عمومی

تنوع پوشش اسلامی را بپذیریم/حجاب امری تعبدی، زیبا و دوست‌داشتنی است

اصولاً اگر پوشش حدود و حدودی که در قرآن برای آن در نظر گرفته شده رعایت شود، حجاب کامل نیست و به چشم نمی آید. این نگاه از من است! اسلام حرفی از عرف و یکین خدنة اجباری سلایق نغفته! حالا چرا باید دایره حجاب را تنگ کنیم تا کمتر کسی نتواند آن را ببیند؟

Esnaplus- لیلا شكيبمهر: پوشش اسلامی همواره یکی از دغدغه های نسل جدید فعالان عرصه حجاب، عفاف و پوشش اسلامی است. طراحی لباس ها و پوشش هایی که ضمن رعایت عفاف و حجاب، مورد پسند نسل امروزی و تنوع طلبی های امروزی باشد و در انتخاب لباس های مناسب و زیبا برای حضور در جلسه به گرایش های آنان نیز توجه شود. موضوعی که گاهی محل مناقشه بود. سال‌ها پیش که مانتوهای مدل‌دار وارد بازار پوشاک اسلامی شد، در ابتدا با نگهبان‌های تیزبین و تیزبین عده‌ای به‌خصوص سنتی‌تر و قدیمی‌تر مواجه شدند. اما چیزی گفته نشده است که به دلیل سهولت استفاده و راحتی، چترهای مدل شده جای خود را به روی زنان بیشتر به خصوص در نسل جدید باز کرده و در بین آنها محبوب شده و حتی پوشیدن این شیک را برای خانم ها دلپذیرتر کرده است. پوشش در مجامع عمومی

تنوع در طراحی لباس اسلامی همواره یکی از دختران محجبه در جامعه ایرانی بوده است. فردی که می خواهد لباس های زیبا و متنوع بپوشد و حجابی زیبا و با طراوت به دختران جوان ارائه دهد، اما در انتخاب های محدود موجود در بازار، با چالش های جدی مواجه می شود و حتی در بسیاری از موارد، نسل جدید لباس های متواضعانه را رد می کند و به سراغ آن می رود. و لابـــــــــر امـا با با باســــــــــــوت

این روزها مشکل حجاب و تربیت نسل محجوب یکی از دغدغه های جامعه مسلمان ایرانی است. اما متاسفانه این روزها به جای یادآوری حجاب و فرزندسالاری، این کلیدواژه ها با کلماتی مانند ارشاد و ایراد گره خورده است. منصور مصطفی زاده، فعال فرهنگی، نویسنده و کارشناس کودک و نوجوان را پیدا کردیم. فردی که سال ها در عرصه روزنامه نگاری فعال بوده و در مورد تنوع پوشش، تنوع رنگ و حجاب تنوع نوشته است.

به گفته شما چرا تنوع پوشش اسلامی در گذشته بین زنان محجبه کمتر بوده یا برخی محافظان آن بوده اند؟

به ناظرم خیر به ترس از جودیکی کشدن که بهیں برمگردہ کہ کیلی هم ترس بیجایی نیست! من خودم دقیقا پانزده سال پیش شروع به پوشیدن عمامه رنگی کردم. خیلی ها استقبال کرده بودند چون واقعا راحت تر از چادرهای معمولی بود. اما باز هم یک نگهبان عجیب در ذهن برخی افراد وجود داشت. چیزی که خود موتور را روشن کرد این بود که من دانشجوی دانشکده هنرهای زیبا بودم. خب در آنگا تیـو و زاهر کم نبود. ریش بلند و کوتاه، دامن بلند، شلوار خیلی گشاد و خلاصه ظاهرش عجیب و ضعیف بود. چون تنوع عموماً در ظاهر در کالج شناخته می شد. با خودم فکر کردم چرا حجابی ندارم که بخواهم داشته باشم؟ چیزی که هم مرزهای شرعی و هم ارزش های شخصی را در ذهن دارد.

विवरण बुशुश्व اسلامی را بـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــو،

منظور شما از ارزش ها چیست؟

نگاه کن من یک فرد بزرگ در یک خانواده هستم که حجاب را جزو ارزش‌هایش می‌دانم و لباس‌های شاد و رنگارنگ می‌پوشم. یادم هست وقتی بچه بودم والدینم من را به عنوان یک دختر دوست داشتند و همیشه لباس های رنگی پوشیده بودم. அம் மு சியியாயாய் به خصوص صورتی که هنوز هم رنگ مورد علاقه من است. اتفاقا اولین رنگ پیراهن من گل های صورتی بود. از بچگی فقط در مراسم خاکسپاری رنگ مشکی می پوشیدم و بقیه اوقات همه مرا در رنگ های صورتی و قرمز و … می دیدند.

ترس از قضاوت شدن و رد نکردن واکنش های منفی مهم ترین عامل است.

از قلبم واکنش های متناقضی گرفتم! از اول تا الان هم مورد تمسخر و تشویق و انتقاد بودم. در روزهای اول به پول نقد فکر می کردم، اما باز هم برخی از آنها برایم چالش های ذهنی ایجاد می کنند. اما نه به اندازه پانزده سال پیش.

خندیدن اولین و بیشترین واکنش بود، اولین باری که در محل کار روسری رنگی پوشیدم. یا قبلاً، وقتی پرچم ملی پوشیده می شد، 1 نفر می گفت: اصلا برام مهم نبود و الان هم مهم نیست! اولش بیشتر به این حرف ها می خندیدم، حالا عادت کردم وقتی یکی می گوید این پتو یا پتوی مسافرتی، تو سرت چه می گذرد یا چرا خودت را در کاغذ پیچیدی و از این حرف ها.

