نماد سایت ماه نیوز

وزیر خارجه سعودی: در مذاکرات با ایران شاهد پیشرفت بودیم

به گزارش گروه مانیتورینگ بین الملل خبرگزاری آنلاین ماه نیوز، وزیر امور خارجه عربستان بر امیدواری و آمادگی این کشور برای دور جدیدی از مذاکرات با ایران برای برقراری روابط عادی بین دو کشور تاکید کرد.

در ابتدای مصاحبه شبکه فرانسویفرانسهمجری از وزیر امور خارجه عربستان درباره تنش های اخیر در روابط ریاض با بیروت به دلیل سخنان جورج کرداحی وزیر ارتباطات لبنان سوال کرد، اما یکی از مقامات ارشد ریاض در پاسخ به این سوال، حزب الله لبنان را به زن بودن متهم کرد.

بن فرهانوی افزود: «بحرانی با لبنان (بین عربستان سعودی) وجود ندارد (اما) در لبنان یک بحران (در درون خود) وجود دارد، به ویژه در لبنان این بحران توسط حزب‌الله (حزب‌الله) با توسل به نیروهای نظامی خود تسهیل می‌شود. خود را تحمیل می‌کند. دولت و ملت لبنان، این یک واقعیت بسیار ناراحت کننده و تاسف بار است و دولت سعودی از این بابت نگران است و ما فکر می کنیم که طبقات (گروه های) سیاسی پیش خواهند رفت و خود نصرالله در اظهارات قبلی گفته است که تمام مالی خود را دریافت خواهد کرد. حمایت ایران، این موضوع برای ما بسیار نگران کننده است، البته، ما امیدواریم که لبنان بتواند راهی برای آینده ای با ثبات تر پیدا کند. لبنانی ها به شدت به رهبری سیاسی و مردم لبنان متکی هستند.

فرانسه: وقتی (سید حسن) نصرالله می گوید که واکنش شما بسیار اغراق آمیز و مبالغه آمیز است، آیا حرف او فایده ای دارد؟

بن فرهانما هیچ پاسخ اغراق آمیزی نداریم، فقط سفیر خود را برکنار کردیم. بر این اصل استوار است که ما هیچ سود مثمر ثمری از مذاکره با دولت کنونی لبنان نمی بینیم. موضوع با این وزیر (جرج کاردای) نیست. سخنان وزیر نشان از مشکل کنونی و سردرگمی دارد، مشکل لبنان این است که طبقات سیاسی لبنان از انجام هر گونه اقدام جدی برای انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی پرهیز کرده اند. یکی از نگرانی های اصلی ما با لبنان گسترش فساد است. به عنوان مثال، ما این را در زمینه بمباران اخیر در بندر مشاهده کرده ایم. در لبنان ادامه دارد و به همین دلیل در حال حاضر هیچ فایده ای از حضور سفیرمان در لبنان نمی بینیم.

فرانسه: آیا امیدی به بازگشت سفیر به لبنان (عربستان سعودی) در آینده نزدیک وجود دارد؟

بن فرهان: امیدواریم شرایط به گونه ای تغییر کند که به ما اجازه دهد دوباره با لبنان ارتباط برقرار کنیم، یک تغییر مثبت. همانطور که گفتم، ما امیدواریم که لبنان بتواند. ما امیدواریم که لبنان بتواند راهی برای آینده ای بهتر پیدا کند و ما معتقدیم که این راه وجود دارد.

فرانسهجنگ در یمن: آیا سخنان وزیر (جرج کارداحی) درباره بیهودگی جنگ در یمن نکته ای وجود دارد؟ که این جنگ راه به جایی نمی برد. این فقط موضع آنها نیست، بلکه بسیاری از ناظران معتقدند. سال‌هاست (از زمان جنگ یمن)، بسیاری کشته شده‌اند، قحطی و گرسنگی وجود ندارد (مردم یمن) و بعید است که جنگ پایان یابد.

بن فرهانما همیشه گفته‌ایم که ما، ائتلاف پادشاهی عربستان سعودی و دولت قانونی طرفدار یمن، می‌خواهیم راهی برای پایان دادن به این درگیری پیدا کنیم. ما در ماه مارس یک آتش‌بس جامع و راه‌حل سیاسی را پیشنهاد کردیم، بنابراین بسیار متعهد به پایان دادن به درگیری هستیم، اما چالش، البته، این است که شبه‌نظامیان حوثی (انصارالله یمن) به رد هرگونه پاسخ مثبت به پیشنهاد آتش‌بس ادامه می‌دهند. .

