عمومی

نقدی بر رد صلاحیت نامزدهای هیات مدیره کانون وکلا

بر اساس آموزه های دینی و احکام شریعت اسلام اقامه ی قسمت و عدل در جمیة اصول و بایه ای ی زینت جلیدی است; به تعرفة دير فلصوف ي عسل المعابتان و نزول كلام وحي، عرض العلادة در جميعة بوده است.

خداوند در آیه 35 سوره نساء می فرماید:

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَیٰ أَنْفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ ۚ إِنْ یَکُنْ غَنِیًّا أَوْ فَقِیرًا فَاللَّهُ أَوْلَیٰ بِهِمَا ۖ فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَیٰ أَنْ تَعْدِلُوا ۚ وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا: شما (در حكم و شهدة) پیروی هوای نفس نکھین تا مبادا علی کے هرگاه به خود یا پدر و مادر و خویشاوندان آسیب رساندید عدالت را رعایت کنید و به خدا شهادت دهید. و اگر زبان را تغییر دهید (به خاطر شهادت) یا از گفتن حق خودداری کنید، خدا داناتر است.

همچنین آیه 25 می فرماید:

«لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ:به همین دلیل است که ما پیامبران خود را با نیکی و معجزه فرستادیم و با آنها کتاب و میزان عدالت را نازل کردیم تا مردم عدل و داد را در جامعه برقرار کنند. و آن (و فلزات دیگر) را که سخت است (برای جنگ و تجارت) و برای مردم فواید بسیار دارد (همچنین برای برقراری عدالت) آفریدیم تا معلوم شود خدا و رسولش ما را با ایمان یاری می کنند. قلب ما (هر کند) کِه کِه کوی و امقتدر (و از یاری خلک بی‌نیاز) است».

در مکتب خدا انسان باید نسبت به حوادثی که در جامعه می افتد احساس مسئولیت کند و هرگز از مسائل و موضوعات اجتماعی غافل نشود.

اخیراً شعبه اول دیوان عالی کشور صلاحیت هشت نامزد و پنج نامزد را برای عضویت در هیأت مدیره مرکز حقوق و عدالت محدود کرده و در عین حال چهار نامزد رد صلاحیت شده اند. این خبر جامعه جامعه حقوقی و وکلای ویژه دادگستری به کلی نابود شد. در ردیف های نهم و دهم این مصوبه، دادگاه های اداری، وزارت اطلاعات، مرکز حفاظت اطلاعات، سازمان قضایی اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان مراجع ذیصلاح تعیین شدند.

در این تبصره ضمن احترام به جایگاه دیوان عالی عدالت اداری که بی شک نقش موثری در چرخه عدالت قضایی و استقرار حاکمیت قانون دارد، رأی این دیوان محترم در اعتراض گسترده داوطلب عضو محترم هیأت مدیره مرکز حقوقی و دادگستری در کتاب نقد و تحلیل عبارتند از:

به تطبیق الموقعة براقة باید توجه داشت ملاک و بائیه‌ی احراز و بائیه‌ای احراز و احراز قلادة در قنون اخزان پرونه‌ای و کل دادگستری مورخ 17/1/1376 مشکل شد.عنده هیات مدیره (عام از رجال و علی البدل) كانون وكلا از بین وكلای. پایاه یک هر حوزی که بر درا بدون سکتمت مندرج دربندهای ( الف ) تا ( ز ) مقاله(2)افرادی که شرایط واجد شرایط بودن را دارند برای مدت دو سال انتخاب می شوند:

الف – داشتن حداقل 35 سال سن.

ب – حداقل هشت سال سابقه حقوقی قبلی یا چهار سال سابقه حقوقی در ادغام

و از از آنهاسلب حديث هذا.

ج – مديريت غير محكوميت درجه 4 به بالا.

‌د – عرض الاستهر به روستی اخلاق

ه- عدم ارتکاب اعمال خلاف کرامت و شرافت و شوون شوجل وکلت..

تبصره 1 – دیوان عالی اداری قاضی دیوان عالی کشور است که استعلام سوابق از مراجع ذیربط حداکثر تا دو ماه به طول می انجامد و مراجع ذیصلاح قانونی که دارای سوابق یا اطلاعاتی از داوطلبان می باشند لازم است. آنها آنجا هستند.»

ماده 14 ماده 1400 قانون آیین دادرسی کیفری نیز می گوید که مقررات این قانون قابل اجرا نیست:

«دیوان عالی کشور از زمان دریافت اسامی داوطلبان از هیأت نظارت حداکثر دو ماه فرصت دارد و نسبت به ظرفیت داوطلبان اعلام نظر می کند. در صورتی که به نظر دیوان عالی کشور در صلاحیت نامزد مشکوک باشد، در صورت لزوم و پس از استماع دفاعیات و یا با حضور در جلسه بر اساس ضوابط و مقررات نسبت به دعوت از وی تصمیم می گیرد. توسط دیوان عالی کشور اعلام نشده است ، বাজ্জা বাজ্জা ম্র্ত্র্ব্র্যান আস্টা কিত্যা বেক্যান বেক্যান در صورتی که پس از مهلت دو ماهه یا پس از اعلام نظر دیوان عالی کشور، اطلاعات، اسناد یا مدارک جدیدی که مؤثر در رأی قبلی این دیوان باشد، به دست آید، دادگاه مذکور می‌تواند در مورد رأی دیوان عالی کشور رد شود. اساس اسناد و مدارک جدید قبل از شروع انتخابات.

