عمومی

غدیر، هویت شیعه – ماه نیوز

Historians have mentioned: When the Prophet of God (peace and blessings of Allah be upon him) presented his law to the Arab tribes, some of them said: रा बर बर अप्योगान्ट केंड केंड, आया पस आज तो देश्री इन अम्त बह देश्ट मा श्रेदे शुर्दे शुर्डे शुर्डे शुद्
حضرت در پاسخ فرمودند: این امر به دست خداست و خداوند آن را به هر که بخواهد واگذار می کند.

خداوند امت اسلامی را نیز پس از رسولش رهایی بخشید و امیرالمؤمنین (علیه السلام) را به ولیّ خود برگزید. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز به فرمان الهی در هر مناسبت و موقعیتی، در میان هر گروه و جماعتی و در هر جنگ و جنگی، حجابی را از این واقعیت و با عبارات و الفاظ مختلف حفظ می کرد. این پیام خداوند را به عرض المی‌رساند… اما در عین حال غدیر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

غدیر، هویت شیعه

در غدیر آن چه را که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از ابتدایی بعثت خویش به صورت پراکنده درباره امیر مؤمنان(علیه السلام) فرموده بود، جمع کرده و یکجا بیان کرد.

علاوه بر این، غدیر دارای ویژگی هایی بود که قبلاً در دیگر خطبه های او وجود نداشت:

1- صراحت کلام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و سبکی مقصود: ان حزرت در روز غدیر، به کلام تنا کتفا نفرمود و در علم نیز مقصد خود را نمود را نمود. در حال صحبت کردن، دست علی علیه السلام را که بر پهلوی راستش ایستاده بود گرفت و بلند کرد و با این کار خود را نیز به همگان نشان داد.

2- نزدیک بودن به زمان غدیر تا رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: آن حضرت در خطبه فرمودند: گفتار او در چنین حالتی تأثیر عمیقی بر حضار گذاشت و او را وادار کرد. در مقابل همه بهانه ها و بهانه های او ایستادگی کنید.

3- در میان جمعیت بی سابقه مسلمانان حادثه ای رخ داد: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مدتی این حج را آخرین حج خود اعلام کرد. در نتیجه گروههای زیادی از مسلمانان برای آخرین بار به مدینه آمدند تا با پیامبرشان به حج بروند و بسیاری از آنان نیز در این مراسم به آن حضرت پیوستند تا از فیض همنشینی با رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بهره مند شوند.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با کمک این گروه بزرگ مراسم حج را به پایان رساندند. وقتی پیامبر به جایی رسید که راه های مردم مدینه از مصریان و عراقی ها جدا می شد، ایستاد و منتظر ماند تا کسانی که عقب مانده بودند رسیدند. هم کونین آن حزرت امر فید تا انان کے کے کے نیز بازہھوردہ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) پس از اقامه نماز برخاست و خطبه مهمی ایراد کرد و برای همه آنان سخنرانی کرد.

4- نزول کلام خداوند متعال در غدیر: قبل از خطبه پیامبر این آیه نازل شد که:

« ای پربت! و اگر چنین نکنی، رسالت خود را انجام نمی دهی و خداوند تو را از (خطرات) مردم حفظ می کند…»

پس از خطبه نیز این آیه نازل شد:

«امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و اسلام را به عنوان دین شما پذیرفتم».

5- تبريك و تهنيت بر حضار بر امير المومنين (عليه السلام): در آن مين، از اولين كساني كه براي اين امر جلو آمدند، ابوبكر و عمر بودند; در هلی ک می‌گفتند: «خوشا به هال تو ‌ای پسر ابوتعلب که مولای ما و مولای هر مرد و زن ممدینی غستی است».

بر اساس این ویژگی ها و برخی ویژگی های دیگر، غدیر جایگاه ویژه ای در معرفی و ابلاغ پیام امیرالمومنین (علیه السلام) دارد.

