عمومی

تجربه ۲ قرن عالمان بزرگ لواسان در مکتب تهران در گفت وگو با مدیر حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع)

مدیر سمینار امام حسن مجتبی (ع) در لواسان گفت: سمینارها باید خدمتگزار دنیای دین و مردم باشند و راهی برای ترویج تفکر واقعی برای دستیابی به تعالی و رشد جامعه دینی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین در کنار زی وی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: باید از یک سو ضعف های سیاسی و اقتصادی و از سوی دیگر دیدگاه دینی-آموزشی وجود داشته باشد. حملات به محیط روحانیت به پایگاه فکری ما ضربه می زند.

وی ادامه داد: “جامعه ایرانی اسلامی است” و سابقه صدها سال خدمات ایرانی به اسلام و خدمات اسلامی به فرهنگ ایران را دارد؛ فرهنگ ما فرهنگ اسلامی است و علم و آموزه های منطقه با سمینارها آغاز شد.

معزی افزود: در گذشته مهد علم سمینارها بود و امروز سمینارها در زمینه کشف و روحانیت تخصصی است. در طول این تاریخ ، زمینه های علمی در موسسات علمی کشور وجود داشته است.

وی افزود: بر اساس علمای حاضر در هر زمینه ، برخی از علما به شهرهایی مانند مشهد ، اصفهان ، اراک ، کم و شهرهایی مانند بغداد که به نجف مهاجرت کرده اند نقل مکان کرده اند ، این مناطق مرکز علمی بوده است که در آن دانشمندان و دانشمندان. “بودند. یکی از قطب های علمی ایران حوزه علمی تهران است که یک فقه فلسفی است.

مدیر این حوزه یادآور شد: طلاب بزرگی در مدرسه تهران در منطقه لواسان با سابقه تقریباً 2 قرن وجود داشتند که در محیط پایتخت تهران ، نجف ، کم و دیگر حوزه های علمیه م influثر و تحصیل کرده بودند.

سمینارهای الهیاتی راهی برای تعالی و رشد جامعه دینی است

حوزه علمیه لواسان ؛ از ابتدا تا انتها

وی ادامه داد: در سال 1986 ، ذینفعی به نام حاج آقا کیا قصد داشت هشت هزار متر زمین را وقف کند که با حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری مشورت کرد و می گوید علمای بزرگی از لواسان در تاریخ تهران و خدمات در لواسان گاو وجود داشته اند. به این مدرسه علمیه ندارد ، بنابراین ارزش اختصاص آن را در این زمینه دارد.

معزی گفت: بدین ترتیب سمینار امام حسن مجتبی (ع) تعمیر اساسی شد و سمیناری است که در سال 89 با برنامه جدید کار بر روی سیستم جدید آغاز می شود.

به گفته وی ، از روز اول حدود 2000 نفر در حوزه انتخابیه آمده و رفته اند. در گذشته دانش آموزان در لواسان زندگی می کردند ، اما امروزه به دلیل عدم اقبال و شرایط ، هیچ دانش آموزی از لواسان وجود ندارد.

مدیر سمینار گفت: شما می توانید سمینار را به عنوان یک نهاد علمی معرفی کنید اما ما دانش آموز را خادم اندیشه ، فرهنگ و جامعه در فرهنگ تربیت دینی می نامیم و از هر محیطی با شرایط محلی منطقه آشنا هستیم. ، در صورت بازگشت فضای یادگیری ، امتیاز خدمت وجود دارد.

مدیر حوزه علمیه لواسان: وظیفه طلبه این است که بحران های روحی را کنترل کند ، اما به دلیل حکومت دینی ، از دانش آموز انتظار می رود که بحران های سازمانی را نیز حل کند و به نظر می رسد از آنجا که منابعی ندارد آسیب پذیر است.

وی گفت: این شهر این پتانسیل را دارد که اگر جوانی قصد ورود به عرصه آموزش علمی در محیطی سخت را دارد ، بتواند در کنار خانواده تحصیل کند.

