نماد سایت ماه نیوز

تحول جدید در توسعه میدان نفتی آزادگان

در اواسط ماه جاری، تفاهم نامه ای برای اجرای طرح توسعه میدان یکپارچه نفتی آزادگان منعقد شد و بر اساس آن، تولید نفت از این میدان 380 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

به گفته ما، نرخ تولید نفت ایران در چهار دهه اخیر، به جز یک دوره کوتاه در اواسط دهه ۱۳۸۰ که بیش از ۴.۲ میلیون بشکه در روز بود، عمدتاً زیر چهار میلیون بشکه بوده و در دوران پس از جنگ، همچنین بیش از چهار میلیون بشکه در روز بود من نرفتم. بر اساس اعلام مدیر تولید نفت ایران، ظرفیت تولید نفت ایران به دوره پیش از تحریم یعنی چهار میلیون بشکه در روز رسیده است. اما طبق برنامه‌های توسعه قبلی، تولید نفت ایران همچنان از پنج میلیون بشکه در روز فراتر می‌رفت که به دلیل تحریم‌ها، نبود سرمایه‌گذاری داخلی کافی و عدم جدیت در پیشبرد پروژه محقق نشد.

بنابراین لازم است از تمامی پتانسیل های موجود برای افزایش ظرفیت تولید روغن استفاده شود. یکی از مهم ترین پتانسیل های نفتی ایران، میدان نفتی آزادگان است که در حال حاضر 190 هزار بشکه در روز تولید می کند، اما پتانسیل بیشتری دارد. به همین دلیل، توافق توسعه میدان مشترک نفتی یکپارچه با هدف تولید 570 هزار بشکه نفت در روز که در اواسط تیرماه برگزار شد، می تواند تولید نفت ایران را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و این از دو منظر حائز اهمیت است. .

اولین اهمیت افزایش تولید نفت و افزایش تولید نفت است. تخمین زده می شود که در دوره بهره برداری 20 ساله میدان آزادگان، اگر 80 دلار در هر بشکه نفت را مبنا قرار دهیم، بیش از 115 میلیارد دلار درآمد برای کشور ایجاد می شود که نقش مهمی در افزایش قیمت نفت دارد. رشد اقتصادی کشور

دومین مورد مهم افزایش تولید آزادگان میدان، قدرت گرفتن مجدد آن است. ایران همواره پس از عربستان، دومین قدرت اوپک به عنوان قطب اصلی سیاست نفتی در اوپک به شمار می رفت. اما در سال های اخیر ابتدا عراق و سپس امارات جای ایران را در OPK گرفتند و کویت نیز با سرعت در حال افزایش نرخ تولید خود است. جالب است که یکی از پتانسیل هایی که عراق برای افزایش تولید نفت به کار گرفت، میدان مشترک مجنون بود که با میدان نفتی آزادگان ایران مشترک است و عراق با بهره گیری از ذخایر این میدان، تولید خود را افزایش داد.

افزایش تولید نفت آزادگان از 190 هزار بشکه به 570 هزار بشکه در روز

میدان نفتی آزادگان در واقع بزرگترین میدان نفتی کشور و مشترک بین ایران و عراق است که در دولت قبل برنامه توسعه آن اجرایی نشد اما دولت سیزدهم اقدامات مهمی برای توسعه آن انجام داده است. تورید درده 20 کاه از کاههای حفاری شده عرض المنزل شده است

از سوی دیگر، شرکت ملی نفت در برنامه میان مدت به منظور تکمیل توسعه میدان نفتی آزادگان در اقدامی جدید برای توسعه فاز دوم آزادگان شمالی و فاز دوم آزادگان جنوبی به طور همزمان با کارفرمای واحد و مدیریت یکپارچه انبار مهندسی.

این میدان قبلاً به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شد که در طرحی جدید با یک طرح توسعه واحد توسعه یافت که بهره وری و تولید میدان را به نحو احسن افزایش می داد. وزارت نفت در دولت سیزدهم مطالعه اجرای یکی از پروژه های بزرگ نفتی را بدون معطلی برای نتیجه مذاکرات آغاز و قرارداد را امضا کرد.

বিলিক্তে মান্তি ক্র্তি মান্ত্য়ান

تولید نفت آزادگان از 190 هزار بشکه در روز به 570 هزار بشکه در یک دوره هفت ساله افزایش می یابد، یعنی تولید نفت ایران 380 هزار بشکه در روز افزایش می یابد. افزایش 380 هزار بشکه ای تولید نفت باعث افزایش قیمت نفت در ایران می شود. پیش از این محسن خجسته آنلاین – مدیر شرکت ملی نفت ایران – با تاکید بر اینکه اعتقادی به تعلیق شرکت های خارجی در اجرای پروژه های نفتی نداریم، گفت: در دولت قبل و با کاهش تولید به دلیل تحریم ها، حدود یک میلیون بشکه از ظرفیت تولید نفت کشور این ظرفیت در دولت سیزدهم و با سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری احیا شد.

وی چندی پیش درباره وضعیت میدان آزادگان و روند توسعه آن نیز گفت: در این ماه 20 حلقه چای تولید شده و تا یک ماه آینده 10 حلقه چای تولید می شود.

مدیرعامل ملی نفت ایران با بیان اینکه مطالعات توسعه کار یکپارچه آزادگان به زودی آغاز می شود، افزود: از حداکثر ظرفیت داخلی برای توسعه این حوزه استفاده می کنیم.

طرح توسعه یکپارچه توسعه میدان مشترک نفتی از نظر منابع مالی داخلی با مبلغ 7 میلیارد دلار بزرگترین پروژه سرمایه گذاری دولت سیزدهم و حتی بیش از کل قراردادهای ناتمام در دولت یازدهم محسوب می شود. (4.8 میلیارد دلار) یعنی با این تفاوت که توتال فقط چند میلیون دلار سرمایه گذاری کرد و کار نیمه تمام ماند اما در طرح توسعه میدان آزادگان همه منابع از داخل تامین می شود.

میدان نفتی آزادگان در منطقه دشت آبادان در حدود 80 کیلومتری غرب و جنوب غرب اهواز و در امتداد مرز ایران و عراق با وسعتی بالغ بر 1500 کیلومتر مربع واقع شده است. این میدان بزرگترین میدان نفتی ایران محسوب می شود. از سوی دیگر این میدان دهمین میدان نفتی بزرگ جهان است که مهمترین مخزن کشور جوان (گرینفیلد) و کمتر توسعه یافته است که ظرفیت بالایی برای افزایش تولید نفت در کشور دارد. ایران و عراق به صورت مشترک از این میدان استفاده می کنند و عراق این میدان را به نام مجنون می شناسد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل