هنری و فرهنگی

حکمت و شریعت در اندیشه ابن­‌سینا از نگاه فلاسفه

نشست «برزوردشت ابن سینا» با حضور اساتید فلسفه در پژوهشکده حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

به گزارش ما احمد حسین شریفی، سیدمحمود یوسف ثانی، اسدالله فلاحی، محمدرضا کهنسال، محمدعلی قربانی، حنیف امین بیدختی و محمد جواد اسماعیلی سخنرانی کردند.

حجت الاسلام احمد حسین شریفی که با موضوع «حکومت و شریعت در اندیشه ابن سینا» به ایراد سخنرانی پرداخت، بحث رابطه عقل و منطق یا حکمت و وحی را مطرح کرد و در نتیجه بحث رابطه فلسفه، دین و شریعت، یکی از چالش برانگیزترین موضوعات در طول اندیشه بشری به شمار می رفت.

به باور وی، سیمیا بوصینیه ای متکتشری برومانی ریستب مین آن دو مترحة است. عده‌ای سکن از بین عقل و شرع به میان عربده و میتستاند این دو هرگز با یکدیگر سازگار نیستند. از سوی دیگر، برخی دیگر نیز بر اساس عقیده خاصی هستند که درک خاصی از دین و شریعت و نیز فلسفه دارند. برخی دیگر که اکثر فیلسوفان مسلمان نیز در این طیف قرار دارند، معتقدند عقل و وحی نه تنها با یکدیگر ناسازگار نیستند، بلکه کاملاً با یکدیگر سازگاری دارند. مثلاً ابن رشد می نویسد که اندیشه دینی به مخالفت با شریعت و دین ختم نمی شود و اصلاً با آن مخالفت نمی کند. حديقة ملاصدرا در حكم تعالي نيز در فيريده همين بویسینی است.

رئیس مؤسسه تحقیقات و فلسفه ایران افزود: لقب ابن سینا به عنوان یک فیلسوف مسلمان عاقل و همچنین به عنوان عاقل ترین فیلسوف مسلمان که عملاً به شریعت متعهد است، تفاوتی ندارد. از دیدگاه عقلا نیز متذکر می شود که ایشان در رساله به تفصیل اقسام علوم عقلی و فلسفی را دسته بندی کرده و بیان می کنند که از میان این دسته ها معلوم می شود که هیچ یک مخالف شرع نیست; کسانی که ادعای مخالفت با حکمت و شریعت دارند، خودشان گمراهند و به دلیل ضعف و ضعفشان به این نتیجه رسیده اند. ابن‌سينا در رساله «متوقت شفا» نيز، فراتر از افتحنِ ناذا آــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر، عرض المزيد عليهم و شريعت، بين اين دو ارتباط تنگاتنگ ايجاد مي كند.

در ادامه این مراسم سیدمحمود یوسف ثانی که با موضوع «دلالت های عرفانی ابن سینا» به ایراد سخنرانی پرداخت، با بیان اینکه آثار ابن سینا عمدتاً یا در حوزه منطق و یا در حوزه است. بحث فلسفی، این سوال را مطرح کرد که چگونه شد که در یک زمان چند کتاب با جایگاه ویژه بین این آثار خلق شده است که از نظر زبان، بیان و نوع محتوایی که در آثار دیگر وجود دارد، متفاوت است؟ هنري كربون هم در كتاب «تمثيل يرفاني ابن سينا» اين كتابها را اكتوفي تمثيل يرفاني ساخته است.

یکی از اعضای دانشکده علوم و فلسفه ایران در پاسخ به این سوال که آیا منظومه فکری ابن سینا جایگاهی عرفانی هم دارد، گفت: پژوهشگران در این زمینه دو گرایش اصلی و کاملا متفاوت دارند. يك عده با قطعيت منكرند كه هم فيكري ابن سينا ​​يرفاني بهدة. در رأس این افراد دیمیتری گوتاس قرار دارد که سعی داشت نشان دهد که نظام فکری ابن سینا یک نظام واحد، یکپارچه و پیچیده بوده و رویکرد عرفانی در آن صورت نگرفته است. برخی دیگر معتقدند با این عزم نمی توان مقام معنوی جهان را نفی کرد، اما در چگونگی بروز این جنبه عرفانی با یکدیگر اختلاف دارند. برخی اندیشه ابن سینا را نوعی حکمت طبیعی می دانند. برخی دیگر بر این باورند که ابن سینا در نوشته های خود جنبه کاملاً عرفانی داشته و در نظام بیانی و اندیشه فلسفی خود سرانجام عالم عرفان و ذائقه عرفانی را آورده است. به نظر دکتر یوسف ثانی پاسخ این سوال این است که چرا نوشته های ابن سینا به گونه ای نوشته شده که امکان نگارش آن وجود ندارد؟

در مراسم بزرگداشت روز ابن سینا، اسدالله فلاحی، عضو هیأت علمی پژوهشکده و فلسفه ایران با عنوان «ابن سین و فرمول های برکان و بوردان» به ایراد سخنرانی پرداخت. در زمان، صیغه های برکان و بوردان، ابن سینا و صیغه های برکان و بوردان، در دیدگاه معاصران و تفاسیر متفاوت بوده است.

