نماد سایت ماه نیوز

تکرار بدقولی‌ها در پروژه‌ای ۲۶ ساله

با توجه به اینکه معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح آزادراه تهران – شمال تا پایان سال جاری خبر داده بود، بنا به گفته مسئولان، خروج از این پروژه و نیمسال بعدی آن بارها متوقف شده است. در وزارتخانه و تورم در مسیر آزاد تهران-شمال تاثیری ندارد.

به گزارش ماه نیوز، پس از افتتاح منطقه آزاد شمال تهران در ششم اسفندماه، مسئولان وزارت راه و شهرسازی قول دادند که فاز دوم این پروژه تا پایان سال تکمیل شود هند ساختار خواستار. یعنی تصمیم گرفته شد به منطقه آزاد دوم تهران-شمال منتقل شود.

اما نتیجه نداد و پروژه با تاخیر مواجه شد و با آن مواجه شد. البته پیرو وعده های اولیه، این بحث مطرح شد که در ماه های اول قبل از افتتاح، تورم و افزایش توسعه تمدن ها، صنعتگران و متولیان، این دوره 7 ساله رایگان تنها منجر به افتتاح یک باند در بهار. ترافیک در این وقت شب کم بود.

اما این وعده که در بهار و حتی اسفند سال گذشته نصف شده بود، با وجود اینکه بارها تمدید شده اما تا پایان امسال محقق نمی شود. یکی از دلایل اصلی این تاخیرهای طولانی افزایش قیمت تمام شده ساخت و ساز با قیمت های مکرر در ماه ها و سال های قبل است و مسئولان وزارت راه، شهرسازی و بنیاد نیز بارها به این موضوع اشاره کرده اند.

محمدباقر نوبخت – مدیرعامل سابق سازمان برنامه و بودجه – در بازدید از منطقه آزاد دوم تهران – شمال که در ماه جاری انجام شد، گفت: تا امروز 2 میلیارد تومان در این بخش سرمایه گذاری شده است. تورم البته ارزش این قطعه از آزادراه را دو برابر کرده است.

وی با بیان اینکه هزینه ساخت بزرگراه پنجم تهران – شمال بیش از پیش بینی ها و برآوردها بوده است، افزود: میلیارد تومان است.

خیرالله خادمی – معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل ساخت و توسعه حملات زیربنایی – نیز آخرین تحولات فاز دوم تهران – اینگوی شمالی را که یکی از مشکلات اساسی توسعه و توسعه فیزیکی در سال گذشته بود تشریح کرد. در آخرین ماه سال گذشته حدود 2 میلیارد تومان برای ساخت و نگهداری بند غربی پیش بینی شده بود، اما در حال حاضر تورم سال گذشته و آخرین سال به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است.

در نهایت با افتتاح منطقه آزاد، منطقه تهران-شمال به تدریج حذف شد، در ابتدا آن را به نصف رساند و در نهایت تونل البرز را کاهش داد. سال گذشته تبستان هم به پایان رسید، دولت تغییر کرد و مسئولان وزارت شهرسازی و بنیاد قول دادند تا پایان سال دو منطقه آزاد تهران – شمال افتتاح شود. قول ها تکرار شد و پروژه در دو منطقه آزاد تهران-شمال تا پایان سال جاری به نصف کاهش یافت. چرا به عنوان رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از اول آذرماه تا پایان سال هر ماه حدود 3 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در عین حال تا به امروز 3 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. پیشرفت این پروژه به پایان رسیده است.

قاسمی همزمان با سفر به تهران به شمال به همراه پرویز فتاح رئیس بنیاد مصطفی ضمیر گفت: و در دولت دوازدهم و سیزدهم یک درصد پیشرفت در ماه رمضان بوده است. اما خوشبختانه در جلسه امروز مقرر شد این موانع برطرف شود و راه حل مالی مناسبی ارائه شود و از طریق پروژه پیشرفت ماهانه دولت این مشکل حل شود و این پروژه تا پایان سال به اتمام رسید و انشاءالله با بیانات جناب وزیر مالیه، پروژه خاتمه یافت.

وی افزود: امروز قطعه دوم تونل 2 درصد در تونل بسته و بدون تونل و 2 درصد پیشرفت این تونل به ثبت رسیده است.

به گفته خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل این شرکت از آذرماه سال گذشته تا امروز تنها سه درصد پیشرفت در ساخت آن داشته است.

حال سوال اینجاست که در ماه های آینده سازندگان و مذاکره کنندگان می خواهند ساخت آزادراه تهران-شمال را جابجا کنند و امسال و نوروز سال را به پایان برسانند؟

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل