دریچه تامین هوا در کجا نصب و راه اندازی می‌شود؟

دریچه تامین هوا در کجا نصب و راه اندازی می‌شود؟!

دریچه هوا در کجا نصب و راه اندازی می‌شود؟ این سیستم بر خلاف بسیاری از اجزای سیستم تهویه عمل می‌کند و طی یک عملیات، با فشار دادن هوای تازه از طریق فن، فشار را در اتاق افزایش می‌دهد و هوای موجود را خارج خواهدکرد. برای ورود هوای تازه از بیرون، یک کانال تغذیه کوچک و یک دمپر کوچک موتوری نصب شده است و این دریچه برای کارکرد در صورت خاموش بودن سیستم گرمایش و سرمایش نیاز به فن مخصوص دارد.

دریچه‌های تامین، دریچه‌هایی هستند که هوا را به داخل خانه می‌دمند و بدون کانال برگشت، سیستم خانه را به درستی گرم و خنک نمی‌کند. در واقع، در حال حاضر برخی خانه‌ها به دلیل عدم وجود کانال‌های برگشتی یا قرارگیری نامناسب دریچه تامین هوا، نقاط مختلف خانه گرمایش و سرمایش نامناسی دارند. به همین دلیل است که قبل از اقدام به نصب کانال‌ها، لازم است همه چیزهای لازم در مورد آنها را بدانید.

بهتر است زمانی که سیستم تهویه مطبوع روشن است، از دریچه استفاده کنید؛ زیرا با این کار انرژی زیادی هدر نمی رود و از آنجایی که سیستم تهویه تامین نیاز به جابجایی هوای کمتری نسبت به مقدار مورد نیاز برای گرمایش و سرمایش دارد، بنابراین همان مقدار انرژی را برای فرآیند بسیار کمتری مصرف خواهد کرد.

دریچه‌های هوای تامین در مقابل دریچه برگشت؛ تفاوت چیست؟

دریچه‌های تامین: این دریچه‌های هوا، هوای مطبوع را به بیرون می‌فرستند. شناسایی آن‌ها آسان است زیرا همان‌هایی هستند که هوای خنک از آن‌ها می‌آید. هوای خروجی از این دریچه‌ها از طریق سیستم تهویه مطبوع شما، از طریق کانال‌ها و از دریچه‌های تغذیه خارج شده است. دریچه‌های منبع تغذیه معمولاً در بالای دیوارهای خانه یا سقف یافت می‌شوند.

دریچه‌های برگشتی: این دریچه‌های تهویه هوا را از اتاق‌های خانه شما به سیستم تهویه مطبوع شما برمی گرداند. آنها معمولاً از نظر اندازه بزرگتر از دریچه‌های منبع تغذیه هستند و شما احساس نخواهید کرد که هوا از آنها خارج می‌شود. دریچه‌های برگشتی معمولاً نزدیک‌تر به پایین دیوارهای خانه شما، نزدیک تخته کف هستند، اما بستگی به محل کانال‌کشی شما دارد.

طراحی دریچه تامین هوا

مجرای برگشت، هوا را از اتاق خارج می‌کند و سپس آن را به واحد مرکزی می‌فرستد تا دمای آن را از طریق یک دریچه هوای جداگانه تنظیم کند. مجرای ورودی دارای یک دمپر موتوری با یک کنترل کننده ویژه است. برای ترکیب هوای تازه از بیرون به سیستم HVAC، دمپر طوری تنظیم شده که در صورت نیاز باز شود. برای خرید دریچه اسلات، فراموش نکنید که باید با نیاز شما و همچنین خصوصیات دستگاه مطابقت داشته باشد.

سیستم‌های تهویه تامین چند پورت: از این سیستم برای تحت فشار قرار دادن فضای داخلی با استفاده از یک فن تک پورت برای متعادل کردن فن تغذیه استفاده می‌شود. فراموش نکنید که در آب و هوای سرد، ممکن است لازم باشد فن منبع تغذیه را با یک فن اگزوز تک پورت متعادل کنید.

مزایای دریچه تامین

هوای بیرون را فیلتر و رطوبت زدایی می‌کند و برای جلوگیری از کپک زدن آن را برای آب و هوای با رطوبت بالا متناسب خواهدکرد.

از یک فن برای کشیدن هوای بیرون به داخل ملک استفاده می‌کند تا فشار را متعادل نماید.

این سیستم در آب و هوای گرم یا مختلط مفیدتر است، استفاده از آن در آب و هوای بسیار گرم ترجیح داده نمی شود.

اما چه چیزی سیستم را از سایر گزینه‌های موجود متفاوت می‌کند؟ نصب این سیستم آسان است و با هزینه پایین نصب همراه خواهدبود. قیمت ممکن است با توجه به طرحی که انتخاب می‌کنید و نصب پنجره یا دریچه‌های دیواری قابل تنظیم در اتاق‌های متعدد متفاوت باشد.

اجازه دهید کنترل بهتری بر هوای ورودی به خانه در مقایسه با سایر سیستم‌ها داشته باشید و آلودگی‌های بیرون مانند گرد و غبار، بخار و گرده را کاهش دهید.

