عمومی

صفر از پنج هزار میلیارد تومان!

سالی که در جام جهانی هستیم و حداکثر پنج ماه دیگر تب فوتبال به دنیا می رسد. یک زمانی است که مثلاً قبل از بازی ایران و آمریکا یا ایران و انگلیس، هر ثانیه تبلیغات در تلویزیون ممکن است بالاترین میزان فروش را در تاریخ کشور داشته باشد. سوال اینجاست که محتوای اصلی تیم ملی ایران به عنوان تامین کننده چیست؟ هیچ یک.

به گزارش ماه نیوز، این روزنامه اقتصاد جهانی نوشته: «بودجه سال سازمان صداوسیما» حدود پنج هزار میلیارد تومان است، اما اینطور نیست که این مبلغ صرف چیزی شود. این اواخر و پس از هیاهوهای فراوان، صداوسیما از پخش آگهی های ورزشی در حین پوشش مسابقات ورزشی منع شده است. تخمین زده می شود که از مجموع این اطلاعات، تنها حدود 2 میلیارد تومان یعنی 2 درصد آن، 2 میلیارد تومان باشد. تاکنون حتی یک میلیارد تومان هم دریافت نکرده ایم. اما آیا واقعا معتقدید همه تبلیغاتی که در حاشیه مسابقات ورزشی پخش می شود فقط یک میلیارد تومان ارزش دارد؟ و حتی پس از دریافت آن، وزارت ورزش با این 45 1 میلیارد چه کند؟ برای هر فدراسیون چقدر پول دارید و بعد از آن سهم فدراسیون فوتبال در هر فدراسیون چقدر است؟ فقط برای یادآوری مقایسه، 3 سال پیش کارشناسان ارزش پخش مسابقات فوتبال را یک میلیارد تومان ارزیابی کردند. اعدادی که قطعا امروز خیلی بدتر شده اند.

البته انکار خود یک داستان قدیمی است که هزاران بار گفته شده است. امروزه حتی طرفداران آماتورها نیز در فوتبال مدرن بازی می کنند و 2 تا 3 درصد از هزاران بازیکن از همان مکان ارائه می شود. در این صورت، پس از داستان تلویزیون حق پخش، تفاوت زیادی با گذشته پیدا خواهد کرد. مسوولان شفافیت و استقلال سهام پرسپولیس هستند و در گام اول 3 درصد از سهام به آنها عرضه می شود. به نظر می رسد تحولات اخیر پرسپولیس مربوط به فروش سهام و سهام همین حساب نیست. اما به طور کلی مردم علاوه بر مالکیت معنوی در مالکیت مادی نیز سهم دارند. بنابراین تلویزیون «باید» در حین پخش مسابقه دوباره به این دو تیم نگاه کند و خود را ملزم به رعایت حقوق سهامداران کند. هرکس سهامی بخرد چشمش به تجارت است و راه تامین این سود نیز استفاده از حق پخش تلویزیونی است. مطمئن باشید بدون برجسته سازی مشکل، خصوصی سازی با چالش جدی مواجه خواهد شد. بنابراین جا دارد که صدای سیما و سیما از آن محل، در کنار پنج هزار میلیارد تومان و البته توده مردم، علاوه بر مبلغی که برای حق قانونی فوتبال پرداخت شده، به کنار.

نکته آخر: سالی که در جام جهانی هستیم و حداکثر پنج ماه دیگر تب فوتبال به دنیا می رسد. یک زمانی است که مثلاً قبل از بازی ایران و آمریکا یا ایران و انگلیس، هر ثانیه تبلیغات در تلویزیون ممکن است بالاترین میزان فروش را در تاریخ کشور داشته باشد. سوال اینجاست که محتوای اصلی تیم ملی ایران به عنوان تامین کننده چیست؟ هیچ یک. این تیم حتی پولی ندارد که یک بازی تدارکاتی معتبر برای خود فراهم کند و از بسیاری جهات رهبر جهان شود. آیا این “ظلم” نیست؟ این غم انگیز نیست؟»

انتهای پیام