هنری و فرهنگی

این طرح را متوقف کنید

«پیکر حضرت شاه چراغ (ع) و برادرانش پس از حدود 5 سال از فوتشان در زیر یکی از سازه‌ها در پیکر تاریخی شیراز پیدا شد. این موضوع نشان می دهد که هر قدمی در تار و پود تاریخ باید با دقت انجام شود، اما در این دوره با بولدوزرها و لودرها تاریخ را دنبال می کنیم و با آنها برخورد می کنیم و آثار ارزشمند زمین و زیر زمین را به خاک تبدیل می کنیم. و رویش را متاسف و خوشحال کردیم که قدم مثبتی برداشتیم.»

به گزارش ماه نیوز، در ادامه مطالبه «توقف پروژه 4 هکتاری شاهچراغ» که به گفته منتقدان شهر تاریخی شیراز را ویران می کند، مردم منظر رها می شوند و برای نجات مردمی که در راه هستند. به رستگاری، دکتر غلام حسین، معمار صنعت ایران که دارای دکترای معماری از دانشگاه منچستر انگلستان است، دارای رساله دکتری با عنوان «سکونت در ایران» با اشاره ویژه به خانه های شیراز و همچنین در نامه‌ای به محمدهادی ایمانیه، فارسی‌شناس با اشاره به تخریب شهر شیراز، برای مقایسه اجرای شهرهای زیارتی ایران و عربستان سعودی، گفت: «متاسفانه با توجه به نگاه سعودی‌ها به تخریب آثار تاریخی و تاریخی. مجموعه های معماری اماکن زیارتی، الگوریتم ما ایرانیان» درخواستی از همتای فارسی: .

در این نامه آیت الله دژکام، امام جمعه شیراز، آیت الله کلانتری، تولیت آستان شاه چراغ(ع)، دکتر پاکفطرت نماینده شیراز، مهندس طاهری رئیس شورای شهر شیراز و مهندس شیراز شهر شیراز منتشر و رونوشت هایی از آن منتشر شده است. از آن موجود است.گفته شده است که «سرزمین پارس، محل شکل گیری دو تمدن بزرگ هخامنشی و ساسانی، پیش از اسلام بوده و در دوره اسلامی هر یک از شهرها و آبادی های آن سهم خود را در شکوفایی داشته است. از تمدن اسلامی، سعدی و حافظ شیرازی، قوام الدین شیرازی، ملاصدرا و… و بسیاری دیگر از نویسندگان و دانشمندان این سرزمین ظهور کرده و خود را به قله های علم و فرهنگ رسانده اند. مردان بزرگ به دنیا آمدند، بزرگ شدند و به این درجات رسیدند، جای زیادی باقی نمانده است.

ویرانگران شهرهای تاریخی از شهرهای باستانی کازرون، جهرم، داراب، آباده، نیریز و… چند سالی است که مورد بی توجهی و حفظ قرار گرفته اند.

کشورهای در حال توسعه حدود دو سال پیش قوانین خود را برای حفظ اسناد تاریخی تدوین کردند و با دقت فراوان آن را جست‌وجو کردند و به نسل‌های آینده منتقل کردند. کافی است به این کشورها سفر کنید و تجربیات ارزشمند حفاظت از بافت و سازه های تاریخی را از نزدیک ببینید. علاوه بر این اقدامات، حفظ تاریخی هویت کشور و یکی از عوامل یکپارچگی ملی، با برنامه های دقیق و کاربردی حفظ و احیاء، میلیون ها گردشگر را به خود جذب کرده و رونق اقتصادی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است.

حدود چهار سال پیش در دوره پهلوی اولین تخریب شهرهای تاریخی ایران آغاز شد. احداث خیابان های عریض و طویل در بیشتر شهرها آن ها را زیر و رو کرده است و شیراز نیز از این قاعده مستثنی نیست. با احداث خیابان های کریم خان زند و لطفعلی خان بخش های زیادی از شیراز تاریخی ویران شد. این تخریب در دوره پهلوی نیز ادامه یافت و چندین زیرمجموعه دیگر از بافت را تخریب کرد و در نامه به وزیر میراث فرهنگی شرح داده شد.

در چهار دهه اخیر، منسوجات تاریخی نیز به شرح زیر توصیف شده است:

2- تخریب شمال تاریخی مسجد جدید با تخریب منزل و احداث خیابان شهید دستغیب دهها.

