجرا خواهد داشت و هر اجرا می تواند میزبان 4000 مخاطب باشد.

سپس کورش زارعی یادآور شد: تهیه این اثر 3 ماه زمان برده است و در این نمایش وقایع مستند، دراماتیزه شده و تمامی روایت ها، داستان ها و شخصیت های اثر مستندسازی می شود.

به گفته وی، شخصیت های محوری این نمایش حاج قاسم سیمانی، علی عابدینی، حسن یزدانی، حسین یوسف الهی هستند و در این اثر سه عملیات نظامی به تصویر کشیده شده است.

این کارگردان درباره عنوان سینمای خود برای اجرای این اثر توضیح داد: نزدیک به شش، هفت سال است که دارم تجربه می کنم. این افکت تلفیقی از سینما و تئاتر است و در اجرای آن از تکنیک های مختلف سینمایی و جلوه های ویژه میدانی و بصری استفاده می کنیم.

علیرضا کهفر تهیه کننده این اثر و مدیرعامل موسسه مهنا با بیان اینکه این موسسه از سال ها قبل روی تولید نمایش های میدانی متمرکز بوده است، گفت: برای اجرای این نمایش ۱۰۰ هزار لیتر آب مصرف می کنیم. برج میلاد برای ایجاد رودخانه.» ما انفجارهای آب زیادی داریم و بازیگران ما در فضای آب نقش آفرینی می کنند. چون دیر مجوز این کار را گرفتیم نتوانستیم تبلیغات زیادی داشته باشیم. با همه اینها تعداد تماشاگران اولین اجرای ما قابل قبول بود و امیدواریم با این نمایش حال مردم را بهتر کنیم.

در ادامه فروزانفر در پاسخ به این سوال که بودجه تولید این اثر چقدر است، گفت: معمولا برآوردهای میدانی اعلام نمی شود. هر مقداری که بتوانم بگویم در این شرایط باعث ناراحتی من می شود و به این اکتفا می کنم که ساخت این اثر کمتر از پنج میلیارد تومان بودجه داشته است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه امسال برای کارهای فرهنگی با بودجه دولتی مواجه هستیم.

فروزانفر در عين حال متذكر شد: تمام اتفاقات چند هفته گذشته نشان از عدم علاقه ما به رسانه دارد. در حالی که اگر حرف ها در محل گفته شود و روایات در محل منتقل شود، لزومی ندارد که بسیاری از حوادث به لایه های اداری و امنیتی کشور برسد، اما متاسفانه هنوز سرمایه گذاری کافی در این زمینه انجام نشده است. حوزه کار فرهنگی است و صورتمان را سرخ نگه می داریم. در حالی که در 70 سال گذشته تحولات اقتصادی و عمرانی زیادی داشته ایم اما در حوزه فرهنگ کمتر با آن مواجه بوده ایم.

کوهفر همچنین توضیح داد: در این اثر فقط 100 استعداد داریم که هر کدام 200 هزار تومان در روز حقوق می گیرند. متأسفانه هزینه ها بسیار زیاد است و اعداد دیگر ارزش آن را ندارند.

و کاترنشان کرد: یکی از اهداف الگوسازی ما نوجوانان است و معتقدیم در جوانی آنقدر رامبوهای واقعی داریم که باید برای قهرمان سازی به سراغ رامبوهای غربی برویم.

کوروش زارعی در پایان درباره محتوا و تکنیک در این افکت توضیح داد: نمی خواهیم فقط توپ و راکت را نشان دهیم، بلکه استفاده از این ابزار در مسیر درستی است. چون محتوا و تفکر کار برای ما مهم است تا بتوانیم با آن تاثیرگذار باشیم، عقلانی هم هست و احساسی نیست.

به گزارش ما، این سینما هر شب ساعت 7 صبح ساعت 410 در پارکینگ شماره 3 برج میلاد اجرا می شود و اجرای آن برای تماشاگران رایگان است.

5757