عمومی

قدم بزنید تا از مغزتان مراقبت کنید!

ورزش منظم که ضربان قلب را تندتر می کند برای قلب مفید است و آنچه برای قلب مفید است قطعا برای مغز نیز مفید است.

بر اساس گزارش ما، عصر ایران نوشته شده: «بر اساس مطالعات اخیر، شش ماه پیاده روی سریع و البته به صورت سیستماتیک، باعث بهبود سلامت سیستم قلبی عروقی، بهبود مغز سفید و همچنین حافظه می شود.

در حدود 30 سالگی، بدن به طور طبیعی شروع به از دست دادن توده عضلانی و تراکم استخوان می کند. با رسیدن به سن 40 سالگی، مغز هر 10 سال حدود پنج درصد از حجم خود را از دست می دهد. برخی از مطالعات نشان داده اند که حافظه فعال، یعنی توانایی حفظ اطلاعاتی مانند رمز عبور یا نام خیابان ها، به تدریج در طول سه سال کاهش می یابد. همه این یافته ها از طریق BrainFacts.org قابل دسترسی هستند.

تحقیقات جدید از دانشگاه ایالتی کلرادو نشان می دهد که ما ممکن است بتوانیم روند پیری را حداقل در مغز به تاخیر بیندازیم و از آن جلوگیری کنیم. بر اساس این مطالعه که در ژورنال NorImage منتشر شد، شرکت‌کنندگانی که شش ماه پیاده‌روی سریع و منظم را تکمیل کردند، در مقایسه با افرادی که تمرینات کششی و تعادلی را برای مدت زمان مشابه انجام دادند، آمادگی قلبی عروقی بیشتری داشتند و مغز سفید و حافظه را بهبود بخشیدند. در سطح بالاتری تجربه کردند.

آیا پیاده روی سریع می تواند از زوال عقل یا از دست دادن حافظه جلوگیری کند؟

اگرچه این مطالعه اولین تحقیقی نیست که نشان می‌دهد فعالیت بدنی زوال شناختی را کاهش می‌دهد و حتی باعث ایجاد تغییرات مثبت در مغز می‌شود (به نام انعطاف‌پذیری عصبی یا انعطاف‌پذیری)، اما بیشتر این مطالعات بر اساس مروری است که در دسامبر 2020 در مجله Neuroplasticity منتشر شد. நெர்சை ஶா஡்குக்குக்கு ماده خاکستری لایه بیرونی مغز را تشکیل می دهد و دارای تراکم بالایی از نورون ها است.

در جدیدترین تحقیقات، محققان بر روی بخش کمتر مطالعه شده مغز به نام ماده سفید تمرکز کردند که در بافت‌های عمیق‌تر یافت می‌شود و حاوی رشته‌های عصبی است که امتداد نورون‌ها محسوب می‌شوند. هر دو ماده سفید و خاکستری برای عملکرد طبیعی مغز ضروری هستند. مثلاً اگر بخواهیم این دو را به برق تعمیم دهیم، لامپ به رنگ بژ و تمام سیم کشی های داخل خانه سفید است.

به گفته نویسندگان این مطالعه، ماده سفید هم در فرآیند پیری و هم در زوال ذهن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد، تعیین اینکه آیا چنین فرآیندی می تواند انجام شود یا حتی معکوس شود بسیار مهم است. با توجه به مزایای ثابت شده ورزش هوازی بر عملکرد شناختی، محققان تصمیم گرفتند بررسی کنند که آیا فعالیت بدنی می تواند تغییرات مثبتی در ماده سفید ایجاد کند یا خیر.

این مطالعه شامل 247 شرکت کننده بالای 60 سال بود که 68 درصد از آنها زنان غیرفعال بودند. البته لازم به ذکر است که این افراد بالغ همگی سالم بوده و هیچ گونه مشکل عصبی قبلی مانند زوال عقل یا سکته نداشته اند. مقادیر اولیه حداقل حافظه، مهارت های شناختی و آمادگی قلبی تنفسی در ابتدای مطالعه ثبت شد و سپس با یک اسکن مغزی ویژه برای اندازه گیری سلامت و عملکرد ماده سفید همراه شد.

شرکت‌کنندگان در گروه‌های ویژه‌ای قرار گرفتند که سه بار در هفته و به مدت شش ماه با یکدیگر ملاقات می‌کردند. یک گروه برای یک پیاده روی سریع 40 دقیقه ای، گروه دیگر به تمرینات کششی و تعادلی تحت نظارت محدود شدند و گروه سوم به طور خاص برای یادگیری و تمرین رقص طراحی شدند. در پایان مداخله کلیه آزمایشات مغزی و تصویربرداری اولیه تکرار شد.

محققان به این نتیجه رسیدند که اعضای گروه پیاده روی سریع و رقصندگان پس از شش ماه فعالیت منظم، سلامت کلی قلبی عروقی بهتری داشتند. در حالی که هر دو گروه شواهدی مبنی بر تغییرات مثبت در ماده سفید نشان دادند. این تغییرات بیشتر در بین عابران پیاده بود. تصاویر MRI نشان داد که بخش‌های خاصی از مغز بزرگ‌تر به نظر می‌رسند و ضایعات بافتی نیز کوچک شده‌اند. لازم به ذکر است که در گروه کنترل کاهش سلامت ماده سفید مشاهده شد.

ممکن است تعجب کنید، اما گروه پیاده روی تنها گروهی بود که در آن تغییرات ماده سفید با حافظه ارتباط بهتری داشت. به گفته نویسندگان این مطالعه، دقیقاً مشخص نیست که چرا گروه رقصندگان پیشرفت یکسانی نداشته اند. اما شاید به همین دلیل بود که فقط آموزش های لازم را کشف و اجرا کردند. در عین حال با تمرینات خاصی در راه رفتن سر و کار نداریم و در عین حال با حرکت در هوای آزاد، اکسیژن بیشتری را وارد ریه های خود می کنیم. به طور کلی، به نظر می رسد ورزش هوازی عامل اصلی تقویت کننده باشد.

ورزش منظم که ضربان قلب را تندتر می کند برای قلب مفید است و آنچه برای قلب مفید است قطعا برای مغز نیز مفید است.

پایان پیام