مراقبت های پوستی کودکان که هر مادری باید بداند

مادران در اولین لحظۀ تولد نوزادشان او را در آغوش می‌گیرند و به او چند قطره شیر می‌دهند، مگر اینکه دلایل پزشکی مشخصی برای منع آن وجود داشته باشد. بنابراین به هیچ بهانه‌‌ای غیر از موارد پزشکی از طرف پرستار یا دیگر کارکنان حاضر در اتاق زایمان، از در آغوش گرفتن نوزادتان در لحظۀ تولدش صرف نظر نکنید. اما نکتۀ مهم‌تر این است که تماس پوست به پوست شما با نوزاد فقط به همین لحظه‌ ختم نمی‌شود. این تماس می‌تواند در تمام روزها و مراحل رشد نوزاد وجود داشته باشد. در این مطلب می‌توانید با تماس پوست با پوست مادر و نوزاد در لحظۀ تولد در بیمارستان، اهمیت و چگونگی تماس پوست به پوست مادر و نوازد و اثرهای آن در رشد کودک آشنا شوید.

تماس پوست با پوست مادر و نوزاد در لحظۀ تولد

اولین برقراری تماس پوست با پوست مادر و نوزاد بلافاصله پس از زایمان است و در ساعت اول تولد باعث بهره‌مندی از فواید بسیار زیاد اولین شیر مادر پس از زایمان به نام آغوز، ، موفقیت و استمرار بیشتر در ، تضمین سلامت كودك و نهایتاً پیشگیری از موارد زیاد مر‌گ‌ومیر نوزادان می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوعات كه از اقدامات بیمارستان‌های دوستدار كودك است، برای همۀ نوزادان سالمی كه بعد از هفتهٔ ۳۷ بارداری به دنیا می‌آیند، لازم است این تماس پوستی بین مادر و نوزادش در لحظۀ تولد به شکل زیر انجام شود:

زایمان طبیعی: در بلافاصله پس از تولد، نوزاد به صورت دمر روی شكم مادر قرار داده ‌می‌شود تا این تماس برقرار شود و طی خشك کردن، سلامتش خیلی سریع ارزیابی خواهد شد.

سزارین با بی‌حسی ناحیه‌ای اسپاینال یا اپیدورال: در یا سزارینی که همراه با باشد، نوزاد را از سمت زیر بغل یا شانۀ مادر یعنی به طور مایل، طوری در تماس پوست با پوست مادر قرار می‌دهند كه قفسۀ سینۀ نوزاد در تماس با زیر بغل و قفسۀ سینۀ مادر و دهان نوزاد در نزدیکی تماس با نوك پستان مادر باشد و در صورت امکان تماس چشم در چشم بین مادر و نوزاد انجام می‌شود.

سزارین با بیهوشی عمومی کامل: پس از انجام ، نوزاد را به شکلی در پهلوی مادر قرار می‌دهند كه با پوست مادر در تماس باشد. پس از رفتن به ریکاوری نیز، به محض اینکه مادر توانایی پاسخ‌گویی پیدا كرد یا حتی اگر كمی خواب‌آلود هم بود، تماس پوستی همچنان ادامه دارد و اولین تغذیه با شیر مادر نیز شروع می‌شود.

چگونگی انجام تماس پوست با پوست

بغل کردن و وقتی پوشک یا لباس بیلر دخترانه به تن دارد یا زمانی که شما لباس به تن دارید، هرگز جای تماس مستقیم و بدون مانع با او را نخواهد گرفت. پرستاران بیمارستان ممکن است اهمیت تماس پوست به پوست شما با نوزاد را برایتان توضیح بدهند و روش انجام این کار را به شما یاد بیاموزند. اما اگر هیچ‌کس چنین کاری را برای شما انجام نداد، خودتان می‌توانید در خانه کارهای زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • لباس‌های خودتان و نوزاد را درآورید.
  • خیلی ساده، بدون حاشیه و بدوی کودکتان را بغل کنید.
  • هر قدر می‌توانید، بگذارید کودکتان در این حالت بماند.
  • این کار را هر قدر می‌توانید در طول هفته تکرار کنید.

بگذارید کودک در این مدت راحت باشد و استراحت کند، نه شیر بخورد، نه با او بازی کنید؛ البته شما می‌توانید در زمان شیردهی نیز با نوزادتان این تماس را داشته باشید. در طول این زمان، به او آرامش دهید تا آرام بودن را حس کند و یاد بگیرد. پدرها نیز می‌توانند این کار را امتحان کنند، زیرا بدن پدر احساس متفاوتی برای خودش و نوزادتان خواهد داشت که در نیز تأثیرگذار است.