2- تخریب حدود 5 هزار متر مربع بافت تاریخی در جنوب شاه چراغ بارگاه به نام بینات الحرمین در اوایل ده سال و تبدیل آن به پاساژ و هتل و …

3- تخریب 5 متر مربع فضای پیرامون مدرسه خان (مدرسه ملاصدرا اعلم بزرگ اسلامی) که در حفاظت از این مدرسه به گذرگاه حفاظتی تبدیل شده است.

۲- احداث خیابانی در بنای تاریخی به بهانه ایجاد دسترسی به غرب شاه چراغ و هزینه تخریب خانه تاریخی در حالی که دسترسی از طریق خیابان و صحرایی و با احداث شبستان بر روی احمدی امکان پذیر بود. میدان، جاده دسترسی عمومی و به سختی با گروه مواجه شد.

2- طراحی 5000 متر (بیش از نیم میلیون متر مربع) امتداد شاهچراغ (ع) با هدف تخریب محوطه های وسیع از بافت تاریخی و ایجاد صحن بزرگ (تقریباً 2 زمین فوتبال)، قبرستان های زیرزمینی و رفاهی. مراکز، خرید و .. که در پایان سرنوشت، مانند پارامورین، به بارگاه امام رضا (ع) اطلاع داده شود که نعمت از آن حضرت نیز از بین رفته است.

چنین نگاهی به منسوجات تاریخی در جهان امروز نه تنها منسوخ شده است، بلکه با هویت ضد فرهنگی و ملی و هویت محلی مقابله می کند. به گفته نگارنده تنها دو کشور هستند که به بهانه تکریم حجاج یا بهانه های دیگر برای تخریب تاریخ دست به اقدامی تاریخی زده اند، ایران و عربستان. برای ما ایرانی ها دیدن شهرهای مشهد و شیراز کافی است. البته متون تاریخی شهرهای دیگر را به بهانه توسعه اقتصادی و … تخریب می کند مانند شهر بندرعباس که از تاریخ صفویه و پس از صفویه چیزی به جا نگذاشت یا بوشهر که اداره بندر یکی از مهمترین بخش های آن را ویران کرد. شهر قدیمی برای گسترش بندر ده ها هزار ساختمان با ارزش ویران شد. تخریب بافت‌های تاریخی به استثنای چند شهر کوچک و روستا در اقصی نقاط ایران از شمال تا مرکز و جنوب در معرض دید عموم است و این یکی از بلایای بزرگ تاریخی کشور است که در حال حاضر پنهان است. از دید

احتمالاً مداخلات اعلیحضرت در شهرهای تاریخی مکه و مدینه به دقت رصد خواهد شد. هیچ یک از متون تاریخی این دو شهر باقی نمانده است. قبرستان بقیع را به مقبره ای با ارزش و بیابان تبدیل کرده اند. در واقع می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که تصادف عمدی این است که ما به رویدادهای رئیس‌جمهور اسلام نگاهی عینی نمی‌کنیم. همسایگان بیت پیامبر (ص) را نمی شناسیم و هیچ ارتباط بصری و حسی با تاریخ و زمان حضور بزرگان اسلام ایجاد نشده است. در مکه هم همین را می بینیم، اما در خانه خدا اثری از آثار پیامبر (ص) نمی بینیم. خانه های پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را در دنیا ویران کرده اند و … به نام تکریم زائران، اقامت در هتل ها، نماز جماعت، زیارت و خرید زائران مدینه مدینه، زیارت ترتیب داده اند. فرم مجلل در این شهرها جای تأمل در تاریخ اسلام و اتفاقاتی که پیامبر (ص) و یارانش در ساختن دین اسلام یاری کردند، نیست. بیشتر آثار بصری از بنا برداشته شد و به جای ساختن یک ساختمان 3 طبقه در حرم کعبه که در زمان طواف در مقابل رومیان قرار گرفت.

نه چندان دور از عربستان مشاهده می کنیم که رژیم صهیونیستی برخلاف این کشور عمل کرد و نه تنها شهر تاریخی بیت المقدس را برای واردات آن حفظ کرد، بلکه در عین حال ساخت و ساز و تولید تاریخ و هویت آن را نیز حفظ کرد. کشف آثار تاریخی

متاسفانه با توجه به تخریب مجموعه های تاریخی و معماری زیارتی توسط عربستان سعودی، الگوریتمی برای ما ایرانیان و امکان مشاهده آن در چند دهه گذشته در شهرهای ایران به ویژه مشهد و شیراز است.