فرانسه: وقتی سخنان شما را می شنوم از نظر نظامی و دیپلماتیک بن بست می بینم و جنگ (در یمن) ادامه خواهد داشت. نه امکان پایان (جنگ)، نه گسترش در افق وجود دارد

بن فرهانما فقط می‌توانیم به سمت یک آتش‌بس همه‌جانبه و گفت‌وگوی سیاسی حرکت کنیم و این ما را امیدوار می‌کند، با توجه به اینکه پیشنهادهای جدی برای پایان دادن به درگیری وجود دارد، در این شرایط هر دو طرف (جنگ یمن) حق اظهار نظر خواهند داشت. ما امیدواریم که شبه نظامیان حوثی (انصارالله یمن) منافع مردم را بر منافع محدود جنبش خود ترجیح دهند.

فرانسه: این (گفتگو در مورد یمن) می تواند موضوع گفتگوی عربستان و ایران باشد. من فکر می کنم چهار دور گفتگو بوده است. به نظر می رسد گفتگوهای بیشتری بین دو طرف وجود دارد. این چطوری کار میکنه؟

بن فرهان: ماهیت مذاکرات (بین عربستان و ایران) مقدماتی و عملی است. این مذاکرات عادی بوده اما اصلی نبوده است. ما متعهد به تعامل با ایران برای رفع نگرانی های ما و کشورهای منطقه در مورد ایران هستیم. ما فکر می کنیم که همسویی منافع ممکن است، اما برای این (تحقق) باید به نگرانی های همه رسیدگی کنیم. تاکنون به یک نتیجه اساسی نرسیده‌ایم، اما پیشرفت کافی برای حرکت به جلو داشته‌ایم. بیا بریم

فرانسهآیا این بدان معناست که دور جدیدی از مذاکرات (بین عربستان سعودی و ایران) به زودی برگزار می شود؟

بن فرهانما امیدواریم (دور جدیدی از مذاکرات با ایران به زودی برگزار شود) که هنوز جدول زمانی تعیین نشده است، اما برای آن آماده ایم.

فرانسه: در عراق است یا هر جای دیگری؟

بن فرهان: این موضوع هنوز مطرح نشده است

فرانسه: آیا می توان با حسن نیت عمل کرد؟ زمزمه هایی مبنی بر احتمال بازگشایی کنسولگری ایران در جده و کنسولگری عربستان در مشهد به گوش می رسید. آیا این چیزی روی میز است؟ آیا می توان گام های ملموسی برداشت تا نشان دهد که مذاکرات با سرعت کمتری پیش می رود؟

بن فرهان: اگر این پیشنهادات جدی و مرتبط با پیشرفت اساسی (در مذاکرات) باشد، مطمئناً می خواهیم همه موارد مطرح شده را در نظر بگیریم.

فرانسهآیا می توان این موضوع (بازگشایی کنسولگری در جده و مشهد) را درک کرد؟

بن فرحان: ممکن است، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است

خبرنگار شبکه فرانسوی پس از این مصاحبه از وزیر امور خارجه عربستان سعودی درباره مذاکرات هسته ای ایران سوال کرد و بن فرحان در پاسخ به سوال وی، ادعاهای قبلی ریاض درباره برنامه هسته ای ایران را تکرار کرد.

فرانسه: می دانیم که عربستان سعودی به شدت از توافق قبلی (برجام) انتقاد کرده است. آیا هنوز شک دارید که این مذاکرات به کجا می رود؟

بن فرهان: ما تردیدهای زیادی داریم و متأسفانه این شبهه در ماه ها و هفته های اخیر به دلیل افزایش فعالیت های هسته ای ایران تشدید شده است. اکثر این فعالیت ها برای یک برنامه هسته ای صلح آمیز توجیه نمی شود، سطح غنی سازی (اورانیوم) که ما بسیار جلوتر از نیاز به چنین برنامه صلح آمیز هسته ای هستیم و این قطعاً مایه نگرانی است و همچنین ناکارآمدی را نشان می دهد. توافق اولیه (برجام). امیدواریم این مذاکرات (احیای دوباره برجام) پیش برود، امیدواریم به سمت مثبت پیش برود. ما امیدواریم که ایران وارد توافقی شود که به ما به عنوان همسایه این امکان را می دهد که اطمینان حاصل کنیم که برنامه هسته ای آن فقط برای اهداف صلح آمیز است، زیرا تهدید برنامه هسته ای نظامی (ایران) در درجه اول متوجه ما در منطقه است و در آنجا وجود دارد. هیچ توجیهی برای انجام ندادن کار نیست و بسیار خطرناک است. جدی ترین تهدید در حال حاضر عدم دسترسی به آژانس بین المللی انرژی اتمی و محدودیت های اعمال شده بر آن است، وضعیتی که نه تنها با آژانس بلکه با تعهدات ایران در چارچوب NPT همخوانی ندارد که بسیار نگران کننده است. زیرا ما به شفافیت در برنامه هسته ای نیاز داریم.

انتهای پیام/ م



این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

خروج از نسخه موبایل