هنری و فرهنگی

معاون هنری: ما چه‌کاره هستیم؟!

معاون هنری در خصوص حراج تهران به ماه نیوز گفت: من کاری به حراج تهران ندارم، اما از توسعه اقتصاد هنر، توسعه اقتصاد هنرهای تجسمی استقبال می کنم.

این روزها انگار هیچ دیواری کوچکتر از قلمرو هنر نیست. تعداد قابل توجهی از مردم – از منتقدان سینما گرفته تا گالری داران – از رویداد اقتصادی حراج فرهنگی تهران انتقاد کرده اند. در شرایط رکود اقتصادی کشور سوالاتی از جمله اینکه حراج تهران به تنهایی چگونه رونق می گیرد و با این خط فقر چگونه می توان 150 میلیارد تومان پول را در یک اتاق جابه جا کرد و…؟

امروز اما حضور محمود سالاری در برج آزادی برای تجلیل از هنرمندان پیشکسوت زن بهانه ای شد تا نظر این مقام مسئول را در مورد حراج تهران جویا شویم. آیا رویکرد آنها به نظرات موافقان نزدیکتر است یا مخالفان؟

سالاری در ابتدای گفت وگو با ماه نیوز، با اشاره به اینکه اشیای هنری مانند بسیاری از اشیای جامعه نیست، گفت: مثلاً قیمت شیشه چقدر است؛ بنابراین کالاهای صنعتی را می توان حس کرد، اما قیمت را چگونه تعیین می کنید. از یک نگین روی یک انگشتر؟” چرا کسی نمی گوید چرا این انگشتر را به این قیمت گذاشته اید؟ “نقره آن بسیار گرانبها و سنگ آن بسیار گرانبها است، پس این عدد را از کجا آورده اید؟”

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: ارزش و ارزش کالای هنری به اندازه چیزی است که خریدار دارد، ارزش یک اثر هنری به اندازه چیزی است که برای آن می پردازند، بدهی ندارد. اما من از رشد اقتصاد هنر و رشد اقتصاد هنرهای تجسمی استقبال می‌کنم، برخی می‌گویند پول‌ها از محل بد یا پولشویی آمده است. می تواند متوقف شود.”

سالاری این سوال را مطرح می کند: «آیا وزارت ارشاد در این زمینه مسئول است؟» «مسئولیم که ببینیم پول از کجا می آید؟»، قوه قضاییه و سایر نهادها و البته هر کمکی که بشود در خدمت هستیم. . اما ما مسئول این نیستیم که بگوییم قیمت پرداخت شده اشتباه است یا پول پرداخت شده اشتباه است.»

“یکی می خواهد نقاشی خود را به قیمت 100 میلیارد تومان بفروشد و یکی می خواهد پول بدهد و آن را بخرد. تبریک می گوییم، ما چیست؟” او از حراج تهران و به دنبال آن رونق بازار فرهنگ و هنر استقبال کرد. “آیا باید تعیین تکلیف کنیم؟ دیگران در وسط؟”

سالاری در پایان گفت: همانطور که گفتم تمام ارزش یک اثر هنری بین خریدار و فروشنده تعیین می شود. وقتی برای خرید انگشتر به بازار می روید، وقتی می پرسید چرا این قیمت را ارائه می دهند، نمی توانند با شما بحث کنند که چرا مروارید و یاقوت گران است. آیا کسی آمده و گفته این ارزشمند است؟ خیر؛ به این ترتیب بازار معامله می شود. بنابراین مجبور نیستیم با تعیین تکلیف برای همه چیز، بار هنرمندان را به دوش بکشیم. هنرمندان کار خود را انجام می دهند، اقتصاد کار خود را انجام می دهند و تنظیم کننده ها کار خود را انجام می دهند. همه چیز خوب خواهد شد. به نفع هنر نیست که به دیگران بگوییم همه چیز را با هم مخلوط کنند.»

انتهای پیام/