تخریب صدها خانه در ده ۷۰ ۷۰ و تبدیل آنها به پاساژ و هتل در طرح حرم بین الحرمین اکنون که خیابان احمدی وجود داشت و ساخت آن باعث مفقود شدن این خانه شد، به خانه ای تاریخی تبدیل شد و در پایان عمر آن ویرانی، ده نخل شاه چراغ (ع) در وسعت چند هزار متری وجود دارد. چند بار در سفر به سرزمین وحی با خود صحبت کرده اند؟ چرا ما نباید مانند عربستان سعودی از نظر ساختار و ترکیب، تفکر مدرن و پیشروتر از دین داشته باشیم، اما غافل از این که تفکر پشت پرده عربستان با تاریخ اسلام باستان متفاوت است. کشورها.

این طرح را متوقف کنید

به ویژه توسعه موسوم به 5 هکتاری حرم شاه چراغ (ع) باید بیان کند که این طرح از ابتدا اشتباه بوده و اصولاً این سوال مطرح است که آیا برخی از افراد مسئول شهر می توانند چنین تصمیمی برای تاریخ شیراز بگیرند. که مربوط به همه مردم ایران است؟ معلوم نیست پس از ترک این پست چه خواهد کرد.آنچه در پس این ماجرا نهفته است این است که چرا سرمایه تاریخی که از ما به گذشته رسیده است به دست ما رسیده و باید آن را در اختیار آیندگان قرار دهیم.

نتایج این طرح از پیش تعیین شده است و طرح های توسعه حرم مشهد و طرح موسوم به حرمسرا در شیراز، طرح آینده 4 هکتاری را رقم خواهد زد. تبدیل یک محله تاریخی شهر شیراز به حیاط، حتی با حفظ تعدادی عمارت ارزشمند، از عظمت هویت و حافظه تاریخی شیراز محو می شود. تبدیل محله تاریخی به فضایی نیم‌دایره‌ای که نه در زمستان قابل استفاده است و نه در زمستان و مانند کویر است، هیچ ارزش معماری، هنری، فرهنگی و اجتماعی ندارد و عملاً همان اتفاقی است که در صحن رضوی مشهد جمع شد. تکرار. بسیاری از زائران برای رسیدن به حرم امام رضا (ع) باید از صحن رضوی عبور کنند که در زمستان بسیار سرد و در طبستان بسیار گرم است.برندهای دیگر. خبرنگار با استفاده از یکی از زمستان های سرد به این وسیله خود را به حرم رساند. چون سرمایه موجود در صحن رضوی وجود ندارد.

شيراز از نظر تاريخي حداقل 3 سال قدمت دارد، وقايع تاريخي رخ داده است و براي شناسايي آن نيازمند تلاش محققان است. در همان زمان اجساد تاریخی حضرت شاه چراغ (ع) و برادرانش نسبتا سالم پیدا شد. این موضوع نشان می‌دهد که هر قدمی در تار و پود تاریخ باید با دقت انجام شود، اما در این دوره با بولدوزر و لودر تاریخ را دنبال می‌کنیم و با آنها رفتار می‌کنیم و آثار ارزشمند زمین و زیر زمین را جایگزین می‌کنیم. تحقیر شده و خوشحال است که قدم مثبتی برداشته ایم، غافل از اینکه نسل های آینده ما وارث تاریخ ایران هستند. “

در ادامه این نامه آمده است: «این دوستان تاریخ و فرهنگ شیراز، هویت تاریخی این شهر را حفظ می‌کنند، بسیاری از این افراد ریشه در این شهر تاریخی دارند و یا خود یا والدینشان در این شهر زندگی و تجربه کرده‌اند، کاخ‌هایی دارند. آنها قصد تطهیر ائمه را دارند و فقط خود را به تاریخ و فرهنگ ایران معرفی کرده اند، نابود خواهند شد.

غلامحسین معماریان، مدرس دانشگاه علم و صنعت ایران، در پایان این نامه از فارسند به عنوان بالاترین مقام در حوزه مدیریت و سیاست درخواست کرده است: وضعیت موجود از سوی دانشگاه‌ها و سایر متخصصان برای حراست یاری شده است. از حرم مطهر. لطفا بمانید.»

انتهای پیام