عمومی

طلوعی پس از غروب – ماه نیوز

فرزند پیامبر(ص) است که او را موعود و رسول آخرالزمان می خوانند و امید فقرای عالم پایان دادن به ظلم و ستم سرافرازان در آخرالزمان. نام سامارا به دلیل دفن دو امام است و شهرت جهانی دارد و سالانه صدها هزار نفر برای زیارت به آنجا سفر می کنند. سامِرا برغفته از «سُرِّ مَن رَأیٰ» است به حمدة: شاد شود هر که آن را بدین/هر که آن را ببیند شاد می شود. توسط عباسیان لقب حضرت امام حسن عسکری علیه السلام نیز برگرفته از این نام است و همچنین گفته شده است که نام حضرت امام حسن عسکری علیه السلام توسط حکومت برپا شده است.

متکل عباسی خطر جایگاه امام برجسته را در شهر احساس کرد و حضور خود را در شهر امری پسندیده ندانست و برای تسلط بیشتر امام تصمیم گرفت که او را از شهر به سامرا منتقل کند، لذا امام هادی و فرزندان او در سال 233 ق/847 م به سامرا آورده شدند. یک سمت برای ردان و قسمت دیر بری زنان، یک سرداب هم زیر تاکہ۔۔ در روزهای گرم مردم در سرداب زندگی می کردند. این سرداب اکنون در بخش شمالی و در میدان پانزده متری و حرم واقع شده است. این صحن بیست متر طول و بیست متر عرض دارد و دارای ایوان و ایوان است. روي سرداب، مسجدي است كه به صاحبش معروف است، خلفاي عباسي حتي سال ها پس از شهادت امام حسن عسكري(ع) چشم به خانه آن حضرت داشتند و گاهي ناگهان به آنجا شتافتند تا حضرت مهدي (عج) را ببينند. ع) به دست آوردن زیرا در هنگام شهادت امام عسکری (علیه السلام) وقتی امام مهدی (عج) عموی خود جعفر را از نماز بر پیکر امام عسکری (علیه السلام) باز داشت و بر جنازه آن حضرت نماز خواند، تقریباً بر همگان معلوم شد که آن حضرت. مهدی (عج) علی رغم عنایت دژخیمان عباسی به دنیا آمدند و در حال حاضر جانشینی حضرت عسکری (ع) را بر عهده دارند. نام پیامبر با مضمون آخرالزمان پیوند خورده است.اصطلاح آخرالزمان با ظهور حضرت محمد (ص) آغاز شد و تا ظهور حضرت مهدی (عج) و در زمان او ادامه خواهد داشت. بازگشت و تا قیامت تمام نمی شود

روایات فراوانی دلالت بر ارتباط بین پایان جهان و مهدویت دارد و در بیشتر آنها اصطلاح آخر دنیا که با ظهور مهدی (عج) همراه است اطلاق شده است. احادیث زیر از پرپمـــــــــــــــرمِــــــةـــــــــــــــــــــــــــــــــ ای تو را بشارت نهم؟ آی تو را خبر نهم عرض المزید: بله یا رسول الله! سپس حضرت فرمود: جبرئیل نزد من بود و به من خبر داد.

«قیامت بیرپا نیمی‌شود تا این‌که می‌شود از آن‌ها گذشت. «ایام پیامبر حکومت نخواهد کرد تا زمانی که مردان اهل بیت بر سرزمینی که همنام هستند حکومت کنند». و کثرت روایاتی که در مجموعه هایی چون «منتخب آثار» و «مجموعه احادیث المهدی» بر قرآن و کتابهایی که نام آنها در «کتاب نامه مهدویت» مهدی پور آمده است، آغاز نمی شود تا اینکه آخرین پیشکسوت از پیشگامانی که در غدیر معرفی شدند ظهور می کند و دین بدون آنها کامل نمی شود.

با تعلیم در حدید بری بریم اخترالزمان شده است; این سوال مطرح می شود که راه نجات و سعادت مردم این دوره چیست و چگونه می توانند خود را از این امتحان و وسوسه نجات دهند؟ پاسخی که همین روایات به این سؤال می دهند این است که تمسک به دین خدا و پیشوایان آن معصوم است که همان دین در ولایت اول و امامت اهل بیت (ع) است. ، به نیکی و جردی شده است; پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به امیر مادر خدا (علیه السلام) فرمود: «ای علی، کسانی که بیش از همه به دین ایمان دارند، اهل آخرت هستند که ندیده اند. پیامبر و حجّت خدا از دیدگانشان پنهان است، ولی به سیاهی که در سیفیدی است (یعنی نوشته ها و اسناد) ایمان می آورند».

یعنی در آخرالزمان که حجت های خدا یکی یکی از میان مردم رفت و تنها یک حجت بر روی زمین باقی ماند و آن هم در غیاب بدن صورت گرفت، کسانی هستند که اعتقاد به سیاهی بر سفیدی؛ یعنی بر اساس مطالعه و دقت و تحقیق در آیات و روایات معصومین علیهم السلام حق را خلق کرده و بر آن ثابت قدم بوده اند. در واقع عده‌ای هستند که بدون توجه به پیامبر و حجت خدا ایمان قوی دارند. یا می توان گفت عقل و تفکر آنها به قدری رشد کرده است که بدون نیاز به مشاهده حجت خدا و بر اساس شواهد و نشانه هایی که در حوادث زندگی خود به دست آورده اند به حجت خدا ایمان آورده اند. راح نجات توکل بر الحدوان و در از از آز برای عرض المعافت توحید و نوبوتو و یمامت است; بنابراین، از جمله دعاهای مستحب برای این دوره از نماز، علم این است:

«اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّكَ; اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ؛ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی»5; یعنی خداوند به او معرفت به خود و نبوت و حجّت عطا می کند که اگر نداند از دینش گمراه شود. به عبارت دیگر، اگر انسان در فضای دین، علم خود را افزایش ندهد و رابطه خود را با حجت خدا برقرار نکند، از بین می رود و از دایره دین جدا می شود. بنابراین برای اینکه انسان از وسوسه های آخرالزمان و ظلمت های قبل از ظهور نجات یابد، تنها راه، راه عبادت و نیز معرفت و ایمان واقعی به خداست.

امام حسن عسکری(ع) در این باره می فرماید: «به خدا سوگند، پنهان است که هیچ کس از دنیا نجات نمی یابد، مگر کسانی که خداوند آنها را بر آنها ثابت قدم ساخته است. ايمان سپس پيامبر به ثمرات حضور امام در ميان آفريدگان اشاره كرد و فرمود: «خداوند به وسيله او بلا را از اهل دنيا دفع مي كند و به وسيله او باران مي فرستد و به وسيله او زمين را بركت مي دهد. ” مستثنی می کند بِهِ یَدْفَعُ الْبَلَاءَ عَنْ أَهْلِ الْأَرْضِ وَ بِهِ یُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَ بِهِ یُخْرِجُ بَرَکَاتِ الْأَرْضِ وَ بِهِ یُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَ بِهِ یُخْرِجُ بَرَکَاتِ الْأَرْضِهِ وَ هُوَهُمْ هُوَهُمْ وَ هُوَهُمْ عَلَى الْأَرْضِ. کار علیای تاغوت بریک است; سعی می کنند مردم را از نور طبیعت، عقل و نور ایمان به تاریکی هدایت کنند.

6565