عمومی

سیستم آموزش عالی نروژ چه وضعیتی دارد؟

پس از انتخابات سراسری 12 سپتامبر نروژ، یک ائتلاف چپ به قدرت رسید و انتظار می رود آموزش عالی یکی از حوزه های در دستور کار دولت باشد.

به گزارش ماه نیوز، روزنامه «فرختگان» ادامه داد: در ابتدا سه حزبی که با هم توانستند اکثریت را در دولت تشکیل دهند، حزب کارگر، حزب مرکزی و حزب چپ سوسیالیست در حال مذاکره برای تشکیل دولت ائتلافی اکثریت هستند، تغییر حزب حاکم.» محافظه کاری باشید که هشت سال به عنوان یک دولت اقلیت در قدرت بوده است. این در حالی است که در فاصله بین انتخابات، آموزش عالی و پژوهش یکی از موضوعات اصلی تبلیغات انتخاباتی بود و کاندیداها با وعده های انتخاباتی خود سعی در جلب توجه داشتند. اکنون با گذشت یک ماه از اعلام نتایج و روی کار آمدن دولت جدید، زمزمه هایی مبنی بر اینکه اصلاحات در آموزش عالی و دانشگاه ها در شرف انجام است و دولت می خواهد دانشگاه ها را تحت کنترل خود درآورد، شنیده می شود.

در دوران رژیم محافظه کار در نروژ، اصلاحات گسترده ای در آموزش عالی انجام شد، به طوری که با ادغام مؤسسات آموزش عالی، تعداد دانشجویان در مؤسسات خصوصی افزایش یافت و نرخ ثابت در تمام بودجه های دولتی به 0.5 درصد کاهش یافت. حوزه های مهم سیاسی را جابجا کنید. و تمرکز بیشتر بر شاخص های آماری عملکرد سازمان ها و کارکنان تحت مدیریت جدید دولت که انتقادات زیادی را به دنبال داشته است. در جریان مبارزات انتخاباتی، تعدادی از احزاب سیاسی اعلام کردند که در صورت انتخاب شدن، اصلاحاتی را در نظر خواهند گرفت و برخی از اقدامات دولت و مجلس قبلی را اصلاح خواهند کرد.

مداخله دانشگاه های نروژ

به گزارش UniversityWorldNews، انجمن دانشگاه های نروژ که نماینده 32 موسسه آموزش عالی این کشور است، در نامه ای سرگشاده به مذاکره کنندگان ائتلافی هفت خواسته را بر اساس اصل “استقلال دانشگاه بهترین راه برای تضمین کیفیت و قدرت دانش است” مطرح کرد. . مطالبات مطرح شده در چندین مصاحبه از سوی رئیس هیئت مدیره این موسسه و رئیس دانشگاه اگدر عبارتند از:

بهبود حکمرانی در بخش آموزش عالی با اهداف فراگیرتر و «حکمرانی ضعیف بر اساس جزئیات».
بهبود شرایط برای تحقیقات پایه و بلند مدت و برداشتن گام برای ایجاد فضاهای تحقیقاتی پایدارتر و بهینه در نروژ.
تقویت سرمایه گذاری دولتی در تحقیق و توسعه بیش از 1% تولید ناخالص داخلی و تلاش برای دستیابی به هدف 3% تولید ناخالص داخلی برای تحقیقات تا سال 2030.
فضا را برای مؤسسات آموزش عالی فراهم کنید تا مسئولیت های بیشتری را برای یادگیری مادام العمر بر عهده بگیرند.
توقف کاهش بودجه دانشگاه (بهبود کاهش 0.5 درصدی بودجه در تمام نهادهای دولتی، از جمله کاهش بوروکراسی و افزایش کارایی از طریق کاهش بودجه).
برنامه‌های پیشرفته برای دیجیتالی‌سازی، از جمله زیرساخت‌ها و زیرساخت‌های الکترونیکی، و ارتقاء ساختمان‌های آموزشی و تحقیقاتی را تنظیم کنید.
افزایش تخصیص بودجه سالانه برای هر دانش آموز از منبع کمک هزینه ها و وام های دانشجویی به 18300 دلار و ایجاد مسکن جدید و تمیز برای دانشجویان.

در پی این نامه که شامل درخواست هایی برای آموزش عالی و دانشگاه ها بود، برخی کارشناسان استدلال کردند که دانشگاه های نروژ نباید این نامه را ارسال می کردند. با این کار آنها با دولت جدید روبرو هستند و هیچ خدمتی از دولت نخواهند گرفت. موضوع مهمی که در پی اصلاحات توسط دولت جدید مطرح شد این است که اگر دانشگاه ها و کالج ها خودشان تصمیم بگیرند کجا تحصیل کنند، دولت و پارلمان نروژ باید تصمیم بگیرند که دانشگاه ها و کالج ها در کجا واقع شوند.