اهمیت و مزایای تماس پوست با پوست برای نوزاد

وقتی مادری نوزادش را بغل می‌کند و چند دقیقه‌ای او را برهنه در آغوش خود می‌گیرد یا در بغلش می‌خواباند، بدون اینکه بداند در حال تربیت کودکش است. تماس پوست به پوست مادر و نوزاد، مزایایی برای هر دو نفر شما دارد. برخی از این مزایا برای نوزاد شامل موارد زیر است:

  • تثبیت ضربان قلب
  • تنفس راحت
  • بهبود سطح اکسیژن‌رسانی در بدن
  • داشتن خواب راحت
  • بهتر
  • کاهش گریه
  • تغذیۀ بهتر
  • بهبود رشد مغز

همچنین مطالعات و تحقیقات نشان داده است که تماس پوست با پوست باعث بهبود خلق‌وخو، رشد رفتاری سالم نوزاد و تنظیم دمای مناسب بدن او خواهد شد.

بخوانیم: الیا کیدز

مزایای تماس پوست با پوست برای مادر

غیر از مزایایی که این تماس مستقیم برای نوزادتان دارد، دیگر مزایای تماس پوست با پوست مادر و نوزاد برای مادران شامل موارد زیر است:

  • شیردهی راحت‌ و آسوده‌تر
  • احساس صمیمیت با نوزاد
  • جریان شیر بهتر
  • کاهش استرس و نگرانی
  • افزایش اعتماد به نفس در توانایی مراقبت از نوزاد
  • اطمینان بیشتر شما از سلامت بودن نوزاد
  • افزایش حس کنترل و مدیریت شرایط

به مرور تماس پوست به پوست با نوزاد برای شما عادی‌تر خواهد شد و این در آینده برای او و شما اثرهای بسیار مفیدی خواهد داشت. این لحظه‌های کوتاه که از اولین دقایق تولد نوزاد شروع می‌شود، نگاه کردن به چشم‌های نوزاد و برقراری پیوند عاطفی و اعتمادش به شما، شروع رشد احساس و هوش او در تمام روابط اجتماعی و احساسی در سال‌های بعد خواهد بود.

تماس پوست با پوست با نوزاد زودرس

نوزادانی که متولد می‌شوند، نیاز به قرار گرفتن در محیطی گرم و راحت، شبیه رحم مادر برای محفاظت و رشد دارند. گرم نگهداشتن نوزاد و حفظ درجه حرارت بدن، از مهم‌ترین اقداماتی است که از مرگ و ناتوانی این نوزادان به شدت می‌کاهد. بنابراین نوزادان زودرس پس از تولد درون قرار داده می‌شوند تا رشدشان کامل شود و شما می‌توانید هنگامی که نوزادتان در بیمارستان است، شاهد مراحل رشد هر روز او باشید.

در آغوش گرفتن و با روشی که مراقبت کانگورویی نام دارد، فرصتی برای ایجاد صمیمیت و احساس آمادگی برای نگهداری و مراقبت از کودک ایجاد خواهد کرد. روش کانگورویی یک روش مراقبتی برای نوزادان زودرس است‌ که در آن بین نوزاد و مادر هر روز تا جای ممکن تماس پوست با پوست برقرار می‌شود. مراقبت به روش کانگورویی برای مادر و نوزادش تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش است و این تماس می‌تواند او را تحریک به مکمراقبت های پوستی کودکان امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده ها به خصوص مادران می‌باشد از آنجایی که کودکان و نوزادان پوست بسیار حساسی دارند، اصول و روش های مراقبتی آنها نیز با بزرگسالان متفاوت بوده و باید به آنها توجه کرد.

در ادامه این مقاله نکات و مسائلی را بیان کردیم که با رعایت آنها دیگر دغدغه و نگرانی ذهنی درباره این موضوع نخواهید داشت و از مشکلاتی از جمله خارش، خشکی و حساسیت پوست کودکان جلوگیری خواهید کرد.

مراقبت از پوست کودک

مراقبت و نگهداری از پوست کودک اهمیت زیادی دارد که اگر به درستی و به طور صحیح انجام نشود می تواند به زیبایی و سلامت فرزندان آسیب زیادی وارد کند. بنابراین به روتین و روش های اصولی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم حتما توجه کنید.

مراقبت پوست صورت

پوست صورت یک کودک و نوزاد نسبت به پوست بدن آن حساس تر است بنابراین به رسیدگی بیشتری نیاز دارد.

○ هنگام شستشوی صورت از شوینده های بزرگسالان به خصوص صابون ها استفاده نکنید این کار در طولانی مدت پوست نوزاد و کودک را دچار خشکی و خارش شدید می کند بهترین جایگزین فوم های شستشو مخصوص کودکان می باشد که برای این نوع پوست طراحی و ساخته شده است.

○ پس از شستن صورت کودک از یک کرم مرطوب کننده جهت نرمی و رطوبت رسانی به پوست فرزندان خود استفاده کنید اگر این روش برایتان مقدور نیست روزانه دو بار از این کرم ها استفاده بکنید. مرطوب کننده ها می بایست حتما مخصوص بچه ها باشد.

○ نیم ساعت قبل از خارج شدن از خانه از ضد آفتاب برای فرزندان خود استفاده کنید و به جرأت می‌توان گفت ضدافتاب مهم ترین محصول مراقبتی از پوست کودکان می باشد.