با توکی به این بینه بینه است:

1) در ماده 4 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت و همچنین در آیین نامه دیوان عالی کشور مراجع ذی صلاح و ذی ربط به هیچ وجه شناسایی و درج نشده و در تاریخ مذکور نیز معلوم نیست. حکم صادره از سوی دادگاه محترم اداری در ردیف های 9 و 10 بر چه اساسی صادر شده است. معیارهای احراز یا عدم احراز صلاحیت نامزدها را برای گزارش های دریافتی از این مراجع اعلام کرد؟ البته با توجه به ماده 47 آیین نامه مرجع قضات محترم اداری، مراجع ذیصلاح مشخص و مشخص شده است، اما این ماده مربوط به احراز شرایط مندرج در ماده 2 قانون مربوط می باشد. کیفیت اخذ مجوز و مشخصاً مربوط به مرحله صدور پروانه است و وکالت است و اساساً ربطی به توانایی داوطلبان برای عضویت در هیئت مدیره ندارد.

2) دادگاه محترم قضات اداري شروع به صدور قرار دادرسي نموده و رسيدگي به دفاعيات مناقصه گراني كه صلاحيت آنها از سوي دادگاه محترم قضات اداري رد شده است ضروري است. بر این اساس، بر اساس ماده 4 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، قضات محترم اداری زحمت کشیده اند تا قبل از اعلام نام کاندیداها، متهمان و اظهارات آنها به آنها گوش فرا داده و به این افراد فرصت دفاع بدهند. تا “حق دفاع” آنها از بین نرود.

3) تحميل اضافة المزيد تصميم قضات با توجه به تسمينه‌اي يك مده‌ي4 قنون قاطع اختي پرونه‌اي وكالت مسوب 1376 يك «تسميم جدي» است; یعنی رسیدگی به ظرفیت عضویت داوطلب در هیأت مدیره پس از طی مراحل قانونی به یکی از شعب دیوان عدالت اداری ارجاع می شود. ماده 6 قانون 1370 نیز قابلیت اصلاح ماده 6 این قانون را دارد. به این دلیل که طبق این حکم دادگاه اداری باید به اعتراض رسیدگی و رأی صادر کند. بدیهی است تصرید «ریسدگی و سدرو رای» مستلزم رسودیت رشیمت امره‌ای قرابه حکم بر این دادرسی مدانی است.

به آنچه گفته شد توجه کنید، اما در مرجع دیوان قضات اداری از کلمه «برخلاف الزام» استفاده شده است و بدیهی است که دیوان قضات اداری ظرفیت تمکین به متن اصلی و استماع عبارات را ندارد. نامزدهای؛ اما قانون مقاومتی در برابر قانون ندارد. بر آين اساس، ملاك احراز و ناذا احراز قلادة ندجانها، ماده 4 قانون كيفيت اخذ تاييديه وكلا نيز در بررسي استعداد داوطلبان بر اساس امتياز «اصل احترام» مقرر شده است. «حق دفاع». با این توصیف، شکی نیست که حاکمیت اصیل قانون یکی از اصول اصلی حقوق عمومی است که حقوق اساسی و حقوق اداری را به هم پیوند می دهد. بر اساس این اصل، کلیه امور مربوط به حکمرانی از جمله اداره امور عمومی باید بر محور قوانین حاکمیتی باشد. بر آن اساس المجریه و قوه جدادیه و همچنین کلیه مراجع ذی صلاح مجموعه دستگاه قضایی موظفند تمام ظرفیت های خود را در چارچوب قوانین انجام دهند.

حاکمیت قانون یا «حکومت قانون» به معنای حاکمیت بر اداره دولت، توسط قواعد حقوقی پذیرفته شده است. بنابراین حکومت قانون را می توان به عنوان «حقوق و آزادی» تعریف کرد. این در دولت های قانونمند و دموکراتیک منطقی است. بدیهی است قدرت سرافٹ از ترک که ک قانون حاکم دارای چند جزء مهم است:

الف: محدودیت قدرت حاکمان در قانون و عمل

یعنی حدود ظرفیت هر یک از نهادهای اداری محدود شود و اقدامات آنها در چارچوب قوانین و مقررات صورت گیرد. این محدودیت باید واقعی، ملموس و ملموس باشد.