تصمیمات جدید دولت در دستور کار

دولت جدید نروژ برای تشدید کنترل سیاسی بر دانشگاه ها و معکوس کردن سیاست قبلی آموزش عالی، یعنی ادغام دانشگاه ها، اقدام سریعی انجام داده است. اما رئیس یک دانشگاه نروژی هشدار داده است که این مداخله دولت سطحی است که در دهه‌های اخیر دیده نشده و نقض اجماع قبلی در پارلمان است. به گفته پروفسور اوله پیتر اندرسون، رئیس سابق دانشگاه اسلو، نروژ، این یک پیشرفت ناگوار برای بخشی است که اجازه رشد و شکوفایی بر اساس اصول آزادی اساسی و آموزشی را دارد. اصلاحیه پیشنهادی دولت یک توافقنامه 80 صفحه ای است.

در ائتلافی بین حزب کارگر و حزب مرکزی، هر دو حزب قصد دارند سرمایه گذاری هنگفتی در آموزش عالی در سراسر نروژ از جمله آموزش حرفه ای، تحقیقات، رفاه دانشجویان، دسترسی برابر به آموزش و ارتقای صلاحیت و سرمایه گذاری در یادگیری مادام العمر داشته باشند. بر اساس برنامه پیشنهادی دولت برای سال های 2021 تا 2025، دولت باید سیاست های دانش بلندپروازانه را در دستور کار خود قرار دهد و آموزش های حرفه ای را در سراسر کشور ایجاد کند. بنابراین، دولت آموزش منطقه ای را در قالب این برنامه پنج ساله تقویت خواهد کرد. یادگیری و یادگیری مادام العمر باید در جایی که مردم زندگی می کنند در دسترس باشد. به این ترتیب افراد با روش جدید آموزشی می‌توانند مهارت‌ها و توانایی‌های خود را افزایش دهند، در حالی که شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز دارای طیف گسترده‌ای از اشتغال هستند و می‌توانند دسترسی خود را به متخصصان افزایش دهند.

افزایش بودجه برای هزینه‌های بالاتر با اجرای این اصلاحات، تاکید زیادی بر تمرکززدایی، حضور دانشگاه‌ها در مناطق و تعهد به افزایش تعداد مکان‌های تحصیل و فراهم کردن زیرساخت‌ها در حوزه‌های دارای بیشترین نیاز اجتماعی وجود دارد. مانند تربیت معلم، پرستاری، علوم، فناوری اطلاعات و پزشکی. بودجه از طریق یک چارچوب غیرمتمرکز بررسی می شود تا از همسویی بهتر با نیازهای گسترده تر جامعه اطمینان حاصل شود که می تواند به کیفیت بهتر تحقیق و آموزش مادام العمر کمک کند. در این میان بودجه ها به گونه ای تقسیم می شوند که دانشگاه ها بودجه بیشتری برای تامین هزینه های دانشگاه های چند پردیس دریافت می کنند. در این میان، قوانینی پیشنهاد خواهد شد تا اطمینان حاصل شود که تصمیمات مربوط به تعطیلی پردیس ها و آموزش های حرفه ای با اهمیت منطقه ای در پارلمان به جای نهادها اتخاذ می شود. این پیشنهادات روشن می کند که یک موسسه آموزش عالی کامل باید با معرفی مجدد آموزش اساتید و بررسی اینکه چه مطالبات دیگری می تواند در دانشگاه بومی سازی شود، احیا شود.

علاوه بر این، به سازمان های محلی دستور داده شده است که تسهیلات آموزشی برای آموزش حرفه ای بالاتر مانند پرستاری و تربیت معلم ایجاد کنند. در این میان تعهدات عمده دیگری نیز صورت گرفته است. تحت این تعهدات، تعادل جنسیتی و کاهش استفاده از شرایط موقت کنترل می شود. روند بوروکراتیزه نشدن در آموزش عالی با بازنگری در وظایف روسای دانشگاه ها، واگذاری اختیارات بیشتر به مؤسسات آموزش عالی و بازگشت برخی وظایف به وزارت آموزش عالی آغاز می شود. از سوی دیگر، وضعیت زبان نروژی در آموزش عالی و تحقیقات رو به بهبود است و برنامه هایی برای افزودن 3000 واحد مسکونی در سال برای دانشجویان وجود دارد.