مراقبت از پوست بدن کودکان

زمان حمام کردن کودک می بایست به نکاتی توجه کرد نکاتی ساده در عین حال مهم که تمامی آنها در ادامه توضیح داده شده است.

○ اول از هر چیز  باید از حمام بردن کودک به صورت روزانه به شدت پرهیز کنید. نوزادان پوستی ۵ برابر حساس تر از افراد بالغ  دارند و شستشوی روزانه آن و قرار گرفتن در معرض مواد شوینده و آب در طولانی مدت آنها را دچار عارضه های پوستی می‌کند.

○ پوست کودک را به آرامی ماساژ دهید و از هیچگونه لیفی برای آنها استفاده نکنید شاید لیف های مخصوص کودکان در بازار موجود باشد ولی ما پیشنهاد می دهیم محصولات مراقبتی را در کف دست خود ریخته و روی پوست کودک ماساژ دهید.

پوست کودکان نازک‌تر و حساس‌تر از پوست بزرگسالان است و به همین دلیل، نیازمند مراقبت بیشتری است. معمولا استفاده از لوسیون یا کرم‌های مرطوب‌کننده مخصوص پوست کودکان، استحمام روزانه با یک شوینده ملایم، استفاده از ضدآفتاب مناسب از روش‌های مناسبی برای مراقبت از روتین پوستی کودکان  محسوب می‌شود.

○ از شامپو بدن مناسب کودک استفاده کنید این محصولات شویندگی بسیار ملایمی دارند و به مراقبت پوستی کودکان کمک زیادی میکند

○ پس از حمام می بایست حتماً به دو نکته توجه کرد  دستمال یا حوله را جهت خشک کردن به محکمی روی بدن کودک نکشید و به صورت ضربه این کار را انجام دهید تا پوست آن ها دچار پوسته پوسته شدن نشود و نیز حتماً از یک لوسیون بدن مخصوص بچه ها استفاده کنید این لوسیون ها نه تنها بدن آنها را بسیار خوش بو می کند بلکه در تغذیه پوست نیز بسیار تاثیرگذار هستند.

○ ماساژ بدن نوزاد با روغن های گیاهی  تاثیر بسیار مطلوبی در حفظ شادابی و ایجاد حس آرامش دارد. مراحل قبلی که گفتیم برای داشتن پوستی سالم کافیست ولی توصیه میشود هفته ای یکبار از روغن بدن حاوی آلوورا یا اسطوخودوس برای ماساژ دادن کودکان استفاده کنید.

اشتباهات رایج

با وجود پیشرفت های شگفت انگیز در دنیای پزشکی و نیز محصولات مراقبت پوست هنوز هم اشتباهاتی وجود دارد که خانواده ها آنها را انجام می دهند. در ادامه به دو اشتباه رایج در اصول مراقبت از پوست کودک می‌پردازد.

وازلین برای صورت کودک

○ استفاده از وازلین های بهداشتی یکی از اشتباهاتی است که بسیاری از مادران در حق فرزندان خود انجام می‌دهد وازلین یک ماده چرب کننده مخصوص بزرگسالان است که همواره گفته‌ایم برای تمام قسمتهای بدن به جز صورت استفاده شود چرا که در طولانی مدت آسیب هایی از جمله تیرگی صورت، افزایش جوش و آکنه و…  را به وجود می‌آورد

با این حال در برخی از خانواده ها این محصولات را برای پوست صورت کودکان خود استفاده می کنند به هیچ وجه از این ماده برای فرزندان خود استفاده نکنید.

استفاده از محصولات بزرگسالان

○ با وجود  بسیاری از مشاوره ها از طرف بسیاری از وب سایت های تخصصی پوست و مو و پزشکان، هنوز هم افرادی وجود دارند که فکر می کنند محصولات بزرگسالان را می توانند برای کودکان و نوزادان بدون هیچ نگرانی استفاده کنند. این کار سلامتی و زیبایی فرزندان شما را به خطر می اندازد و به پایه پوست آنها آسیب های بسیار جدی وارد می کند حتی اگر این آسیب ها هم اکنون مشاهده نشوند مطمئن باشید در آینده پوست آنها دچار عارضه هایی از جمله اگزما، خارش و خشکی شدید پوست و جوش و آکنه می شود.

نتیجه گیری

پوست کودکان نیاز به مراقبت دارد و مطالبی که در این مقاله  گفته شد  کاملا علمی  و صحیح می باشد و انجام آنها هرگونه بیماری، مشکل و عارضه ی پوستی را از کودکان دور می کند و به سلامت و بهداشت آنها کمک خوبی می‌کند.

وب سایت تکشین همواره تلاش خود را می‌کند تا جدید ترین اطلاعات را در این زمینه با شما در میان بگذارد بنابراین، این مقاله مرتباً به روز رسانی خواهد شد تا اطلاعات صحیح و دقیق تری در اختیار شما عزیزان قرار گیرد.