نماد سایت ماه نیوز

نکاتی در مورد خرید کارت گرافیک

در کارت گرافیک ایسوس RX560-O4G-EVO از تکنولوژی ساخت انحصاری خازن های SUPER ALLOY استفاده شده است. این خازن ها که تماما از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده اند می توانند مقدار برق ورودی به چیپست را در تمامی شرایط کنترل کنند تا هیچ گونه اختلال نوسان برق به چیپست کارت گرافیک وارد نشود. این خازن ها با کنترل برق واردشده به چیپست کارت گرافیک می تواند در مصرف برق صرف جویی کنند که باعث می شود تا مقدار دمای چیپست به اندازه چشمگیری کاهش یابد.

به چه نکاتی باید توجه کرد؟

پورت های خروجی تصویر از مهم ترین نکاتی است که به هنگام خرید یک کارت گرافیک باید مدنظر داشته باشید، چرا که باید پورت های خروجی کارت گرافیک با مانیتور شما مطابقت داشته باشد و گرنه شما قادر نخواهید بود از کارت گرافیک خود استفاده کرده و باید یا مانیتور و یا کارت گرافیک خود را تعویض کنید.

کارت گرافیک Asus RX560-O4G-EVO دارای سه پورت خروجی تصویر میباشد که شامل DVI-D، HDMI و DisplayPort هستند. پورت DVI یک خروجی آنالوگ می باشد که برای اتصال مانیتورهای قدیمی و کیفیت تصویر 720 پیکسل مناسب میباشد اما برای مشاهده کیفیت های بالاتر باید از خروجی های دیجیتال استفاده کنید.

با استفاده از خروجی HDMI 2 که نسبت به نسخه های قبلی این خروجی از تداوم اتصال، کیفیت و امکانات بیشتری برخوردار است قادر خواهید بود کیفیت های بالاتر از 720 پیکسل تا 1980 را دریافت کنید. در انتها با استفاده از پورت Display Port قادر خواهید بود با توجه به فرایند در حال اجرا تا حداکثر کیفیت 7680×4320 را دریافت کرده و از کیفیت 4k لذت ببرید. لازم به ذکر است این پورت قابلیت HDCP را نیز پشتیبانی می کند.

عملکرد پردازنده ها

هسته های پردازشی: درون یک GPU تعدادی هسته پردازشی به کار رفته که بالاتر بودن این تعداد نشان دهنده قدرت بیشتر کارت گرافیک است. در حقیقت شرکت های تولید کننده پردازنده گرافیکی از جمله انویدیا و AMD به نسبت کاربرد، قیمت و نوع GPU از تعداد مشخصی هسته پردازشی استفاده می کنند و هر چه محصول شما قدرتمند تر باشد، دارای واحد پردازشی بیشتری خواهد بود.

به عنوان مثال می توان به کارت گرافیک RTX 2080 Ti انویدیا اشاره کرد که دارای ۴۳۵۲ هسته پردازشی CUDA است. در کارت گرافیک های مبتنی بر پردازنده گرافیکی AMD نیز هسته های پردازشی به نام واحدهای سایه زن یا Shading Unit شناخته می شوند و به عنوان مثال کارت گرافیک RX 5700XT دارای ۲۵۶۰ واحد سایه زن است.

هر چند نام برخی از پارامترها در محصولات NVIDIA و AMD متفاوت بوده، اما کاربرد آنها به طور کامل مشابه است. به این ترتیب نتیجه می گیریم که بالاتر بودن تعداد هسته های پردازشی به افزایش قدرت کارت گرافیک منجر خواهد شد.

نقش حافظه گرافیکی

حافظه گرافیکی: در بخش حافظه گرافیکی باید به نکات متعددی از جمله نوع چیپ ست ها، حجم حافظه، رابط حافظه، فرکانس کاری چیپ ست ها و پهنای باند حافظه توجه کنید که هر کدام از آنها تأثیرگذار هستند. چیپ ست های حافظه HBM 2 و GDDR6 از جمله بهترین و جدیدترین فناوری های به کار رفته به شمار می روند و مواردی از جمله رابط، فرکانس کاری و پهنای باند نیز بر اساس نوع چیپ ست ها متغیر است.

به عنوان مثال چیپ ست های حافظه HBM 2 که بیشتر در پردازنده های گرافیکی AMD مورداستفاده قرار می گیرند، دارای رابط حافظه و پهنای باند بیشتری نسبت به انواع دیگر هستند. با این وجود چیپ ست های GDDR6 و کمتر بودن رقم مربوط به رابط و پهنای باند که بیشتر در پردازنده های گرافیکی NVIDIA به کار می روند، عملکرد ضعیفی از خود به نمایش نمی گذارند. در حقیقت محدودیت هایی برای استفاده از حداکثر راندمان در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارد و با قطعیت نمی توان در خصوص پارامترهای حافظه اظهارنظر کرد.

معماری و ساخت

هر کارت گرافیک گیمینگ از چندین بخش و قطعه تشکیل شده که مهمترین آنها، پردازنده گرافیکی یا همان GPU است. پردازنده گرافیکی بر اساس یک معماری و فناوری ساخت خاص که توسط تولید کننده آن مشخص می شود، توسعه یافته و در نهایت به عنوان یک محصول نهایی وارد بازار می شود.

در حال حاضر کمپانی AMD به تولید کارت گرافیک هایی با معماری RDNA نسل اول و فناوری ساخت یا لیتوگرافی ۷ نانومتری می پردازد که در بالاترین سطح این خانواده می توان به کارت Radeon RX 5700XT اشاره کرد. اگر علاقه مند به کارت های گرافیکی AMD و NVIDIA هستید من سایتی پیدا کردم که می تونید محصولات زیادی رو اونجا پیدا کنید.