دولت جدید نروژ قول داده است که آموزش عالی این کشور را برای دانشجویان از جمله دانشجویان بین المللی رایگان نگه دارد. دولت همچنین گفته است که به اقدامات اصلاحی خود ادامه خواهد داد تا بتواند 3 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف تحقیقات در دانشگاه های کشور کند. این در حالی است که دو سوم این هزینه ها تا سال 2030 به بخش خصوصی اختصاص خواهد یافت. وزیر جدید آموزش عالی و تحقیقات اجرای اصلاحات آموزش عالی را رهبری می کند.

انتقام برای مداخله

پروفسور ویتاکر که همچنین رئیس دانشگاه اگدر در نروژ است، گفت: «تلاش برای افزایش تسلط سیاسی بر تصمیماتی که مؤسسات آموزش عالی می توانند اتخاذ کنند، نشان دهنده انحراف از سیاست قبلی است که با اجماع گسترده حاصل شد». Lok Sabha در نروژ. اندکی پس از تصویب قانونی برای تعریف نحوه عملکرد هیئت‌ها، سیاست‌ها به شکل جدیدی از مداخله دولت در آموزش عالی خواهند رفت که در دهه‌های گذشته مشاهده نشده است. با اصلاحات جدید، دولت می خواهد زمان بیشتری را صرف برنامه های آموزشی با کیفیت بهتر کند تا آموزش عالی به سطحی از تعالی در تحقیق و توسعه دست یابد. رسیدن به این ایده آل مستلزم آن است که دولت اولویت های مشخصی را برای موسسات آموزشی و دانشگاه ها ترسیم کند و بتواند آنها را اولویت بندی کند. با این حال، پیشنهادات دولت جدید برای آموزش غیرمتمرکز فرصت هایی را برای آموزش عالی و دانشگاه ها فراهم می کند که می توانند حداکثر استفاده را از آنها ببرند.

مشکلی که نروژ در حال حاضر با آن مواجه است وجود یک سیستم آموزش عالی غیرمتمرکز است و دولت باید از آسیب پذیری های موجود و بهترین شیوه های مؤسسات برای پیشبرد راه های جدید پیشنهادی خود استفاده کند. اما در این میان، تنها دو نگرانی عمده وجود دارد. یکی این که چنین سیاست‌های جدیدی باید به درستی تامین شود و برنامه‌های موجود را تضعیف نکند، و دیگری اینکه برنامه‌های با کیفیت بالا برای برنامه‌های جدید غیرمتمرکز تحت ایده‌های سیاستی دولت جدید حفظ شود.

یک پلت فرم آزمایشی برای ایده های جدید

کارشناسان معتقدند این تحولی برای افزایش مداخلات سیاسی است. آنچه بخش آموزش بیش از همه به آن نیاز دارد، ثبات و قابل پیش بینی است که پیش نیازهای کلیدی برای ایجاد فضاهای تحقیقاتی قوی و برنامه های آموزشی درجه یک است. بیشترین آسیب به بخش آموزش زمانی رخ می دهد که از آن به عنوان زمین بازی و میدان آزمایشی برای تغییر ایدئولوژی سیاسی یاد شود. به نظر می رسد این یک دستور کار جدید در نروژ باشد. رقابت بین المللی برای استعدادها و منابع افزایش یافته است که به جای تفکیک نیازمند یکپارچگی سیستم ها است. دستور کار جدید با این تحول در تضاد است و یک چرخش کوته بینانه و پوپولیستی با سیاست های نروژ است که به نفع کسی نخواهد بود.

یک کارشناس حاکمیت آموزش عالی گفت: پیشنهادات در خصوص تمرکززدایی پروپوزال های دانشگاهی مبهم است و قابل درک است که رؤسای دانشگاه های بزرگ تحقیقاتی از عدم تلاش کافی در پژوهشکده های بزرگ برای پژوهش نگران هستند. در حالی که دولت سابق نروژ بر ادغام و کاهش تعداد مؤسسات آموزش عالی تمرکز داشت، پیشنهادات ارائه شده توسط دولت جدید حرکت به سمت تمرکززدایی از سایت های ارائه دهنده برنامه های آموزش عالی را پیشنهاد می کند.

کیفیت تحقیق باید در اولویت باشد

رئیس اتحادیه ملی دانشجویان در نروژ به فقدان پیشنهادات مؤثر دولت برای اهداف و اقدامات خاص برای بهبود کیفیت آموزش عالی اشاره می کند. کیفیت آموزش در هنگام راه اندازی پردیس دانشگاهی جدید باید اولویت اول باشد. در حال حاضر محل انجام تحقیق بر کیفیت تحقیق ارجحیت دارد. با این حال، کیفیت تحقیقات انجام شده برای نظام آموزش عالی از اهمیت بالایی برخوردار است و این امر به ویژه زمانی اهمیت می یابد که کارکنان دانشگاه بخواهند با توانمندی های خود وارد بازار کار شوند.

انتهای پیام/