معزی گفت: به دلیل حضور ما در شهر و خدمات فرهنگی ، برای تبلیغ دانش آموزان نوعی تبلیغات داریم ، اما برای تحصیلات عالی در این زمینه ، برای سازگاری با محیط علمی خود به انگیزه مضاعفی نیاز دارد.

وی تاکید کرد: این مهمتر از آن است که فقط رفتار خود را ارتقا دهیم و باید آن را از طریق اعمال خود گسترش دهیم. علاوه بر توزیع بسته های فرهنگی مانند پوستر ، خدمات فرهنگی نیز به شهر ارائه می دهیم. ائمه جماعات مساجد شهر از جمله استادان منطقه هستند و دانشجویان ما در سایر مناطق شهر به ارائه خدمات فرهنگی ، آموزشی ، نماز جمعه و خدمات می پردازند.

مدیر حوزه خاطرنشان کرد: البته تبلیغات دو طرفه است؛ احتمالاً صدها بار تبلیغات مثبت و منفی بیشتر وجود دارد و من به عنوان مدیر نمی توانم همه این شرایط را برآورده کنم و باید محیطی را برای آرامش و تفاهم و آموزش ذهن جوانان فراهم کنم.

وی توضیح داد: اساس وظیفه دانش آموز به تحصیلاتی که می رسد برمی گردد. دانش کلامی هدف خدمتگزار فقیه و مفسر نیست. این هدف نیست.

معزی گفت: فقه ، تفسیر ، اصول ، منطق ، کلام و تاریخ ، علوم و ابزارهای اساسی برای خروجی دانش آموزان است. تمام نتیجه دانش آموز این است که آماده ارائه کمک های معنوی در جامعه باشد. ما یک طبقه نیستیم و جامعه از ما انتظار کمک مالی ندارد ، اما از ما انتظار دارد که آرامش خاطر داشته باشیم. همچنین به سوالات و شبهات دینی او پاسخ دهید و نیازهای روحی او را برطرف کنید.

سمینارهای الهیاتی راهی برای تعالی و رشد جامعه دینی است

ورودی شبهات دینی بیشتر از خروجی پاسخ هاست

وی گفت: سرعت ما در برابر تغییرات اجتماعی و سرعت خدمات رسانی با نیازهای فرهنگی اجتماعی جامعه مطابقت ندارد. در واقع ، ورودی تردیدها و خروجی پاسخ ها را ارزیابی کنید؟ متناسب نیست و خود را در آسیب های اجتماعی نشان می دهد.

معزی گفت: “به عنوان مثال ، کرونا ، که یک بیماری جسمی است اما یک آسیب روحی است.” ما می گوییم روزانه 700 نفر کشته می شوند و ضرب در 3 نفر به روح و درک جامعه آسیب می رساند و جامعه در حال تجزیه و افسردگی است.

مدیر سمینار کلامی لواسان: کشف نباید با چالش های روحی ، روانی و مذهبی جامعه پاسخ دهد ، بلکه باید پاسخگو باشد.

مدیر حوزه علمیه لواسان افزود: کشف نباید با چالش های روحی ، روانی و دینی جامعه پاسخ دهد ، بلکه باید پاسخگو باشد.

وی تاکید کرد: نسبت جراحات و ظرفیت روحانیت متناسب نیست که منجر به ضعف می شود. مهمتر از حجاب این است که بسیاری از دانش آموزان نگران مسائل اقتصادی هستند که نان بی ربط را به خانه می آورد و منجر به آشفتگی احساسی می شود. تبعیض سیاسی و اقتصادی مشکل جامعه است ، اما من دانشجو چقدر باید پاسخگوی آن باشم؟ بنابراین من ضعیف هستم.