ب: جودة سيلرة مرابت بين جانون و رستور

بین هنجارها و قواعد حقوقی باید یک سلسله مراتب منطقی و اساسی وجود داشته باشد. قانون زیر نباید قانون فوق را نقض کند. آیین نامه ها نباید قوانین عادی را باطل کنند. قوانین و مقررات عادی نیز نمی تواند ناقض قانون اساسی باشد. بر آن اساس، قانون اساسی، در سلسله مراتب قوانین، در وهله اول قرار دارد. قانونگذار برای تأمین برتری قانون اساسی بر قوانین مصوب شورای اسلامی، شورای نگهبان را تشکیل داده است. این شورا موظف است مصوبات شورا را از نظر مغایرت یا عدم انطباق آنها با قانون اساسی بررسی کند. کلیه مصوبات مجلس در صورتی تبدیل به قانون می شود که مخالف موازین شرعی و اصول قانون اساسی نباشد. قوانین عادی نیز به ترتیب پس از قانون اساسی هستند.

الف: قابلیت نظارت

در یک حکومت قانونمند و دموکراتیک، هیچ موضوعی نباید از کنترل خارج شود.

در کنر منتدل دولت قنون‌مدار به نام «دولت قنون‌مدار صوری» یا «دولت فعلی روا» که در حقیقة رحدی صوری و شکلی از دولت فعلی‌مدار گرفته شده است. اگر چه در این حکومت قانون هم حکم می کند، اما باید دانست که در این حکومت قانون بیش از ابزاری برای تحدید قدرت است; قانون را می توان با اراده مسئولین کنار گذاشت و گاهی تحت الشعاع دستورات و دستورات قرار می گیرد. در برخی موارد حتی این دستورات بالاتر از قانون قرار می گیرند.

در حقيقة وجه تمايز ميان آن دو، در كي و كوكي بهيں از حال حاضر است. قانون ابزاری در حکومت است که حاکمان را مهار می کند و آنها را از خودخواهی باز می دارد. در اندیشه دولت فعلیمدار، فیشنی فرد بهله در حال حاضر است که در پربار فعلی مدار. آنچه موجب تفاوت حاکمان و شهروندان می شود، وظایف و بارهای آنان است و حقوق و امتیازات متفاوتی ندارند.

بر این اساس حاکمیت قانون مفهومی چندوجهی، پیچیده و در حال تحول است که از دوران یونان باستان تا به امروز همواره مجموعه ای از مفاهیم و تفاسیر مختلف بوده است. درک کلی از مفهوم حاکمیت قانون را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

1) رحمد شکلی از گوردی کونون (مفهوم رسمی حاکمیت قانون)

حاکمیت قانون به دولت در مناسب ترین شکل آن اطلاق می شود که در آن روابط بین دولت و شهروندان در قالب یک نظام حقوقی سازماندهی می شود. بنابراین ویژگی اصلی ساختار حاکم بر قانون را می‌توان در سه نویسنده «کیفیت‌های تهدیدی»، «طبقه‌بندی هنجارها و ساختارهای سازمانی و اداری» و «ایجاد سازوکارهای نظارتی» خلاصه کرد.

ازاینرو می‌توان دولت فعلی‌مدار را به دستور کاری در نین نین نوک نمود.

ویژگی اصلی حاکمیت قانون این است که هر کاری که دولت انجام می دهد باید بر اساس قانون باشد. این درک از قانون حاکم مشابه درک آلمانی از قانون حاکم با عنوان قانون دولتی است.

2) مفهوم ماهوی حاکمیت قانون

این دیدگاه فراتر از دیدگاه رسمی است و قانون را ملزم به رعایت برخی از ویژگی های ماهوی آن می کند. بر اساس این رویکرد، حاکمیت قانون شامل ایجاد یک نظام پاک است. بنابراین، بر اساس آن، قانون به اندیشه ای تبدیل می شود که از ضعیف در برابر قوی دفاع می کند. تمهیداتی برای حل مسالمت آمیز اختلافات به منظور بهبود وضعیت اقتصادی افراد آسیب پذیر و بهبود استاندارد زندگی آنها ایجاد خواهد شد. دستیابی به اهداف ذکر شده از طریق قانون امکان پذیر است زیرا در این دیدگاه قانونگذار نسبت به واقعیات و پدیده های اجتماعی بی طرف نیست; بلکه با سیاست های حمایتی به نفع افراد یا گروه های خاص بر اساس شواهد و دلایل موجه سروکار دارد.

می توان گفت که نظام قضایی همواره پناهگاه افرادی است که حقوق آنها سلب شده است و بر این اساس تدوین کنندگان قانون اساسی سند تفاهم متقابل مردم و حاکمیت را در اصل 159 دیوان عدالت عنوان کردند. دانسته اند با آن توصيف از قدات شريف و فرهيخته‌اي قداست استدعا دارد را بني بيني و تيشينه را كادت بيني و تيشينه كرده است.

را* نایب رئیس اشکودا و عضو هیئت مدیره کانون و مرکز دادگستری