هر چند معماری RDNA 2 به عنوان نسل دوم این معماری توسط AMD معرفی شده، اما تاکنون هیچ محصولی از این خانواده به صورت رسمی رونمایی و به بازار عرضه نشده است. در محصولات مبتنی بر پردازنده گرافیکی انویدیا نیز در حال حاضر معماری Turing بر پایه فناوری ساخت ۱۲ نانومتری در بازار به فروش می رسند.

با این وجود در ماه های آینده شاهد عرضه محصولاتی مبتنی بر معماری Ampere و لیتوگرافی ۷ نانومتری از سوی NVIDIA خواهیم بود. توجه کنید که هر چه عدد مربوط به فناوری ساخت یا لیتوگرافی کمتر باشد، نشان دهنده پیشرفته تر بودن GPU خواهد بود.

قیمت کارت گرافیک

با توجه به افزایش بیرویه قیمت انواع کارت گرافیک وادار به انتخاب بازه قیمت گسترده شده و به همین دلیل بازه قیمت بعدی ما در محدوده ۲۰ تا ۳۵ میلیون تومان انتخاب گردیده است. کمپانی انویدیا به تازگی نسل بهینه سازی شده ای از کارتهای سری RTX 30 را روانه بازارهای جهانی کرده که کارت گرافیک RTX 3060 Ti یکی از بهترین نمونه ها به شمار می رود.

انویدیا در محصول جدید خود از پردازنده گرافیکی GP104 با معماری ۸ نانومتری Ampere استفاده کرده که با وجود ۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ترانزیستور و تعداد شگفت انگیز ۴۸۶۴ هسته پردازشی CUDA دست کمی از یک کارت پرچمدار ندارد.

فرکانس بوست در پروفایل گیمینگ برابر با ۱۷۵۵ مگاهرتز و فرکانس بوست در پروفایل اورکلاکینگ برابر با ۱۷۸۵ مگاهرتز تعیین شده است. فرکانس کاری هشت گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 برابر با ۱۷۵۰ مگاهرتز بوده که پهنای باند ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه را توسط رابط ۲۵۶ بیتی در دسترس کاربران قرار می دهد.

کارت گرافیک sapphire 6770 512mb یک محصول کامل اقتصادی و به صرفه می باشد که شما با خرید ان از یک مکان معتبر یک خرید راحت و امن را تجربه خواهید کرد این محصول کاملا تست شده می باشد و برای بازیهای انلاین بسیار عالی و مناسب می باشد.

در حال حاضر، گیمرها بیشتر از همیشه می توانند نوآوری واقعی در بازی DirectX 11 با AMD Radeon HD 6770 Graphics داشته باشند. املاک بصری خود را در عرض 3 نمایش گسترش دهید و در عمل با تکنولوژی Multi-display AMD Eyefinity از بین برود.

با استفاده از شتاب دهنده برنامه AMD، برنامه های روزمره را سریعتر کنید و با کامپیوتر خود بیشتر از همیشه انجام دهید. این GPU ها با فن آوری های پیشرفته بارگذاری شده اند و ویژگی های قدرتمند و حقوقی مورد نیاز برای گیم پلی کاملا غوطه ور می سازند با کارت گرافیک 6770 سافایر از دنیای بازی لذت ببرید و بدون لگ بازی های محبوبتان را اجرا کنید.

تکنولوژی Sapphire یک شرکت ساخت و عرضه کننده سخت افزار می باشد که در هنگ کنگ در سال 2001 تأسیس شد که کارت گرافیک را برای رایانه های شخصی و ایستگاه های کاری، مادربرد ها، کارت های تیونر تلویزیون، پخش کننده های صوتی دیجیتال و تلویزیون های ال سی دی محصولات Sapphire بر اساس پردازنده های گرافیکی AMD ساخته و طراحی می شوند.

این شرکت بزرگترین ارائه دهنده کارت های ویدئویی مبتنی بر AMD در جهان است. Sapphire اولین شرکتی بود که یک کارت گرافیک با یک رابط چند رسانه ای با کیفیت بالا (HDMI) منتشر کرد. Sapphire اولین شرکتی بود که کارت گرافیک با سرعت 1000 مگاهرتز (1 گیگاهرتز) را با عرضه نسخه Sapphire Atomic HD 4890 منتشر کرد.

شرکت سافایر فقط بر روی کارت های گرافیکهای مبتنی بر پردازنده های گرافیکی amd تمرکز کرده است و میتوان گفت در این راه بسیار موفقعیت امیز عملکرده است و یک برند عالی محسوب می شود.

مقایسه برند ها

کارت های AMD و NVIDIA معادل های تقریبی یکدیگر را ارائه می دهند – به عنوان مثال ، AMD Radeon RX 580 و NVIDIA GeForce GTX 1060 هر دو حدود 250 پوند قیمت دارند و عملکرد مشابهی را ارائه می دهند ، در حالی که RX Vega 56 و GeForce GTX 1070 حدود 450 پوند هزینه دارند و هر چه قیمت آنها نیز افزایش می یابد عملکرد و توان کارت گرافیک نیز بیشتر می شود.

بنابراین بهترین راه برای انتخاب این است که ابتدا در مورد بودجه خود تصمیم بگیرید و سپس کارت هایی را که می توانید از AMD و NVIDIA خریداری کنید را با این قیمت مقایسه کنید. یک کارت گرافیک مناسب برای بازی های 4k و ویرایش ویدئو – مانند NVIDIA GeForce GTX 2080ti حدود 1200 پوند به شما ارائه می دهد، اما برای بازی های 1080p، با سرعت 60 فریم در ثانیه کارت گرافیکی مانند GTX 1060 با بودجه 250 پوند کافی است.

خروج از نسخه موبایل