نماد سایت ماه نیوز

استرس مزمن خطر مرگ بر اثر سرطان را دو برابر می‌کند

بر اساس گزارش های شفاف، استرس نه تنها بر ذهن، بلکه بر بدن نیز تأثیر می گذارد. به گفته محققان کالج پزشکی جورجیا، بدن ما به طور کلی می تواند این شرایط را تحمل کند، اما استرس مزمن خطرات زیادی را به همراه دارد و می تواند به مرور زمان خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

دکتر “جاستین خاویر مور” (جاستین خاویر مور)، مدیر کل کالج پزشکی و سرطان جورجیا گفت: در پاسخ به عوامل استرس خارجی، بدن شما هورمون استرسی به نام کورتیزول ترشح می کند و پس از پایان استرس، این سطوح باید پینی بیایند با این حال، اگر استرس روانی-اجتماعی مزمن و مداوم دارید که هرگز به شما اجازه آرامش نمی دهد، این می تواند باعث ساییدگی و پارگی بیولوژیکی در بدن شما شود.

در این تحقیق، مور و گروهش این اثرات بالقوه مضر را با انجام تجزیه و تحلیل یک مطالعه قبلی که شامل داده های بیش از 41000 نفر بود، ارزیابی کردند. این تحقیق شامل داده‌های 41 هزار نفری است که بین سال‌های 1988 تا 2019 جمع‌آوری شده‌اند.

فشار خون دیاستولیک و سیستولیک، کلسترول تام (کلسترول کل موجود در خون)، هموگلوبین A 1 C (شاخص مهم دیابت)، آلبومین و کراتینین (معیارهای ارزشمند عملکرد کلیه) و پروتئین واکنشی C (شاخص التهاب واقعی)، از جمله موارد دیگری که مورد بررسی قرار گرفت. بررسی این مقادیر به محققان کمک کرد تا بار آلوستاتیک بدن یا سایش و پارگی را تعیین کنند.

بار آلوستاتیک ساییدگی و پارگی روی بدن است که زمانی که فرد در معرض استرس مکرر یا مزمن قرار می گیرد، جمع می شود. این اصطلاح در سال 1993 توسط “براس مک آیون” و “ستلار” ابداع شد و نشان دهنده اثرات فیزیولوژیکی قرار گرفتن در معرض مزمن در معرض نوسانات عصبی یا غددی است که در پاسخ به قرار گرفتن در معرض مزمن یا طولانی مدت در برابر استرس است.

شرکت کنندگانی که نمره سه یا بالاتر را کسب کرده بودند در نوار آلوستاتیک قرار گرفتند. محققان داده‌های شرکت‌کنندگان را با شاخص ملی مرگ که توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها جمع‌آوری شده است، مقایسه کردند تا مشخص شود چه کسی و چه زمانی بر اثر سرطان مرده است.

محققان دریافتند که حتی بدون تعدیل متغیرهای مخدوش کننده مانند سن و نژاد، افرادی که بار آلوستاتیکی بالایی دارند، 2.4 برابر بیشتر از افرادی که بار آلوستاتیک پایین دارند، در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان هستند.

پس از کنترل سن، محققان دریافتند افرادی که بار آلوستاتیک بالایی دارند، همچنان 28 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان هستند. یعنی اگر یکی از دو جوان 20 ساله بار آلوستاتیک بالایی داشته باشد، احتمال مرگ بر اثر سرطان بسیار بیشتر از دوستش است.

یافته های این تحقیق در مجله SSM Population Health منتشر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل