عمومی

پاندمی اخبار جعلی برای واکسن در فضای مجازی

متأسفانه ، ایجاد گروه های خانوادگی ، تجاری و دوستانه مد شده است و می بینیم که یک نفر عضو ده یا حتی صدها کانال است که به طور مرتب اخبار تکراری را به جای مأموریت اصلی خود پخش می کند و می تواند بیش از 50 برابر دروغ باشد. اخبار . . انتشار مجدد این گروه ها ؛ بدون اطلاع از منبع اصلی

به گزارش ماه نیوز، این روزنامه “ایران” “شما جزو کدام دسته هستید؟” او نوشت. 50 کرور نفر واکسینه شده اند؟ یا جزو یک گروه 20 میلیونی هستید که به هر دلیلی هنوز تمایلی به واکسن زدن ندارید؟! اگر جزو دسته دوم هستید، «این واکسن را نزنید! چقدر اخبار متناقض است. یا “منتظر یک برند معتبر جهانی باشید!” آیا بر تصمیم شما تأثیر می گذارد؟ همچنین ممکن است اخبار و اطلاعاتی پیدا کنید که نشان دهد «این واکسن‌ها هیچ تأثیری در پیشگیری از بیماری عروق ویروس کرونا قلب ندارند» و «اگر دو سال دیگر ضربه بخورید ممکن است بمیرید» و «به زودی ممکن است دچار تشنج یا لخته شدن خون شوید». بودن.

واکنش شما به این خبر چگونه است؟ البته برخی در زمره ملحدان قرار می گیرند. افرادی که بدون کوچکترین دانش یا مهارتی اخبار یا اطلاعاتی درباره کرونا دریافت می کنند، به سرعت گزینه «ارسال برای دیگران» را انتخاب می کنند و فکر می کنند بخشی از افزایش آگاهی است. برخی البته در مقابل آنها مقاومت می کنند و اگر از منبع رسمی نشنیده باشند، نزدیکترین گزینه برای آنها «حذف» است. اما برخی تحت تاثیر این اطلاعات تصمیم می گیرند. کارشناسان اجتماعی تاکید دارند که 80 درصد منابع اطلاعاتی مردم از فضای مجازی است، اما اینکه چه تعداد از آنها تحت تأثیر این فضا قرار گرفته اند و مثلاً در مورد واکسن شک و تردید جدی دارند را نمی توان در نمودار قرار داد.

با این حال همچنان نگرانی های جدی در خصوص انتشار اطلاعات نادرست و شخصی وجود دارد که گاها برای جذب فالوور بیشتر در فضای مجازی به خصوص اینستاگرام انجام می شود. تردیدهای جدی که به دنبال این اخبار می آید ، البته یک راه حل قطعی است. فقط کمی صبور باش نام پزشک را در سایت نظام پزشکی بیابید و مطالب بدون منبع را بدون معطلی حذف کنید. در عوض خود را برای شنیدن اخبار مفید و علمی آماده کنید و از فضای مجازی برای تبادل اطلاعات واقعی استقبال کنید!

واکسیناسیون یک سرگرمی نیست

شهلا کاظمی پور ، جامعه شناس درباره انتشار مطالب تخصصی و علمی در فضای مجازی می گوید: “این مشکلی است که ما با توسعه شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام با آن روبرو هستیم. با این حال ، برخی از مسائل حساس اجتماعی در این فضا برجسته تر است.

فضا تأثیر خاصی از سلبریتی ها و اینفلوئنسرها دارد. من بارها تاکید کرده ام که هر اتفاقی در خارج از ایران می افتد، چون از تغییرات جامعه نشات می گیرد، در همین روند اتفاق می افتد. اما از آنجایی که فناوری وارد شده است، بدون فرهنگ سازی صحیح، عواقب منفی زیادی بر جای می گذارد. به عنوان مثال یکی از رایج ترین پدیده های اخیر این است که کودکان وسیله ای برای امرار معاش و جذب پیروان خانواده شده اند. اینها مشکلات جامعه ماست که در بحث واکسن بیشتر خود را نشان داد و متأسفانه کل بحث پزشکی رنگ سیاسی به خود گرفت و مردم نسبت به برخی برندهای واکسن نگاه منفی داشتند. قبل از اغتشاشات، همه نگرانی ها در مورد نبود واکسن بود.

او گفت: «بحث واکسن ها یک سرگرمی یا یک موضوع غیر ضروری نیست. این مسئله مهمی است و نادیده گرفتن آن خطرناک است. برخلاف تصور عموم، وزارت بهداشت به تنهایی پاسخگو نیست و سازمان های فرهنگی و اجتماعی به ویژه تبلیغات باید در این امر دخیل باشند. در این زمینه باید از سازمان های بین المللی که در این زمینه تجربه دارند و قابل اعتماد هستند یا از کارشناسان ایرانی خارج از کشور کمک گرفت.

موضوع سلامت جامعه در شبکه های اجتماعی بسیار مهم است. چون مسئله شخصی نیست و عواقب آن بسیار زیاد است. بر این اساس، با افراد و صفحاتی که اطلاعات نادرست را در این زمینه منتشر می کنند و یا هر کاری برای جذب فالوور انجام می دهند باید برخورد جدی و قانونی شود. این فضا را نباید در دستگاه خود رها کرد. زیرا نتایج برگشت ناپذیر است و باید در مورد این موضوع صاحب نظر بود. وقتی با عده ای که نمی خواهند واکسن بزنند صحبت می کنم، می بینم فریب این کانال ها و شبکه های اجتماعی را خورده اند و جالب است که روی هم تاثیر می گذارند و بدون لحظه ای فکر می کنند. همانطور که یک ویروس می تواند در یک فضای فیزیکی پخش شود و دیگران را آلوده کند. به همین ترتیب در دنیای مجازی یک فرد نادان و غافل می تواند تأثیر منفی بر دیگران بگذارد.

