اجتماعی

روزانه چقدر مایعات بنوشیم؟ – ماه نیوز

نوشیدنی ها بخش مهمی از نیاز روزانه بدن به مایعات برای سوخت را تامین می کنند. از آنجایی که انتخاب یک نوشیدنی مفید و مقوی تأثیر مطلوبی بر سلامت فرد دارد، عدم دقت در انتخاب آن نیز می تواند سلامتی را به خطر بیندازد.

همانطور که گزارش شده استنوع نوشیدنی باید متناسب با آب و هوا انتخاب شود. زیرا مصرف این مواد در تغییر دمای پوست نیز تاثیر دارد، به گونه ای که نوشیدنی های گرم باعث افزایش جریان خون در زیر پوست و در نتیجه احساس گرما در فرد می شود. ‏‏ استفاده از آب تازه و خنک، میوه ها و سبزیجات باعث نشاط روح و تقویت بدن می شود.

لازم به ذکر است که در نوزاد مقدار کل آب بدن به 75 درصد وزن بدن می رسد اما این مقدار تا سنین بالا کاهش می یابد. با چاقی، درصد آب در بدن به 45 درصد کاهش می یابد.

بر اساس اعلام دفتر ارتقای سلامت جامعه، وزارت بهداشت، توصیه های کلی برای مصرف مایعات بر اساس موقعیت، جنسیت و وضعیت سلامت افراد به شرح زیر است:

– مصرف متوسط ​​هشت لیوان مایعات ترجیحاً آب روزانه برای بزرگسالان توصیه می شود.

– نیاز روزانه مردان به مایعات حدود یک لیتر بیشتر از زنان است.

– مادران شیرده بین 1 تا 0.75 لیتر بیشتر از سایر زنان به مصرف مایعات برای تامین آب بدن و تولید شیر نیاز دارند.

– مصرف قهوه در سن 55 سالگی مورد تاکید است. این گروه سنی به دلایل مختلفی از جمله کاهش احساس تشنگی، کاهش عملکرد قلب و کلیه، کاهش فعالیت بدنی و مصرف داروها بیشتر مستعد عدم تعادل آب و الکترولیت در بدن هستند.

– در زنان باردار بر قطع یا محدود کردن مصرف برخی نوشیدنی ها از جمله قهوه، چای، نوشابه های گازدار و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین تاکید شده و آب به عنوان بهترین نوشیدنی معرفی می شود. همچنین توصیه می شود در مواردی که حالت تهوع صبحگاهی وجود دارد از مایعات بین وعده های غذایی استفاده شود نه همراه غذا.

– در صورت بروز یبوست به دلیل کاهش تحرک دستگاه گوارش، مصرف مقادیر زیادی مایعات مانند آب یا آب میوه طبیعی به همراه غذاهای فیبردار مانند نان، غلات و غلات توصیه می شود.

– نوشیدنی های رژیمی نوشیدنی هایی هستند که امروزه در اکثر نقاط دنیا در بازار موجود است و مورد استقبال عموم مردم به ویژه افراد چاق است. نوشیدنی های رژیمی حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند و می توانند برای مادران باردار، کسانی که از فنیل کتونوری رنج می برند و افرادی که عادت به مصرف مکرر این نوشیدنی ها دارند، خطرناک باشد. به گونه ای که خطر زایمان زودرس را در زنان باردار افزایش دهد. از در دیر برنگ نوشابه‌های گازدار دیریتی نی‌ها مبین ویزن نمی‌شود نیز می‌شود. افراد اغلب به اشتباه نوشیدنی های رژیمی را برای کاهش وزن یا پیشگیری از چاقی مصرف می کنند، به جای نوشیدنی های معمولی، علت اصلی چاقی نوع نوشیدنی نیست، بلکه میزان و نوع رژیم غذایی است.

به عبارت دیگر، شما نمی توانید هیچ نوع یا مقدار غذایی مصرف کنید و ادعا کنید که چون نوشیدنی رژیمی مصرف می شود، منجر به چاقی نمی شود. بنابراین باید توجه داشت که جایگزینی نوشیدنی های رژیمی انتخاب مناسبی برای پیشگیری و کنترل چاقی نیست.

– افرادی که فعالیت بدنی دارند یا در معرض آب گرم هستند باید مایعات بیشتری مصرف کنند.

– تاکید بر مصرف مایعات به ویژه برای افراد بالای 55 سال است. در افراد مسن نوشیدن حداقل شش لیوان مایع در روز برای حفظ آب در بدن ضروری است. زیرا این افراد با وجود نیاز واقعی به مایعات، کمتر احساس تشنگی می کنند و در نتیجه بیشتر در معرض کم آبی بدن و یبوست هستند.

– به طور کلی، آب بهترین نوشیدنی است و باید اکثریت مایعاتی را که کشف می کنیم تشکیل دهد. نوشیدنی‌ها، شربت‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی قند بسیار بالایی دارند و ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار کمی دارند. به عبارتی انرژی بالایی دارند و در عین حال به ندرت حاوی مواد مغذی هستند. چای و قهوه نیز می توانند بخشی از مایعات بدن را تامین کنند، اما کافئین موجود در آنها اثر ادرارآور دارد و ممکن است باعث از دست دادن آب در بدن شود. بنابراین توصیه می شود در صورت کمبود آب در بدن و نیاز به نوشیدن مایعات از آب به عنوان بهترین نوشیدنی استفاده شود.

– یک راه برای سایت از کفایت نرک میکریک در روز، تجرید به عدر عرض به هر روز است. ادرار باید بزرگ، روشن و بی بو باشد.

– مقدار نوشیدنی های کالری بسیار متفاوت است. حجم مصرف روزانه برخی از نوشیدنی ها مانند آب میوه های صنعتی و نوشابه های گازدار و کالری حاصل از این نوشیدنی ها بیشتر است. برخی از نوشیدنی ها مانند شیر کم چرب یا بدون چربی، نان یا آب میوه تازه (طبیعی)، حاوی کالری اولیه هستند. آب و سایر نوشیدنی های غیر شیرین مانند چای و قهوه می توانند برخی از مایعات مورد نیاز بدن را تامین کنند و حاوی کالری اضافی نیستند. همچنین برای محدود کردن میزان کالری مصرفی و داشتن وزن متعادل و مناسب، نوشیدن آب و سایر نوشیدنی های بدون کالری یا کم کالری توصیه می شود.

پایان پیام