نماد سایت ماه نیوز

جلال مقامی صدای ماندگار دوبله کشور درگذشت+فیلم

به دایلی کهولت سن و کردی کردی;

جلال بر اثر کهولت سن و بیماری دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری آنا، «جلال المبهی» دوبلور پیشکسوت کیشورمان امروز به دیلی کولت سن و کردی پردهای.

پیسنه

جلال در دوم اسفند 1320 در تهران به دنیا آمد و اصالتاً در کاشان به دنیا آمد. وی فعالیت هنری خود را از نوجوانی با بازی در تئاتر آغاز کرد و سپس با تشویق حیدر صارمی از سال 1337 وارد عرصه دوبله شد.

هوشنگ لطیف پور استاد دوبله محلی است و در سال های طلایی دوبله، دوبله فیلم هایی به کارگردانی علی کسمایی، محمدعلی زرندی، عطاءالله کاملی، ایرج دوستدار، احمد رسول زاده، سعید شرافت و ابوالحسن تهامی صداپیشگی می کردند.

وی گویندگی به‌جای بسیاری از جوان‌های نقش اول سینمای رابرت ردفورد (بروبیکر، بوچ کسی و سندس کید، پابرهنه در پارک، تعقیب، سه روز کندور، نیش، همه مردان رئیس‌جمهور)، عمر شریف (بالاتر از معجزه، بانوی مسخره، جاگرنات، Doctor Zhivago, Rolls-Royce Zard, شب جنرالها, تلاي مَكِنا, لورنس العربية, Warren بيتي (باني و كليد, شكوه علفزار), Montgomery كليفت (از انجاء تا ابديت, I confess, رودــ بوشير), Jean-Paul Belmondo (الا پل بلموندو) ، بورسالینو)، داستین حفمن (فارغ‌التحصیل، كابوی نیمه‌شب)، ریچارد چمبرلین (آسمانخراش جهمنی، در تلاطم زیدنی)، آرتور كندی (باغ‌وهش جهزی‌ای، ساعت حمادی)، آلن بیتز (دور از جمعیہ خشمغین، زی‌رئه) Family), Patrick McGohan (ایستگاه قوتبی زبرا), John Kasautis (بچهٔ رزماری), George Maharis (برادر علیه برادار), لسلی هاورد (بربادرفته), Aal Pacino (پدرخوانده), Robert Wagner (Bed Pink), Richard Harris (توبهای ناورون) ), مل فر ( جنگ و صلہ ), John Finch ( جنون ), جرج سگال ( که کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟ ), جرج کھریس ( داستان وست سید ), Clint Eastwood ( دو قاطر برای خواه ) ر Sarah), John Derek (ده فرمان), Martin بالسام (روانی), Ricky Nelson (Rio BRAVO), ألن دلون (زمانی که دزد بودم), Edmond Obrayan (جوليوس سزار), Spencer Tracy (شهر پسران), كليف Robertson ( کرف عسل)، اسکار ورنر (فرنهایت 451)، جیمز گارنر (فرار بیریں)، جیمز کاگنی (فرشتگان کولیتہ‌سوریت)، جیمز فرانسیسکو (گربهٔ نُه‌دم)، مایکل کین (مردی که می‌کشت سلطان بهدا)، تونی کورتیس (وایکینگ)، آلبرتو سوردی. (وداع با آرام), جرج حميلتون, تايرون پور, Sidney Poitieh, Steve McQueen, Gary Cooper, Dana Andrews, Humphrey Bogart, استيفن بويد, پيتر وتول, Jean-Louis Trentinian, Terry Thomas, Rajendra Kumar برق, جواد قعيمقامي ( فرامرز) غزل)، مسعود اسداللهی (طلاق)، نویل جیسون (محمد رسول الله) و …

بازی در سینما را از سال 1344 و مدیریت دوبله را از سال 1345 آغاز کرد.

در سال‌های پس از انقلاب، قبل از صدایش در سینمای ایران، سعید راد (مرز)، فرامرز کلوزآپ (آور)، مجید مظفری (تیغ و ابریشم، گلپر)، پرویز پرستویی (شکر)، اصغر. همت (حزاردستان)، و… ساحبت کرده است و عرض المزید فرامای «دیدنی‌ها» به برکندنگ گلمهسین میرزا را بر هدلاست را برهان است. پخش این برنامه تلویزیونی از سال 62 آغاز شد و به مدت 12 سال ادامه داشت. در آن سال ها که مصادف با جنگ هشت ساله بود، این برنامه یکشنبه ها از شبکه دو پخش می شد و با اجرای جلال مکی به یکی از پرمخاطب ترین برنامه های تلویزیونی ایران تبدیل شد.

او مدیریت دوبله مجموعه تلویزیونی «مارکو پولو» را در دهه 1960 بر عهده داشت. و در دوبله سریال لبهٔ تاریکی، شخصیت رونالد ران کریون یکی از خاطره انگیزترین صحبت های خودش است. همچنین در دهۀ هفتاد در سمهوهای تلیلینی «ارتش سری» (برانت)، «پوآرو» (هیستینگز)، «خانوادهٔ رابینسون» (رابینسون)، «شهر مرزی» (جک)، «هشدار برای کبرا 11» (سمیر)، « مزد ترس» (عبدالرضا اکبری)، «پدرسالار» (خسرو شوجا‌زاده)، و… حرف زود بود.

او در قرن نوزدهم به عنوان صداپیشه رابین ویلیامز پایدار شناخته می شد و در چندین فیلم (یونجم شعرتان مردا، خانم داوطفایر، جومانجی، هملات، ویل هانتینگ خوب، مرد دوستی صالح، بیکوبی و …) به جای این بازیگر نقش آفرینی کرد.

در 15 آذر 1393 قبل از حضور در رادیو البرز سرکارش و اجرای برنامه شینی‌ها، دچار سکته مغزی شد و به او گفتند که سکته کرده است.

اگرچه اخیراً نسبت به روز اول زندگی‌اش بهتر شده بود، اما صدایش تغییر کرده بود و به دلیل سکته خفیفی که متحمل شده بود، صحبتش کمی سخت شده بود.

وی در روز جمعه 24 شهریور 1393 در منزل مسکونی خود در مهرشهر کرج دچار حادثه شد و از ناحیه پا مجروح شد و به همین دلیل در چند سال اخیر به دلیل شرایط جسمانی به ندرت تحرک داشت.

و در فصل دوبرابر شدن و آینده ایران گفت: راستش را به شما می گویم که با ادامه روند کنونی، چند سال دیگر شاهد این توافق خواهیم بود که دوبرابر شدن ایران به پایین ترین سطح از آن خواهد رسید. یک مقام بالا.”

حرفه

دوبله کیکیبه‌فرد و در سریال لبهٔ تاریکی یکی از شاهکارهای محلی است. از جمله معروف ترین آثار محلی می توان به بیان آنها در آثاری اشاره کرد که از جمله آنها می توان به «لورنس عربستان در جایگاه عمر شریف»، «شکوه علفزار»، «ارتش سری»، «پوارو»، «شرلوک هلمز»، اشاره کرد. هشدار برای كبری 11 به سمیر. .

این خبرگزاری درگذشت جامعه هنری و ملت ایران را تسلیت می گوید.

پایان پیام/

خروج از نسخه موبایل