این یک مسئله حقوق شهروندی است و در کشورهای دیگر هیچ کس مجاز نیست بدون آگاهی یا شواهد مستند دیگران را به انجام کاری متقاعد کند! البته در اکثر کشورهای توسعه یافته ، آگاهی شخصی و اجتماعی بالا است و هیچ کس به راحتی تحت تأثیر این محیط قرار نمی گیرد. “برخی از مردم در اینجا ممکن است کورکورانه تقلید کنند ، اما چنین نیست.”

کاظمی پور معتقد است که اگر بخواهیم آماری صحبت کنیم باید بگوییم که حدود 80 درصد مردم اخبار را از طریق همین شبکه اجتماعی و فضای مجازی دنبال می کنند که بسیار نگران کننده است چرا که اخبار باید توسط منابع موثق و منابع خبری رسمی پیگیری شود. تاسف آورتر این است که همین افراد بدون خواندن یا تایید صحت خبر را برای دیگران می فرستند و ضرب المثلی داریم که چهل کلاغ تبر را در ریشه فرهنگ ایرانی کشتند.

متأسفانه ایجاد گروه های خانوادگی، تجاری و دوستانه مد شده است و می بینیم که فردی عضو ده یا حتی صدها کانالی است که به جای مأموریت اصلی خود به طور مرتب اخبار تکراری پخش می کنند و می تواند بیش از 50 برابر دروغ باشد. انتشار مجدد این گروهها ؛ بدون اطلاع از منبع اصلی این باعث سست شدن پایه های فرهنگی جامعه و افزایش سطحی نگری می شود. یکی از مبارزات امروز ما این است که مردم دیگر عمیق نیستند. در حالی که در گذشته اهل مطالعه بود. اما اکنون آنها به راحتی در روابط دوستانه و تجاری فریب می خورند زیرا این تفکر از جامعه ما ناپدید شده است.

برخی از مواد واکسن دارای مجوز رسمی نیستند

اما آیا مردم می توانند از هویت واقعی دکتری که در فضای مجازی تبلیغ کرده مطمئن باشند؟ پاسخ دکتر کرمانپور به این سوال مثبت است. به همین دلیل به کاربران فضای مجازی توصیه می کند قبل از انتشار مطلبی عظیم به سایت نظام پزشکی مراجعه کنند و همچنین از مدرک پزشکی فرد اطلاع پیدا کنند و از هویت آن پزشک مطلع شوند: «دکتر با تمام مشخصاتش. موجود است و در تمامی گروه های پزشکی قابل آزمایش است.این چراغ راهی برای پذیرش هرگونه اطلاعاتی است.فرض کنید آن فرد یک درمانگر هم باشد و چیزی خلاف تبلیغات در سیستم بگوید اطلاعات غیر علمی دروغین در فضای مجازی منتشر می شود.پزشک یا همکاران غیرپزشک نیز در صورت تمایل به تبلیغ در فضای مجازی می توانند مجوز قانونی دریافت کنند.» در واقع می توان فعالیت یک فرد را قانونی و نظارت کرد.

“از آنجا که ساختار اینترنت کمتر مدیریت شده و برای بسیاری از افراد قابل دسترسی است و هیچ کس نمی تواند با افراد خارج از کشور برخورد کند و اطلاعات را به نام یک پزشک معتبر منتشر کند ، برخی از پزشکان معتبر حتی به نام یک پزشک تماس می گیرند.” او گفت. منتشر می کنند. بسیاری از این نوع محتواها در اینترنت وجود دارد که دست به دست هم داده اند اما هیچ مرجع رسمی ای در مورد آن وجود ندارد. در زمان کرونا عده ای به نام پزشکان معتبر اطلاعات نادرست منتشر می کردند و اگر به نام من بود با آن شخص صحبت می کردم و موضوع را حل می کردم. یا مثال معروف پزشکی قانونی که ادعا می کند دو سال بعد مرده است. جالب است که چنین مطالبی از وزارت بهداشت ایتالیا، آلمان و اسپانیا نیز نقل شده است. بهترین راه حل این است که مردم از منابع معتبر اطلاعات کسب کنند و منابع ناشناس را نپذیرند، زیرا برخی از این منابع حتی منبع خبر نیستند. البته بهترین کار افزایش آگاهی است.»

دکتر کرمانپور به شخصی سازی اطلاعات علمی به عنوان یکی دیگر از مشکلات موجود در فضای مجازی اشاره می کند و می گوید: در علم نظر شخصی جایگاه و جایگاهی ندارد، هیچ دکتری حتی اگر اهل علم باشد با دیدن نظر شخصی خود را بیان نمی کند. وقتی پزشک شروع به ارائه نظر شخصی در مورد کرونا می کند ، باید سریع نظر خود را از حافظه خود پاک کند.

یکی از کلیدواژه ها در فضای مجازی، شناسایی منبع محتوا و نشان دادن چه تحقیقات و مستنداتی بر اساس آن است. البته معتقدم باید نسبت به انتشار مطالب غیرعلمی قاطعانه برخورد کنیم و پاسخ آن در رسانه ها منتشر شود تا سمی بودن مطالب مشخص شود. گاهی حتی رای قاضی محرمانه است و مردم متوجه کذب بودن چنین خبری نمی شوند. در حالی که تکنسین ها باید این افراد را به چالش بکشند و تناقضات حرفه ای آنها را به رسانه ها گزارش دهند.»

انتهای پیام/