عمومی

برنامه هفتم و سیاست خارجی

درسیاستهای کلی برامن حفتم، بندهای 21 و 22 به سیاست خارجی اختصاص دارد که عبارتند از:

بند 21: فعال در دیپلماسی رسمی و عمومی با تحول و ارزش آفرینی و انقلاب در نیروی انسانی در نظام دیپلماسی و همکاری با سازمان ها و نهادهای هدفمند و مؤثر مسئول امور خارجی.

بند 22 – تقویت رویکرد اقتصاد محور در سیاست خارجی و روابط منطقه ای و جهانی و تقویت روابط اقتصادی با همسایگان اولویت دار.

در این زمینه سعی خواهد شد کلیدواژه های به کار رفته در بند 21 توضیح و توضیح داده شود.

الف: فعال در دیپلماسی رسمی و عمومی

کنش‌گرایی به فعالیت‌های سازمان‌یافته و متنوع در زمینه‌های مختلف از جمله سیاسی گفته می‌شود که به شکل تغییر و ابتکار در مسیر بهبود وضعیت موجود به وضعیت مطلوب در جامعه به خود می‌گیرد. دیپلماسی فعال می تواند رسمی و علنی باشد به این معنا که فعالیت ها و اقدامات نظام دیپلماسی و حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی باید مبتنی بر نوآوری و تحول باشد.

कुन रा मुदारा देखें के हैटी अनफायोली आस में में में में وقتی یک نوجوان موضع می گیرد، واکنش نوجوان نشان می دهد که او بیشتر حالت دفاعی و منفعل دارد. اما کنشگری به معنای رویکردی نوآورانه برای معرفی شخصیتی جدید، برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی فعال است.

کنش گرایی با سطح استقلال کشورها رابطه مستقیم دارد و به همان اندازه که کشورها مستقل و مستقل از قدرت های بزرگتر هستند، توانایی این را دارند که به عنوان یک بازیگر تأثیرگذار در منطقه و در سطح بین المللی عمل کنند. بر این اساس تا آنجا که سیاست خارجی جمهوری اسلامی با ابتکارات و رویکردهای جدید و برآمده از استقلال کشور به عنوان یک بازیگر مؤثر شناخته خواهد شد. البته کنش به معنای واکنش منفی، واکنش منفی نیست، بلکه واکنش درجا و منطقاً نسبت به حوادث نیز نوعی کنش محسوب می شود. فعالیت در برابر دشمن و دلبستگی به آن در جهت مخالف فعال است و نقطه منفی سیاست خارجی است. اقداماتی که در عرصه های سیاسی ناشی از عدم اعتماد به نفس و مغایر با استقلال اصیل باشد، لزوماً منافع ملت را تأمین نمی کند.

رویکرد ایران در مقابله با تروریسم که در خارج از مرزهای خود انجام شد و منجر به شکست داعش شد، نمونه ای از اقدام تهاجمی و ابتکار عمل در روابط خارجی برای دستیابی به اهداف نظامی و سیاسی است. رهبر انقلاب در این باره می فرمایند:

«آنچه امروز در سیاست خارجی خوب است و مردم این حرکت و فعالیت را به همان اندازه که هست می بینند. عبتراق عمل هم در برید از آله جهادی در نیزام جوهمری عسلمی است; به خصوص در مسائل منطقه ای. این یک پدیده نادر و بی سابقه است که ابتکار آن در دست مسئولان جمهوری اسلامی است. این مثل این نیست که منتظر بمانید تا دیگران نامه ای بگویند و چیزی در مخالفت یا موافق بگویند. نه، آنها ابتکار عمل را به دست می گیرند.» (بیانات 6/9/1385)

فعال بودن در دیپلماسی عمومی همچنین می تواند به این معنا باشد که یک جوان به یک بازیگر فعال در عرصه رسانه، دانشگاه و عوامل دیگر که ابزار دیپلماسی غیررسمی و عمومی هستند تبدیل می شود. அக்கும் முஜு முச்சு திக்கு மாட்ட்டு பாட்ட்டு பாட்டிய் மாட்ட்ட்டு ، பார் சார் வாட்டை வியுக்கு அயை அப்ப்பு மாட்ட்டாயாயை ஆட்டி ஆட்டி رهبر انقلاب در این زمینه می فرمایند:

چرا باید افرادی در حوزه زنان یا در حوزه حقوق بشر طوری صحبت کنند که انگار باید سعی کنیم خود را با دیدگاه های غربی آشنا کنیم؟ آنها اشتباه می کنند. آنها باید نقطه نظرات خود را به ما نزدیک کنند. دیدگاه های نادرست و باطل خود را در مورد زنان، حقوق بشر، آزادی و دموکراسی اصلاح کنند و با دیدگاه های اسلامی مقابله کنند. نه اینکه دیگران از این طرف متاثر شوند.» (بیانات 17/2/1376)

مزیت فرهنگی ایران به عنوان یک کشور اسلامی با تمدن غنی نیز می تواند با معرفی «ایران امروز» به اقدام فعال در عرصه دیپلماسی عمومی، به ویژه در ارتباط با کشورهایی که خویشاوندی فرهنگی، مذهبی و تاریخی دارند، بینجامد. این اقدام در عرصه جهانی نیز برای مقابله با «کینه اسلامی» و «بغض شیعه» و نیز با معرفی مظاهر اسلام ناب محمدی (ص) قابل انجام است.

اگر جوانی بخواهد به عنوان یک بازیگر فعال در دیپلماسی رسمی و عمومی ایفای نقش کند، به نیروی انسانی انقلابی و اسلامی نیاز دارد. رهبر انقلاب در بند هفتم برنامه بیست و یکم این هدف را «با ایجاد ارزش و تحول انقلابی و ظرفیت‌سازی نیروی انسانی در نظام دیپلماسی» محقق می‌دانند. این مهم در استخدام و آموزش نیروهای انسانی باید در دستورالعمل های مربوطه گنجانده شود.

رهبر انقلاب در رهنمودهای خود استفاده از نیروهای جوان را یک ضرورت قطعی می دانند و در عین حال بهره گیری از تجربیات نیروهای مجرب را توصیه می کنند.

«جوانان در واقع فعال هستند، رو به جلو و رو به جلو. جودوشان إلى على است; هم در دراستهای gov. [هم] در کشیدن های بیشتر است. این جوانگرامی‌ای ک ما گفتیم، یک کیک کیشور است; امّا به حمدة نيست كه عدمهاي مجرّب، كاركُشته، راح‌بلد، كاربلد از دُور خاشر بشوند. نه، ترکیب دو است، یک ترکیب مورد نظر است.»

آخرین نکته در بند هفتم سند بیست و یکم، رهبر انقلاب بر همکاری هدفمند و موثر سازمان ها و نهادهای مسئول در امور خارجی تاکید کردند و آن این است که نهادهای مرتبط با روابط خارجی باید در یک چارچوب با یکدیگر همکاری کنند. به صورت هماهنگ عدم هماهنگی بین دستگاه های دولتی و همچنین ناهماهنگی بین دستگاه های دولتی و غیردولتی باعث ناکارآمدی روابط خارجی می شود. وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی کشور به میزانی که فعالیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خود را هماهنگ و درک کنند، نقش مؤثری در تحقق اهداف سیاست خارجی خواهند داشت. بی شک تعهد به اجرای منافع اسناد سیاست خارجی مصوب شورای امنیت ملی و با هدایت عالی ترین سطح اجرایی می تواند به هماهنگی بیشتر بین نهادهای روابط خارجی منجر شود.

6565