विवरण बुशुश्व اسلامی را بـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــو،

در مورد پول نقد و پاسخی که برای آن داشتید بیشتر توضیح دهید.

به نازر من عسولا نقدها هایجابی کے از عرب هست دو کہتے یا به اعتقاد شما به حجاب شک می کنند و سعی می کنند در دل شما شک کنند یا خودشان می خواهند حجابی که می خواهند داشته باشند و دلیل محکمی برای آن بشنوند. البته این رو هم بگم که چادر غیر موزونه، خارج از عرف! تنها چند سالی است که از آن دور شده ایم و در زمان های قدیم این نوع پوشش در همه جا بسیار رایج بود. در دسته اول، داشتن هر نوع پوششی غیر از استاندارد پوشش، یعنی پارچه ساده، نوعی نوآوری در موازین حجاب اسلامی محسوب می شود. یا حداقل من را به راحت طلبی متهم می کنند. خیلی ها هم عن علی میـجوفتدن ین مودودة كلمة اسلامی است كه خب پیشبینیشان تا انجای كار كه كل از ابوابرده است. من همیشه به این دسته اول جواب میدم همینو گفتم! पुर्वार का चाडर मुष्की साद देद आस्त! بسیاری از این پوشش ها را در جوامع دیگر و یا حتی در خود ایران می بینیم که قدمت آن بسیار بیشتر از پارچه های مشبک ساده است. मुल बासाय जेनाय शायीरी य पूान बाबा दा लेबना जेनाइ के अधास इन देखे देखे देन देना है द इना ज़ा सा सा सा दा दा सा सा इना इना हैा है देन پوند जा इना है پوند ज پوند داشتند

خیلی ها فکر می کنند پوشش خارج از عرف است، یعنی چیزی که برای افراد جامعه آشنا نیست و این بر اساس فلسفه حجاب است. دیدگاه شما چیست؟

اصولاً اگر پوشش حدود و حدودی که در قرآن برای آن در نظر گرفته شده رعایت شود، حجاب کامل نیست و به چشم نمی آید. این نگاه از من است! اسلام حرفی از عرف و یکین خدنة اجباری سلایق نغفته! حالا چرا باید دایره حجاب را تنگ کنیم تا کمتر کسی نتواند آن را ببیند؟ اینکه هرکسی با توجه به ارزش ها و سلیقه خود طرح، رنگ و مدل را انتخاب کند، زنان بیشتری را به داشتن حجاب اسلامی ترغیب می کند و زنان کمتری را از داشتن حجاب منصرف می کند.

কাক্তে অন্তিক্যায়েযায়িয রা ক্তিি. ممکن است بیش از حد مصرف کرده باشید. اینطور نیست؟

خیلی زیاد! بارها به من گفته اند کاش از این مدل لباس ها بیشتر بود تا ما هم جشن بگیریم. کسانی که چنین می گویند دوست دارند در اسلام تنوع ببینند، زیبا باشند، اما نمی خواهند برای این مرحله از جامعه هزینه ای بپردازند. یا همانطور که گفتم هنوز اعتقاد ندارند که تنوع اسلامی در انتخاب حجاب وجود دارد. সুমানা ন্দ্তা তাক স্যান স্জান یعنی با همان قیافه ها و حملات اولیه مشکل دارند. اما من فکر می کنم اکنون وضعیت شکل دادن به این تنوع بسیار بهتر است. مثلاً در پیاده روی اربعین امسال پوشیدن همان چادرهای رنگی، طرح ها، عبای اسلامی و… خیلی نظرم را جلب کرد و بقیه مردم خیلی به چشمانشان عادت کرده بودند.

विवरण बुशुश्व اسلامی را بـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــو،

خانم مصطفی زاده، چه می دانید که تنوع زنان اسلامی را در جامعه تسهیل می کند؟

من فکر می کنم اولین جایی که باید این تنوع را پذیرفت و در آن قرار داد رادیو است. در برنامه های سازمان کمتر خانمی را می بینیم که با لباس شب یا مزنی یا لباس های دیگر در کشور دیده نمی شود و در تریبون های رسمی نمایش داده نمی شود. نه تنها باید به عنوان یک استاندارد در جامعه ما به چادر مشبک تبدیل شود و نباید تنوع و انتخاب زنان محجبه را نادیده گرفت. پس از آن استفاده از انواع پوشش به استثنای حدود و ثغور اسلامی توسط زنان محجبه ای که در اقشار مختلف جامعه آنها را دوست دارند، مهم است. تا چشم ها به این تنوع عادت کنند. در حال حاضر تولیدکنندگان حجاب زیادی را می بینم که لباس های مختلفی مانند این چادرها را تولید و عرضه می کنند. خب این یعنی تقاضا برای این پوشش ها زیاد شده و این خیلی خوشحالم می کند. برندهای حجاب اسلامی که محدود به حجاب های مشکی ساده نمی شوند در نمایشگاه های حجاب نیز با استقبال خوبی مواجه می شوند که اگر رسانه های رسمی نیز از آنها حمایت کنند، موضوع تنوع پوشش اسلامی در جامعه ما به حد مطلوبی می رسد. در کادری من دیر کادر است، کدر کار و شاد و کیدار است و دکترهایم همینها را کدر میندان. علاوه بر این، حجاب در ذهن آنها یک چیز عبادی است که زیبا و دوست داشتنی است. حداقل من اینطوری حجاب را فهمیدم.

پایان پیام