مکان‌های مناسب برای جایگذاری دریچه ­های تهویه هوا

امروزه یک دستگاه تهویه مطبوع باید بتواند هم دمای هوا را متعادل کرده و هم رطوبت را تنظبم کند. هنگام انتخاب دستگاه تهویه هوا در ساختمان و نصب آن، توجه به محل و فضای موجود برای نصب دستگاه است. گروه تهران دما آماده مشاوره و پاسخگویی برای خرید انواع دریچه هوا می باشد. توجه داشتن به شرایط محیطی ساختمان نظیر دما و وزش باد و غیره، مواردی خواهندبود که باید بر اساس آنها دستگاه مطلوب را انتخاب نمایید. پس هنگام استفاده از سیستم تهویه مناسب باید در ابتدا به تجهیزات کمکی سیستم توجه کنید تا دستگاه به بهترین نحوه عمل کند. تجهیزات کمکی شامل این موارد هستند:

لوله فلکسی، باکس­های پلنیوم و کلاهک‌های مناسب

نصب دریچه در زمین

نصب دریچه هوا نزدیک به کف برای گرمایش مناسب است، اما برای سرمایش مناسب نخواهدبود، مگر اینکه زاویه لبه‌ها طوری تنظیم گردد که هوا به سمت بالا دمیده شود تا مزاحم ساکنین نشود. از نصب دریچه در نزدیکی زمین خودداری کنید و به یاد داشته باشید که نصب دریچه تهویه کنار پنجره نسبت به همه مکان های نصب برتری دارد زیرا به خصوص در فصل زمستان از ورود باد در پایین پنجره جلوگیری می‌کند. در این حالت، هوا باید با زاویه ۲۰-۱۵ درجه از موقعیت عمودی به اتاق جریان یابد.

نصب دریچه در سقف

تجربه نشان داده است که استفاده از دریچه های سقفی راحت تر از دریچه های دیواری است. سقف به تعدادی مربع تقسیم شده و در مرکز هر مربع یک دریچه سقفی قرار داده شده است. اگر محل قرارگیری دریچه های ورودی هوا بر اساس اصول تعیین شود، مشکلات توزیع هوا به حداقل می‌رسد.

انواع لوله فلکسی

لوله فلکسی در واقع همان لوله خرطومی یا کانال فلکسی بوده که استفاده آن برای انتقال دادن جریان هوا و یا به عنوان محافظی برای سیم و کابل کشی‌ها است.

  • لوله‌ فلکسی ساده پلیمری
  • لوله‌ فلکسی ساده کومبی
  • لوله ‌فلکسی ساده برزنتی
  • لوله‌ فلکسی ساده آلومینیومی یا فویلی
  • لوله‌ فلکسی ساده با پلیمر PVC
  • لوله ‌فلکسی هوا یا عایق پشم شیشه
  • لوله‌ فلکسی هوا با عایق الاستومری
  • لوله‌ فلکسی هوا با عایق پلی اتیلن
  • لوله فلکسی هوا با عایق پلی اورتان
  • لوله فلکسی هوا با عایق پلی استر و پلی استر فشرده
  • لوله فلکسی هوا فنر استخوانی
  • لوله فلکسی هوا PUضد سایش
  • لوله فلکسی هوا ی دما بالا (نسوز)
  • کانال فلکسیبل هوا برزنتی معدنی

با توجه به نیاز و سلیقه خود می­توانید از بین انواع مختلف یکی را انتخاب کنید.

انواع باکس­های پلنیوم مورد نیاز برای جاهای مختلف

پلنیوم باکس از جدید ترین تجهیزات در صنعت تهویه هوا است که با ساختار خاص خود موجب گردش جریان هوا به‌صورت مطبوع شده و چون در درون ساختمان تعبیه می­شود جنبه تزیینی دارد یک عنصر زینتی است. متریال اصلی بدنه پلنیوم باکس گالوانیزه و آلومینیوم است که بر اساس نیاز و سفارش مشتری به قطر ۰/۵ میلی‌متر ساخته خواهد شد. طول، عرض و ارتفاع پلنیوم باکس به‌همراه اندازه دریچه‌ها در این قطعه از سیستم هوارسانی متغیر بوده و در صورت نیاز می‌توان از آن در طراحی محیط داخلی ساختمان نیز کمک گرفت.

کلاهک دودکش

کلاهک­­های مناسب برای دودکش کدام است؟

کلاهک‌های دودکش در قسمت بیرونی ساختمان تعبیه می­شود و شکل ظاهری آن بر نمای بصری بنا اثرگذار خواهد بود. کلاهک‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام با دیگری تفاوت‌هایی دارد

کلاهک اچ گرد

قدیمی ترین انواع کلاهک دودکش می‌توان به کلاهک دودکش اچ گرد اشاره کرد که از ورود جریان باد و طوفان به داخل دودکش جلوگیری می­کند. این مدل از کلاهک‌ها به خاطر کاهش مصرف انرژی محبوبیت بالایی دارند.

کلاهک اچ چهارگوش یا مربع

جنس این گروه نیز از ورق گالوانیزه یا استیل است و بر روی بام‌های مسطح یا شیب دار نیز نصب می‌شود.

کلاهک دودکش با طرح پره­ای

کلاهک دودکش با طرح پره­ای پرکاربردترین نوع دودکش است که دارای چندین پره با شکل Z انگلیسی می‌باشد. این لبه‌ها در این کلاهک به صورتی قرار گرفته‌اند که از ورود عوامل محیطی به داخل خانه جلوگیری کنند. ارتفاعی که بهتر است این کلاهک نصب شود در حدود ۳۰ سانتی متر است، اما بسته به محدودیت فضایی یا ضرورت می‌توانید آن را تغییر دهید، فقط مطمئن شوید که دود داخل خانه را به خوبی خارج می‌کند و هوا محبوس نمی شود.