نماد سایت ماه نیوز

پای وزارتخانه سوم هم به «حراج ملی» باز شد

«حراج ملی» در هفته هفتم با دور چشمگیر راهپیمایی همراه بود. در حاشیه این ابهام مبنی بر اینکه موضوعات مربوط به صحت کار پیمایشی بوده است، اما نقش مجلس شورای اسلامی مورد انتقاد متولیان قرار گرفته است.

رویداد «حراج ملی» با محوریت آثار ارائه شده در هفته هفتم این تور از جمله چندین وزارتخانه صمت (توجه به حضور فرش در مرکز کفپوش ملی ایران در وزارت صمت)، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توجه جدی به حضور صنایع دستی و هنرهای سنتی در این رویداد و ارتباط آن با وزارت میراث فرهنگی) و در نهایت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تمرکز بر صدور بخشنامه های مجاز برای انتخاب متقاضیان.

انتقاداتی که اخیرا مطرح شده بیشتر مربوط به ناهماهنگی بین دستگاه های سازمان است و نقش وزارت فرهنگ، میراث، گردشگری و صنایع دستی و همچنین وزارت صمت در این زمینه مغفول مانده است.

مقامات حراج می گویند که آنها “مجوز این بخشنامه را دریافت کرده اند و این نشان می دهد که این حادثه از نظر قانونی مجاز است.” وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تاکید دارد که حراج ملی زیر نظر وزارت فرهنگ، وزارت میراث فرهنگی است.
با تمام این ارثیه ها اعلام شد که «هیچ مجوزی برای این مزایده از سوی وزارت کشور صادر نشده و موضوع در دست بررسی است». آنها هشدار دادند: «با دقت نظر و اصلاح این آثار، خروج آنها از کشور ممنوع و برابر ماده «مجازات اسلامی» جرم محسوب می‌شود.

در این زمینه بخوانید:

ضیافت های هنری به قیمت آثار ملی؟/ مسئولان حراج پاسخ دادند

اعتراض به «حراج ملی»: خروج این آثار از کشور جرم است

ماه نیوز در ادامه گفتگوهای خود با عبدالله احراری، از اعضای شبکه ملی گسترش کیف های دستی جهاددانشگاهی و از اعضای انجمن علمی طبقه دانشگاهی است.

در این زمینه نقش وزارتخانه سوم یعنی «وزارت صمت» در اشاره به ماهیت تجارت، به مشکلات موجود در این حوادث اشاره و اشاره می کند.

اعتماد به این اتفاقات در کشور وجود ندارد

در ابتدا و در پاسخ به این سوال که چقدر در برگزاری حراج ملی پیشرفت داشته است؟ وی می گوید: این حادثه در حال انجام است اما مانند حوادثی نیست که با قوانین و مقررات و اعتماد نسبی انجام می شود. وجود حوادث «حراج ملی» در ایران بد نیست و به خودی خود امری پسندیده محسوب می شود. مشکلی که وجود دارد این است که متاسفانه ایران افراد مناسبی برای این کار ندارد. هیچ ساختار نظارتی، هیچ اعتماد اساسی به این اتفاقات در کشور وجود ندارد.»
وی در ادامه می گوید: اتفاقات خوب زیاد است اما در کشور ما اگر هم انجام شود خیلی با ما همراه است.

این کارشناس با اشاره به لزوم وجود به عنوان یک سازمان مقتدر در این زمینه می گوید: متولیان امر، مجموعه هایی را که این آثار را شناسایی کرده اند مجاز نمی دانند تا این مجموعه نیز نظارت کامل داشته باشد. زمان استقبال از این رویداد که محلی قانونی برای جمع آوری حراجی است فرا رسیده است.»

وی افزود: چون این مکان به لحاظ قانونی وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد شفاف نیست و نمی توان آن را جستجو کرد زیرا میراث فرهنگی که به کف ملی مشروعیت می بخشد و توسط پیشکسوتان این حوزه حمایت نمی شود. نتیجه خوب نیست.”

وی در خصوص تاثیرات منفی وزارت کشور بر تاثیر منفی انتخاب نمایشگاه ملی معتقد است: بلکه مثال های زیادی برای این وجود دارد. این تناقض همیشه وجود داشته و نمونه های زیادی برای آن وجود دارد. خود را در بخش‌های وزارت میراث فرهنگی، یک بخش صنعت، معدن و تجارت و یک بخش در ارشاد درگیر می‌کند.»

وی در ادامه گفت: در واقع هر جا که مزایده برگزار می شد با لابی گری در داخل هدایت می شد و تنها یک وزارتخانه همکاری می کرد و دستگاه های دیگر با یاد حواشی موجود، ترس از همکاری داشتند و وارد نشدند. وی ادامه داد: چون در اینجا سکوت کرده‌اند، طبیعتاً افرادی که ذینفع اصلی هستند، از سازمان اصلی دستور می‌گیرند و به این ترتیب شاهد هستیم که با این حادثه ضعیف برخورد می‌شود و حتی می‌توان درباره صحت آن بحث کرد. کارها.”

این کارشناس همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بهتر است فقط یک امین از وزارت امنا صادر شود یا خیر؟ وی گفت: بله، به نظر من چون مزایده ملی یک موضوع تجاری است، وزارت صمت باید در راس همه وزارتخانه ها باشد. حراج نمایشگاهی و تجاری است و به لحاظ اصالت یا میراث فرهنگی باید متولی باشد و بنا به گفته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مکان خاصی در این بین وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر سینما یا فیلم و مستندی بود باید به رئیس جمهور راهنمایی شود. اما وقتی به بحث هنرهای سنتی و صنایع دستی می‌رسیم، حق وزارت فرهنگ، میراث و صنایع دستی را می‌بینیم که در رأس آن وزارتخانه قرار بگیرد.»

احراری در پایان می گوید: وجود آثار باستانی مربوط به «حرج» در ارتباط با حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی به رونق بخشی در این منطقه کمک می کند. حراج با مفهومی که شما یک رویداد هنری را حراج عمومی می دانید متفاوت است. قیمت آثار در حراج مشخص شده است. رویدادهایی که مردم به صنایع دستی و فرش علاقه دارند و باید ببینند مردم چقدر می خواهند برای آن استخر هزینه کنند و از طرفی می خواهند در آن حضور داشته باشند و از طرف دیگر بدانند که چند نفر پشت این مراسم هستند که تماشا می کنند. الف
وی ادامه داد: علاوه بر این رویداد که سایت صنایع دستی را مشخص می کند، به گردش آثار این منطقه نیز کمک می کند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل