نماد سایت ماه نیوز

سفر امیرعبداللهیان به روسیه و درخواست مکرون از ایران

ابتکار دیپلماتیک ایران برای حل بحران اوکراین می تواند آغاز فصل جدیدی در سیاست خارجی باشد.

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، در پی سفر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشور به مسکو و دیدار وی با مقامات کشوری، چند روزنامه منتشر شد. در میان آنها مطالبه مکرون بیش از هر خبر دیگری نمایان شد.

گویی فرانسوی ها از مقامات ایرانی خواسته بودند بین روسیه و اروپا میانجیگری کنند تا در زمستان یخ نزنند.

شش ماه از آغاز بحران اوکراین می گذرد، بحرانی که عامل اصلی اقدامات ناتو و آمریکا بود، اما پیامدهای منفی آن بر بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای اروپایی سایه افکنده است.

نگاهی به شرایط تامین انرژی در این منطقه نشان می دهد که پس از جنگ اوکراین و تحریم روسیه، اروپایی ها در زمینه تامین انرژی با مشکلات زیادی مواجه شده اند.

بررسی اقتصاد انرژی اروپا نشان می دهد که اروپا بزرگترین مشتری انرژی روسیه است و بیش از نیمی از صادرات نفت خام این کشور و بخش عمده ای از محموله های گاز طبیعی آن را خریداری می کند.

نزدیک به 40 درصد گاز طبیعی مصرفی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از روسیه وارد می شود و 6 کشور اروپایی نیز 6 تا 100 درصد گاز طبیعی خود را از روسیه وارد می کنند.

در اروپا از گاز طبیعی برای گرم کردن واحدهای مسکونی، تولید برق و تامین سوخت مورد نیاز صنایع به عنوان نیروی محرکه در اقتصاد استفاده می شود.

اپلیکیشن مکرون در حالی ارائه می شود که:

اولین؛ اگرچه اروپایی ها همچنان تلاش می کنند نشان دهند که بر تصمیم خود در برابر اقدامات روسیه در اوکراین ایستاده اند، اما این درخواست نشان می دهد که آنها نتوانسته اند راه حلی برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه پیدا کنند.

دومین؛ این نیاز به انرژی نشان می دهد که مسکو پیش از مقابله با تحریم، تلاش غرب برای ایجاد تورم در این کشور را پیش بینی کرده و تورمی که غرب در این راستا برای روسیه پیش بینی کرده بود، با انرژی فوق العاده به سمت اروپا منحرف شده است.

اکنون بر اساس آمار در اروپا تورم در بخش مواد غذایی 10 درصد و در بخش انرژی 40 درصد افزایش یافته است که می تواند منجر به نارضایتی و پیامدهای ناخوشایند اجتماعی در قاره سبز شود.

البته این تنها مشکل اروپایی ها نیست و به گفته فدرال رزرو آمریکا، مردم این کشور نیز باید به نوعی هزینه این تورم را بپردازند.

کارشناسان اقتصادی تاکید می کنند که اگر اروپا نتواند مشکل انرژی را حل کند، باید منتظر زمستان سخت با افزایش قیمت در بخش انرژی باشد.

اتخاذ راهکارهایی در اتحادیه اروپا از جمله کاهش سرعت مجاز در بزرگراه ها، کار از راه دور سه روز در هفته، یکشنبه ها بدون خودرو، اجرای طرح های زوج و فرد و تشویق به پیاده روی و دوچرخه سواری… کودک را برای کاهش انرژی آماده کنید. و افزایش قیمت سوخت

سوم؛ سفرهای اخیر رئیس جمهور آمریکا به عربستان، سفر رئیس جمهور فرانسه به پاریس با امیر امارات و… نیز نشان می دهد که غرب نتوانسته روی شرکای عرب خود در خلیج فارس حساب باز کند. برای کاهش قیمت سوخت

امارات متحده عربی به تنهایی نمی تواند واردات نفت روسیه را جبران کند و این دو کشور به تنهایی نمی توانند در مورد اوپک تصمیم گیری کنند، به خصوص که در حال حاضر قیمت نفت افزایش یافته و فشار بر بازار افزایش یافته است که باعث گران شدن قیمت نسبت به قبل می شود. گذشته.

کارشناسان می گویند؛ اگر اروپایی ها می توانستند منابع انرژی خود را از این بازار تامین کنند، قبلا وارد بازار شده بودند.

ظرفیت فراموش شده

اما یکی از روش‌هایی که اروپایی‌ها برای حل بحران انرژی در نظر گرفته‌اند، استفاده از ظرفیت ایران است که در شرایطی هم صادق است که تهران و مسکو به سطح جدیدی از تعامل استراتژیک با یکدیگر رسیده‌اند.

نباید فراموش کرد که ایران پیش از این آمادگی خود را برای میانجیگری بین دو کشور برای پایان دادن به این بحران اعلام کرده بود تا مانند میانجیگری ارمنستان و آذربایجان، تلاش های دیپلماتیک با هدف خروج یمن، سوریه و افغانستان از بحران ناکام ماند. این بار هم ظرفیت قابل استفاده

این اپلیکیشن از فصل تازه در الگوی ایران در منطقه می گوید. نزدیکی سیاست های تهران و مسکو به یکدیگر و حرکت به سمت روابط راهبردی باعث شده است که جایگاه ایران به عنوان یک بازیگر تعیین کننده در حوزه انرژی بیش از گذشته مطرح شود و اروپایی ها برای حل مشکلات خود دست به دامان تهران شوند. مشکلات با مسکو

در این میان ابتکار دیپلماتیک ایران برای حل بحران اوکراین می تواند آغاز فصل جدیدی در سیاست خارجی باشد.

منبع: نورنیوز

انتهای پیام/4129/

خروج از نسخه موبایل