بدین کیں، غدیر آخرین مکان اعلام و امامت امیر ممینان، علی (علیه السلام) بود; با آين درفة كه در آين رطبه، پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) با كنايه و آخت سخن نگفت; اما او این را صریح و آشکار گفت. بی کامه که هههههه

با تأسیس حکومت آل بویه و تسلط آنها بر خلافت و مقر خلافت، امنیت نسبی برای شیعیان در سرزمین های تحت حاکمیت آل بویه به وجود آمد و آنها از این فرصت برای ترویج تشیع استفاده کردند. ; বা জান্য়ায কে তিয়্য়া 126 سال؛ عقاید شیعه به طرق مختلف رواج یافت و علمای بزرگ شیعه مانند ثقه السلام کلینی، شیخ صدوق و شیخ مفید از همه امکانات موجود با قلم و بیانیه برای نشر دین استفاده کردند. مراسم و مراسم ائمه شیعه مانند عزاداری های عاشورا، جشنت غدیر خم، سنّت زیرات زیارت عاشورا، زیارت گوبور امامان شیعه علی علیه السلام، نحوه اذان گفتن شیعه، استفاده از آنلاین نماز – که ساخته می شود. از خاک امام حسین علیه السلام – و نشانه ها – رنگ هایی مانند رنگ سیاه برای عزاداری و رنگ سفید در علم و نماد بالا بودن در این زمان رواج یافت.
مراسم و سنن یک ملت و قوم و پیروان یک دین و مذهب در حقیقت مظهر عقاید و اصول و اعتقادات آن مردم است بخشها مهم است.
با توجه به اینکه عید غدیر از مهمترین اعیاد مذهبی شیعیان به شمار می رود، توجه به آن و گرامیداشت آن در ادوار مختلف تاریخی حائز اهمیت است.

غدیر، هویت شیعه

روز 18 ذی الحجه، روزی که حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به امر هادیر ـ در جورز ی بنام غدیر خم، به مناسبت بازگشت از حج وداع با اجتماع زائرانی که 120 هزار نفر تخمین زدند. مردم. دست علی بن ابی طالب علی سلم را گرفتند و پیامبر به عنوان جانشین پس از خود به حاضران و غایبان معرفی شد. پس از رحلت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم ـ حوادثی رخ داد که باعث شد علی ـ علی سلم ـ از حق خود محروم شود، جانشینی بلافسل حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ محروم شد. اما از این زمان، پیروان و دوستداران اهل بیت و این گونه ائمه معصومین هر ساله این روز را با وجود کمبود شدید مسئولین، عید می دانند و برای این روز تصمیم به انجام اعمال گرفته اند. اما مراسمی که در این روز برگزار شد علنی نبود تا اینکه در زمان آل بویه اوضاع سیاسی و اجتماعی به نفع شیعیان تغییر کرد و مقامات آل بویه از جمله معزالدوله خدماتی را به نفع شیعیان انجام دادند. شیعیان، از جمله علیه السلام عرض المزید
اما این بدان معنا نیست که مسلمانان و شیعیان قبل از قرن چهارم عید غدیر را به عنوان عید به رسمیت نمی شناختند، بلکه اسنادی وجود دارد که حتی اهل سنت نیز به این روز احترام می گذارند. و در اقداماتی که برای این روز تعیین شده بود عمل می کردند.

هر کس روز هجدهم ماه ذی الحجه را روزه بگیرد برای او نوشته شده است که معادل 60 روز از ماه است و آن روز غدیر خم است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دست علی بن را گرفت. ابی طالب گفت: آیا من ولی مؤمنان نیستم؟ گفتند: آری یا رسول الله، حضرت فرمود: هر کس که من مولای ویم پس علی مولای وست. عمر بن خطباب گفت: تهنیت باد بر فرزند ابوطالب بر حبیبش و مسلمش.
در حدیدی که از ایمه ماسومین علیهم السلام ـ وارد شده است روز 18 ذی حجه به عنوان «عید الله الاکبر» معرفی شده است.
حسن بن راشد گوید: از امام صادق پرسیدم: آیا برای مسلمانان غیر از عید قرآن و عید فطر عید دیگری هم هست؟ عرض المزيد آن كادم روز است فرمود: همان روزی که امیر المومنین علی علیه السلام به جانشین جانشین پلیه علی و آله و سلم ـ منصوب شد. عرض المزيد در كه روزي! فرمود: روز 18 ذی الحجه و ان عید الله الاکبر است.

