نماد سایت ماه نیوز

راهنمای خرید و بررسی عوامل موثر بر قیمت کمانچه خالقی دو مهر

کمانچه یکی از ساز های اصیل ایرانی است که برای نواختن به زمین یا زانو تکیه داده می شود. کمانچه از ساز های اندکی پیچیده برای نواختن است و مسیر یادگیری مشکلی دارد. کمانچه ها از نظر ساختاری به دو دسته پشت باز و پشت بسته تقسیم می شوند که به انواع پشت باز آن، کمانچه لری نیز می گویند. کمانچه خالقی دو مهر از انواع پشت بسته می باشد.

بررسی برند خالقی و تاثیر آن در قیمت کمانچه خالقی دو مهر

استاد خالقی از نام آشنا ترین اساتید و هنرمندان تولید کننده کمانچه است و در کارگاه ساز سازی خود، انواع مختلفی از کمانچه را با قیمت های متفاوت تولید می کند. قیمت کمانچه خالقی دو مهر در رده متوسط قرار دارد و مناسب برای مبتدیان و تازه واردان عرصه موسیقی است.

بررسی متریال ساخت و تاثیر آن بر قیمت کمانچه خالقی دو مهر

کاسه کمانچه بر اساس نوع چوب به کار رفته می تواند ترکه ای یا یک پارچه باشد، کمانچه هایی با کاسه یکپارچه عموما قیمت زیادی دارند اما از آن جا که متعادل نگه داشتن قیمت کمانچه خالقی دو مهر یکی از اهداف سازنده بوده است، یک کاسه ترکه ای با کیفیت جایگزین کاسه یک تکه گردیده است. ترکه های مورد استفاده برای ساخت کاسه در این مدل از چوب درخت توت انتخاب شده است که پاسخ مناسبی به رطوبت که عامل نابودی اغلب ساز هاست می دهد و بافت منسجم آن، طنین صدای لطیفی را نیز به ساز شما می بخشد.

کاسه کمانچه از سمت بالا دارای حفره ای است که لازم است با پوست پوشیده شود. جنس پوست مورد استفاده در کمانچه تاثیر مستقیمی بر جنس صدا و قیمت کمانچه خالقی دو مهر دارد. در این مدل کمانچه از پوست شکم بره استفاده شده که پوست نازکی است و صدای لطیفی تولید می کند.

گوشی های ساز که عاملان کوک کردن و کوک نگه داشتن کمانچه هستند، در این مدل بسیار خوش تراش و از چوب گردو تهیه شده اند. چوب گردو همیشه به مقاومت بالای خود شهره بوده و استحکام بالا از مهم ترین فاکتور های گوشی های کمانچه است چراکه دائما مورد استفاده قرار می گیرند و بسیار بیشتر از سایر بخش های ساز خطر شکستن آن ها را تهدید می کند. قیمت کمانچه خالقی دو مهر در رنجی متوسط قرار دارد و در مقایسه با سایر کمانچه های این محدوده قیمتی، گوشی های شکیل تر و خوش ساخت تری را دارا است.

بررسی سایر عوامل موثر بر قیمت کمانچه خالقی دو مهر

قیمت کمانچه خالقی دو مهر را عامل مهم دیگری، یعنی مهر سازنده نیز تعیین می کند. همان طور که از اسم این ساز مشخص است این مدل از کمانچه های خالقی مهمور به دو عدد نشان هستند. اما وجود دو مهر روی ساز نشانه از چیست؟ از سال ها قبل هنرمندی که انواع مختلفی از ساز را تهیه می کرده است پس از اتمام فرآیند ساخت، ساز خود را امتحان کرده و می نوازند، اگر ساز تولیدی کیفیت مورد نظر سازنده و استاندارد های لازم را دارا بود مهر خود را روی بدنه ساز می زد. حال ساز ها بر اساس درجه کیفی می توانند دارای یک مهر، دو مهر یا حتی سه مهر باشند، تعداد مهر بیشتر نشان از کیفیت بالاتر کمانچه بوده و تاثیر کاملا مستقیمی بر قیمت کمانچه خالقی دو مهر دارد.

خروج از نسخه موبایل