ابن سینا بنا به اعتقاد خود تنها تفاوت «جهت خوک» و «جهت حاملگی» را بیان کرده است و اشارات او در دو کتاب شفا و اشارات، نشان دهنده این نیست که صیغه های او پارس و پارس است. حوصله سر بر. حتی پیروان ابن سینا نیز چنین فرمولی را از بهمنیار تا فخر رازی نیز از سکنان وی نگرفته اند. افضل الدین خنجی اولین کسی است که به وضوح به این فرمول ها اشاره کرد.

فلاحی، در پیاین کاترینشان کرد: در کریمی در تفاصیر و تفاصیر کرد کود سینما که کلما ابن را کلمی کے در تفاسیرش برد. وی افزود البته در این فرصت نمی توان قضاوت کوتاهی کرد.

در ادامه علیرضا کهنسال که با عنوان «شواهد خرمن و وصل ابن سینا» صحبت می کرد، ضمن بیان اینکه ابن سینا موضوع برداشت و پیوند را هم در شفا و هم در نشانه ها مطرح کرده است، افزود که بیانیه وی. در نشانه ها بهتر و دقیق تر است

وی ابراز کرد: برخی می گویند طبیعت را کلا دور بریزیم. نکته دوم اینکه اثبات هیولا یا نفی آن دقیقاً چه فایده و چه ضرری دارد؟ به گفته وی اساس و ساختار جهان مادی است و تحلیل حرکت و دگرگونی ها در این جهان از طریق آن امکان پذیر است.

به بدیدین کانسال، از جمالهای کے در این برهان فوسل و واسل کر کر کر کر کر کے. اتصال به معنای کمیتی است که دارای مرز مشترک است. به فرشتری آیستان در انجای این استانگ! دلیل بر این است که ارتباط با پدیده ارتباطی ندارد و از آنجا که اتصال و اتصال متقابل هستند، به محض وقوع اتصال، ارتباط از بین می رود. حال موضوع این است که این بحث ها با علم امروزی ناسازگاری ندارد.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد در پایان تصریح کرد: «سیگنال های» ابن سینا باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد و از این نظر نمی تواند در تعارض با علوم روز از جمله فیزیک کوانتوم باشد. بر آن اساس، ‌ حد وست برهان سیمیت کرین کرین کی می‌شود که در می‌شود. در نتیجه به نظر دکتر کهنسال اثبات کامل است و اشکالی ندارد. بنابراین قبل از هر چیز باید طبیعت را جدی گرفت و مطالعات بهتر و دقیق تری داشت. ثانیاً، نکته کلیدی بحث این است که ارتباط با هر فرضیه سازگار است. یعنی هر چیزی که کمیت دارد، این ارتباط در مورد آن صادق است. و مشکلات نیز بی اساس است.

حجت السلام محمد علی کوربنی نیز به لحافی که

تلیعه سکن وین بود که یکی از شریفترین دبیکی و مرفافتی، برک نفس است. معنای دیگر این است که ابوعلی سینا در بین داوران نبوغ و برجستگی خاصی دارد. حال باید اضافه کرد که ابن سینا یکی از علاقمندان به بحث جدی نفس است و در آثار خود به این موضوع پرداخته است. استاد در ادامه بیان عقاید و گفته ها به خود طرد شدن و عدم نیاز به ابزار در برخی از اعمال اشاره کرد.

کوربین بر تجرد نفس رفتند در آیین مین، به باور یشان، یکی از اینسان های ابن سینا روش خاص و در تابیت کردن تجرد نفس معروف به «انسان معلک در هوا» است.

در آن آست، حنیف امین بیدختی، کوگرگر دانشیک در ابن سینا» کاھ گفت.

वी पेश अश जेश जीज, खास्तगाह रा रासले मुगुलाट रास्तो किर्डा रा रिसाले मुगुलाट रास्तो किर्द्य के भे बह बैक्सी मोक्वोला खेखे स्थेदे स्द्धुद्ध. وی در ادامه به مقایسه ویژگی های ارسطو و ابن سینا پرداخت و تفسیری از تحلیل ابن سینا از این اثر ارائه کرد که به گفته دکتر بیدختی، ابن سینا مانند آکریل از نسخه اصلی، پیشگام در تفسیر نئوساتیسم بود. .

محمدجواد اسماعیلی نیز به عنوان آخرین سخنران این مراسم با موضوع «حرکت در متن: ابن سینا و تفاسیر» به سخنرانی پرداخت.

وی با بیان اینکه به ماهیت شفا کمتر از ماهیت نشانه ها توجه شده است، گفت: از آنجایی که کتاب اشارات در اواخر عصر ابن سینا و به صورت موج نوشته شده است، باعث شده است که مفسران و مفسران اصلی. از ابن سینا تفصیر آئین افتر همت غمارند. وی در ادامه به برخی از این اوصاف و تعلیق ها اشاره کرد.

اسماعیلی گفت: بحث حرکت در مقالات زیر نیز در همین ماهیت است. به گفته دکتر اسماعیلی، نکته مهم در اینجا این است که ابن سینا در بحث خود به ذکر آرای ارسطو اکتفا نکرده و آثار مفسران او را نیز مورد توجه قرار داده است. به باور ابن سينا، هماك نائد يك منتديره و كاستره مي بهد. بر همین اساس در مقولات ارستو، ام از و کیف و …، . به گفته استاد اسماعیلی، شیخ نتیجه می گیرد که فقط در کمیت، کیفیت، وزن و مکان می توان حرکت را اعمال کرد یا ادامه داد.

پایان پیام