غدیر، هویت شیعه

شیخ مفید می گوید: از امام صدیق ـ علی علیه السلام ـ روایت شده است که دیکتند: روز 18 آل حجه (عید غدیر) عید الله الاکبر است. و خداوند هیچ پیامبری را نفرستاد مگر اینکه این روز را عید قرار دادند و نام این روز را در آسمان روز پیامبر و در زمین روز مردگان و اجتماع گواهان دانستند.
ابن عباس و السدي شرحة الايه تبليغ (آيه سوم سوره مايده) مي گويند: آيه سوم سوره مائده مي گويند: آن ايه پنج بشارت دارد: تكميل دين، اتمام نعمت، رضاي پروردگار رحمان، اهانت بر. شيطان. ياس و نا واميدى منكرين دين و منكرين عيد مومينين يعيد الله الاكبر، باز بن ابابس مي گويد: در آين روز (روز 18 الحجه) پنج عيد جمع شده بود: جمعه، عيد غدير، عيد يود. عيد نصاري و عيد مجوس.
از امام صادق علیه السلام روایت شده است. پریدم: آیا مسلمانان چند عیدی دارند؟ حضرت فرمود: چهار روز. عرض كردم جمعه و عيد فيتر و عيد قربان را مي لونزيم كدام عيد است؟

فرمود: با عزمت ترين و شريف ترين عياد روز 18 ذي الحجه روز جانشيني علي بن ابي طليب است. پس حضرت اشاره کرد که نماز و روزه مستحبی که وارد این روز شد.
محمد بن ابی نصر بیزنتی می گوید: نزد امام رضا بودم ـ علیه سلام ـ صحابة من روز غدیر خم شد که برخی از حاضران آن را رد کردند. امام رضا علیه السلام فرمود: ـدرم از پدران خود نقل می کنند.
عمار بن حریز عبدی گوید: در روز 18 ذی الحجه نزد امام صادق وارد شدم و پیامبر روزه بود. چند روز قبل عيد و شادي و سرور است و روز عسم عسم روز سست سال سواب دارد.

غدیر، هویت شیعه

طبق روایات و روایات دیگر با همین مضامین، معلوم است که مسلمانان و ائمه (علیهم السلام) این روز را عید می دانستند، اما اوضاع سیاسی و اجتماعی تا زمان آل بویه به گونه ای بود که مراسم عمومی برگزار می شد. در این روز برگزار شد. امکان پذیر نبود. و با صفل امنت عملة عرض المزيد درور معزالدوله ديلمي، شيعيان در اين روز به عني عني جوروز و سرورند نهمدن در اين روز به عني عني و سرورندند و با صفل عمندند عمل نمداند در اين روز به عني عني روز و سرورند و با سول عمند. و سرور در ین در ین درین در ین درین معزالدوله دیلمی.
عید غدیر خم به عنوان یک عقیده شیعیان برگزار می شود، اما همه مسلمانان به این مراسم اعتقاد مذهبی زیادی دارند. گرچه واقعه غدیر را بسیاری از کسانی که قائل به تعصب نبودند نقل کرده اند و ماجرای جانشینی و واگذاری ولایت مورد توافق و تکرار قرار گرفت، اما اسلام بنا به دلایلی سعی در سرپوش گذاشتن بر آن داشت.
سیاست های دشمنان باعث شد این عید بزرگ اسلامی کم رنگ شود و در قرن های اول و دوم و سوم این عید بسیار خلوت بود و عید فقط به دستور امام (ع) و در بین تعدادی از شیعیان دیده می شد. ‘ایت ها

غدیر، هویت شیعه

اگر رفتار مردم بد باشد، تبلیغات مخالف برای جبهه مناسب است، اما اگر روش و رفتار درست باشد، بهترین تبلیغات برای افرادی است که می خواهند به این سمت بیایند.
معارف اهل بیت (علیهم السلام) و حقیقت غدیر آنقدر جذاب است که کسانی که در جماعت اهل بیت (علیهم السلام) نیستند نیز تحت تأثیر آن هستند.
गडीर हैविट्य हैयोटी शिया स्टी आट अडी शिया स्टी आट अडत.
غدیر را باید تا حد امکان بزرگ و هدفمند برگزار کنیم، غدیر نه تنها برای دوستداران اهل بیت (ع) مؤثر و آموزشی است، بلکه مفاهیم معرفت عالی اهل بیت (ع) را نیز دارد و در واقع غدیر دارای چنین چیزی است. جذابیت این است که کسانی که جرگه اهل بیت (ع) هستند تحت تأثیر خودشان نیستند.
غدیر عامل بیداری اسلامی است و حقیقتاً با حقیقتی که در درون خود نهفته است، می تواند پایه هر انقلابی علیه تاگورز زمانه باشد.

الحمدالله ذي جاعلنا من المتمسکين به ولايه اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب و فرزندانش معصومين عليه السلام حضور آن حضرت را به همه دوستداران و ولايي تبريك مي گويم.

*عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران