قبل از ثبت شرکت باید این نکات را بدانید

بهتر است در تاسیس شرکت تجاری صبور باشید. چرا که  معمولا کار ساده‌ای است؛ اما به محض تاسیس، با تکالیفی قانونی مواجه می‌شوید که ممکن است تا پیش از ثبت شرکت، اسمی هم از آن‌ها نشنیده باشید! پس اگر در آغاز راه مشارکت و شروع کسب‌وکارتان هستید، کمی صبر کنید تا این نهال نوجوان کمی جان بگیرد! در ابتدای راه، احتمال شکست را طبیعی بدانید و با تصمیمی به‌جا، زحمت انحلال شرکت را از سرتان رد کنید. در واقع باید زمانی به ثبت شرکت فکر کنید که:

ثبت شرکت - راهنمای جامع ثبت شرکتها، مدارک و مراحل تاسیس | سیراف حساب

  • کسب‌وکارتان محصول یا خدماتی برای فروش و ارائه داشته باشد و از مراحل ایده‌پردازی گذشته باشد.
  • نهال کسب‌ وکارتان به حدی از بلوغ رسیده باشد تا بتواند به تکالیف خود در برابر قانون عمل کند.

نکته دوم: به موقع ثبت کنید و اعتماد بخرید!

در ثبت شرکت نه عجله رواست و نه تنبلی! باید در زمان بهینه به سراغ تاسیس شرکت بروید. اگر کسب‌وکار شما از آب و گل درآمده، نباید تاسیس شرکت را به تاخیر بیندازید. این کار می‌تواند در معاملات و نوشتن قراردادهای کاری، شما را با مشکل مواجه کند. وقتی که مشخصات ثبتی ندارید، در بیشتر موارد نمی‌توانید اعتماد مشتریان و سرمایه‌گذاران را جلب کنید و برای برند و محصولتان تبلیغ کنید. پس برای جذب اعتبار و رشد کسب‌وکارتان، اقدام به   شرکت کنید.

نکته سوم: شرکای خود را انتخاب کنید.

در قانون تجارت ایران ثبت شرکت تک‌نفره امکان‌پذیر نیست. بنابراین باید به دنبال شرکای مناسب باشید. آن‌ها می‌توانند دوستان، آشنایان یا خانواده شما باشند. حداقل شریک برای ، 2 نفر و برای ثبت شرکت سهامی خاص 3 نفر است. حتی یک شرکت و شخص حقوقی دیگر هم می‌تواند جزء شرکای جدید شما باشد.

نکته چهارم: موضوع فعالیتتان را مشخص کنید.

می‌خواهید در چه زمینه‌هایی کار کنید؟ همان می‌شود موضوع فعالیت شرکت شما که باید برای ثبت. در انتخاب موضوع فعالیت، از نظر گستردگی و تنوع محدودیتی ندارید و می‌توانید در زمینه‌های مختلف کار کنید. اما یادتان باشد بعضی از موضوعات ممنوع هستند و بعضی دیگر به مجوز نیاز دارند. اگر موضوع شما نیازمند مجوز باشد، باید برای دریافت آن از سازمان مربوطه اقدام کنید.

نکته پنجم: انواع شرکت را بشناسید و نوع مناسب را انتخاب کنید.

قانون تجارت 7 نوع شرکت را برای تأسیس معرفی کرده است:

  1. سهامی عام
  2. سهامی خاص
  3. با مسئولیت محدود
  4. تضامنی
  5. تعاونی
  6. مختلط سهامی
  7. مختلط غیر سهامی

پیش از اقدام به تأسیس باید لوازم و شرایط هر کدام از شرکت‌ها را بدانید تا بتوانید قالب مناسب خودتان را مشخص کنید. اولین وجه تمایز این شرکت‌ها در میزان مسئولیت شرکای آن است که پیش از ثبت باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید.

نکته ششم: نام مناسبی برای شرکت انتخاب کنید.

بعد از تعیین موضوع فعالیت و انتخاب نوع شرکت، باید به نامی مناسب برای این شخصیت جدید، فکر کنید. انتخاب نام شرکت قوانین و محدودیت‌هایی دارد که باید با توجه به آن‌ها نام شرکت را برگزینید.

  • نام پیشنهادی نباید در بین شرکت‌ها و موسسات ثبت‌شده تکراری باشد.
  • از کلمات انگلیسی و عربی استفاده نکنید.
  • اگر می‌خواهید از اعداد استفاده کنید، به حروف باشد نه ارقام ریاضی.
  • از اسامی خاص استفاده کنید و اسم‌های عامی که زیاد استفاده شده‌اند، مانند اصفهان، ایرانیان، جهان و… را فراموش کنید.
  • اسامی پیشنهادی باید بیشتر از 3 سیلاب (بخش) باشد.
  • از عناوین اختصاصی مربوط به تشکیلات کشوری و دولتی استفاده نکنید.
  • در انتخاب هر سیلاب، شئونات اسلامی و اخلاق حسنه را رعایت کنید.
  • از اسامی شعرا، دانشمندان و کاشفان عصر حاضر استفاده نکنید.
  • از اسامی اختصاری مانند پی‌وی‌سی که ترکیب حروف ابتدایی چند کلمه است، پرهیز کنید.
  • تفاوت نام پیشنهادی با نام‌های ثبت‌شده، نباید تنها در پسوندهای جمع و اجزای صفت‌ساز (ترین، نوین، اصل و…) باشد.

نکته هفتم: سرمایه را بشمارید و روی میز بگذارید!

تعیین میزان سرمایه هر یک از شرکا و مجموع سرمایه اولیه، مسئله دیگری است که باید به آن توجه کنید. سرمایه می‌تواند از نوع نقدی یا غیرنقدی (ملک، خودرو و…) باشد. حداقل میزان سرمایه در شرکت‌های مختلف متفاوت است و بسته به بسترهای مختلف فعالیت مانند بورس، تاسیس صرافی و… می‌تواند گوناگون باشد. هم‌چنین شرکت‌ها باید مبلغی از سرمایه را در ابتدای تاسیس تأمین کنند که این مبالغ در انواع شرکت‌ها با دیگری متفاوت است.

نکته هشتم: حواستان به آدرس و کد پستی صحیح باشد.

انتخاب نشانی مناسب با کاربری اداری، یکی دیگر از عوامل رسمیت‌بخش و هویت‌دهنده به این شخصیت تازه متولدشده است.. اداری بودن کاربری محل فعالیت شرکت، در روند دریافت کد بیمه کارگاهی توسط بازرس بررسی می‌شود. اقامتگاه شرکت، نشانی محلی است که مرکز اصلی فعالیت‌های شرکت است و تمامی مکاتبات اداری،  نامه‌های قضایی، صورتجلسات و… به این مکان ارسال می‌شوند. بنابراین به انتخاب مکان درست و کد پستی معتبر دقت کنید.

نکته نهم:‌ مدارک ثبت شرکت را آماده کنید.

انجام هر کار اداری نیاز به ارائه یک‌سری مدارک دارد و ثبت شرکت هم از این قاعده مستثنا نیست. هر یک از شرکت‌های تجاری مدارک و شرایط خاص خود را لازم دارند . به عنوان مثال مدارک و شرایط تاسیس شرکت با مسئولیت محدود شامل موارد زیر است:

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی شرکا و اعضای هیات مدیره
  • اخذ مجوز لازم با توجه به موضوع فعالیت (در صورت نیاز)
  • آگهی تاسیس و نامه نمایندگی (در صورتی که یکی از شرکا، شخص حقوقی باشد)

آدرس و کد پستی محل فعالیت شرکتقبل از ثبت شرکت چه چیز‌هایی باید بدانیم؟ امروزه خیلی از مردم به دنبال ثبت شرکت برای رسمی سازی کسب و کار خود می‌باشند. اما بهتر است قبل از ، اطلاعات اولیه‌ای نیز در رابطه با ثبت شرکت بدانیم. در مقاله زیر قصد توضیح موضوعاتی مانند:

ثبت شرکت چیست؟

اهمیت ثبت شرکت

انواع شرکت‌ها

نکات مهم قبل از ثبت شرکت

اقدامات پس از ثبت شرکت

را داریم. شما می‌توانید با کمک مشاورین  تمامی امور ثبتی خود را به درستی و بدون مشکل پیش ببرید.

ثبت شرکت چیست؟

همه انسان‌ها به زندگی جمعی علاقمند هستید و کمتر کسی وجود دارد که زندگی انفرادی و دور از اجتماع را انتخاب کند . میل به داشتن شریک همواره در وجود انسان‌ها بوده است. هر چقدر که جهان به سمت صنعتی شدن و مدرن شدن می‌رود، اهداف و خواسته‌ها و تمایلات افراد به روز تر و متنوع‌تر می‌شود.

با و ماشینی شدن و پیشرفت جوامع و کسب و کارهای بزرگ و کوچکی به وجود آمد . کسب و کارها معمولا با اهداف اقتصادی به وجود می‌آیند و نیاز به درآمد و داشتن در آمد انگیزه اصلی کسب و کار می‌باشد .

هرشخص که تخصص  و مهارتی داشته باشد یا هرکسی که بتواند تخصص و مهارت ها را کنار هم جمع کند یا هرشخصی که بتواند کالاهایی را تولید و به بازار عرضه کند، به نوعی در چرخه اقتصاد و تامین درآمد نقش دارد. یک کفاش که به تعمیر کفش می‌پردازد، یک مکانیک خودرو، یک معلمی که  تدریس می کند یا یک تولید کننده لوازم خانگی همه در عرضه یک کالا و خدمت به هم نوعان خود نقش دارند.

در مثال های بالا و مثال‌های دیگری که وجود دارد، یک محصول یا یک خدمت یا… برای عرضه وجود دارد که البته برای هر تقاضا یک عرضه‌ای وجود دارد. از همان ابتدای دوران زندگی انسان‌ها میل به ارتباطات و تبادلات بین افراد وجود داشته و هرکسی به تنهایی نمی‌توانسته به تمام نیازها برای ادامه زندگی پاسخ دهد به همین دلیل ناچارا باید با دیگران مبادلات و ارتباطی داشته باشد.

از همان ابتدا که بسیاری از قوانین حال حاضر نبود، انسان‌ها برای تامین نیازهای خود، میل به اهداف خود، کسب درآمد و به دست آوردن پول و منفعت نیازمند تبادل و مبادله و ارتباط با دیگر افراد بوده است. ازهمان ابتدا مردم یک شهر با یکدیگر و یا مردم یک شهر با یک شهر دیگر و حتی مردم یک کشور با کشورهای دیگر برای تامین نیاز‌های خود و حتی دریافت پول و طلا ، کالاهای خود را بایکدیگر معاوضه می‌کردند.

بازرگانان زیادی از سال‌های خیلی قبل وجود داشتند که به کارهای می‌پرداختند که کم کم یک سری عادات و رفتارها به صورت قانون و رویه در آمد و افراد و بازرگانان از قوانین ایجاد شده پیروی میکردند و ارتباط افراد از حالت افردی به گروه‌ها و تجمع‌ها تبدیل شد. میل به شراکت و داشتن شریک همواره در انسان‌ها وجود داشته اما داشتن یک شریک امین و مورد اعتماد از دغدغه‌های افراد بوده است.

شراکت جمع شرکت یا شریک است و به معنای تجمع بیش از دو نفر می‌باشد. شراکت مزایای بسیاری با خود به همراه می آورد و همیشه نمی‌توان گفت یک نفر در تمام زمینه‌ها مهارت دارد .

هر شخص توانایی‌ها و مهارت‌های فردی و منحصر به فرد خود را دارد. حتی اگر یک نفر به تنهایی مهارت‌های بسیاری داشته باشد به تنهایی نمی‌تواند یک کسب و کار را اداره  کند چرا که افراد همواره  دنبال پیشرفت هستند چه پیشرفت و توسعه ی فردی و چه پیشرفت و توسعه مالی.

بنابراین یک فرد توانمند هم همواره به دنبال یک تیم یا یک گروه می‌باشد که بتواند کارها را تقسیم کند و گاهی یکنفر تمام مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای انجام کار یا یک حرفه را دارد اما سرمایه لازم را برای آن کار را به تنهایی ندارد و همین دلیلی می‌شود که به دنبال یک شریک یا سرمایه گذار برای خود باشد تا با آن بتواند ثبت شرکت انجام دهد.

در گذشته قوانین به صورت عرفی و بر پایه روابط بوده که از معاملات و مراودات تجاری خود با دیگران و بر اثر تجربه به دست آورده بودند. قوانین همان رفتار حاکم بر معاملات بازرگانان یا تاجران بوده که براثر گذشت زمان به صورت قوانین ثابتی درآمده بوده‌اند.