معزی گفت: “تأثیرات متفاوت است.” زمانی این محله به دلیل فضای جنایتکارانه و پاداش شهرت داشت ، اما اکنون یک فضای مجازی جهان را فرا گرفته است. بنابراین ما باید در جایی که ضعیف هستیم ، قدرت پیدا کنیم و نباید فضا را ترک کنیم ، ما باید تا آنجا که می توانیم کار کنیم. تلاش ما این است که قدرت و درک علمی را برای دانش آموزی که در این زمینه می آید ، بیاوریم و نیازهای جامعه را بیابیم و ابزارهایی را برای کار در جامعه در اختیار او قرار دهیم.

به گفته وی ، دانشجو وظیفه دارد بحران های روانی را کنترل کند ، اما به دلیل حکومت مذهبی ، از دانش آموز انتظار می رود که بحران های سازمانی را نیز حل کند و ضعف به دلیل نداشتن منابع ظاهر می شود.

مدیر سمینار گفت: باید نتایج عملی را در محیط علمی انتظار داشت. دانشجو اقتصاددان نیست ؛ وظیفه او این است که به شما یادآوری کند که اگر دچار مشکل مالی شدید ، مراقب باشید که پایه و اساس خود را نشکنید.

معزی اعلام کرد: سمینار امام حسن مجتبی (ع) در لواسان ، بر اساس اعلام مرکز مدیریت کام ، که سطح بندی می شود ، ما در بین 75 سمینار پسرانه در استان تهران در 10 نفر برتر قرار داریم. در کشور ، از حدود 280 حوزه انتخابیه پسر ، ما کمتر از 130 نفر هستیم که البته باید آنها را مهمترین حوزه انتخابیه در استان کام دانست.

سمینارهای الهیاتی راهی برای تعالی و رشد جامعه دینی است

وی با بیان اینکه مدرسه دارای یک مکان اطلاع رسانی و 2 مکان علمی و ویژه است ، گفت: حوزه علمیه لواسان امکانات زیربنایی را برای دستیابی به محیط علمی فراهم کرده است که شامل آرامش محیطی ، امکانات اولیه ، امکانات آموزشی ، امکانات آموزشی و اخلاقی ، آرامش خاطر می شود. به نور ورزش و معنویت ، آموزش انگلیسی و عربی و کارگاه های آموزشی ویژه. البته ، در دوران کرونا ، فقط مسئله آموزش مجازی وجود دارد.

مدیر این حوزه تأکید کرد: ما معتقدیم که دانش آموزان جوانی که می خواهند وارد جامعه مذهبی و فرهنگی شوند باید بتوانند باری را تحمل کنند که نیاز به جسم و روح قوی دارد.

معزی گفت: در تاریخ جامعه فرهنگی و علمی ایران ، دولت ها به دنبال خدمات فرهنگی به دنبال مردم بوده اند. یعنی مردم ایجاد کردند و حاکمان کارهایی را برای دیدگاه علمی و فرهنگی انجام دادند. به ویژه اکنون که جمهوری اسلامی حکومت مردم است.

وی خاطرنشان کرد: مزیت سمینارها نسبت به سایر مراکز آموزشی این است که مردم ، ثروتمندان و کسانی که معتقد به تربیت دینی هستند بنیانگذاران اصلی ساخت سمینارها در ایران بودند. مشارکت مردم در این زمینه بسته ای است که به آنها در درک محیط علمی آموزش و پرورش و جامعه کمک می کند. به عنوان مثال ، در سمینار امام حسن مجتبی (ع) ، پس از ساخت و ساز ، هیچ ریالی از بیت المال خرج نشد و این خوب است.

معزی گفت: ما اینجا هستیم تا قدمی در جهت بهبود روح ، جسم و روح جوانان باشیم. به این لباس معایب جامعه و افراد از من نگاه نکنید. به همان اندازه که به پزشک نیاز داریم ، وزیران دین و جهان مردم باید در سمینارها آموزش ببینند و این خانواده ها هستند که فرزندان خود را به این هدف می رسانند.

/ 6262