عمومیمعرفی کسب و کار

پمپ آب چیست و چرا باید پمپ آب بخریم؟

پمپ آب وسیله ای مکانیکی است که انواع سیالات را انتقال داده و به حرکت در می آورد و در نتیجه با افزایش یا کاهش ارتفاع سیال فشار سیال را کاهش می دهد.

پمپ ها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و از منابع انرژی مختلفی استفاده می کنند. از آن جمله می توان به موتورهای برقی، دستی، بادی و احتراق داخلی اشاره کرد. اندازه محصولات متفاوت است و بستگی به کاربرد آنها دارد. مدل های اندازه میکروسکوپی برای کارهای پزشکی و اندازه های بزرگ برای صنعت استفاده می شود.

به عبارت دیگر، وظیفه پمپ آب انتقال انرژی مکانیکی به سیال متحرک از یک منبع خارجی مانند موتور است که باعث افزایش انرژی سیال پس از خروج از پمپ می شود. در یک سیستم هیدرولیک یا سیستم لوله کشی، از پمپ برای انتقال و انتقال سیال از یک سمت به سمت دیگر استفاده می شود.

عملکرد پمپ آب؟

از پمپ آب به عنوان یکی از تجهیزات ضروری ساختمان یاد می شود. اما بیشتر در مناطقی با فشار آب کم استفاده می شود. کسانی که مایل به خرید این محصول برای ساختمان خود هستند ابتدا باید اطلاعات لازم را در مورد نحوه عملکرد دستگاه کسب کنند.

وظیفه پمپ تبدیل انرژی الکتریکی به نیروی محرکه برای انتقال به مایع عبوری از پمپ است تا فشار را افزایش داده و جریان مایع را سریعتر کند.

مهمترین اصل در انتخاب پمپ مناسب چیست؟

توان: اسب بخار یا کیلووات برای محاسبه قدرت کشش استفاده می شود. در واقع توان مقدار انرژی است که این محصول برای انتقال انرژی مکانیکی به آب تولید می کند.

حداکثر دبی آب: یکی از اصول مهم برای انتخاب پمپ آب، دبی آب است. دبی آب به ظرفیت پمپ برای انتقال آب گفته می شود و محاسبه آن از طریق لیتر در دقیقه و متر مکعب در ساعت انجام می شود.

حداکثر ارتفاع پمپ: یکی دیگر از ویژگی های مهم انتخاب محصول ارتفاع آن است که مطابق با محل انتخاب شده برای قرار دادن دستگاه است تا پمپاژ آب به بالاترین نقطه خود برسد. درجه فشار نشان دهنده حداکثر ارتفاع است که بر حسب متر محاسبه می شود.

پمپ آب چی بخریم؟

پمپ آبارا یکی از تولید کنندگان پیشرو پمپ آب در ژاپن است. که بیش از یک قرن سابقه دارد و در ردیف اول پمپ سازی قرار دارد.

این شرکت در زمینه ساخت پمپ های گریز از مرکز در صنایع عمده نفت و گاز، نفت، متالورژی، آب و فاضلاب، سدسازی، کشاورزی، غذا و دارو و همچنین صنایع کوچک و خانگی فعالیت دارد.

مدل های پمپ آب ابارا

مدل CD که تک پروانه ای می باشد.

مدل CDX

مدل 2CDX که دو پروانه ای است.

مدل DWO یا مدل پروانه باز،

مدل MD-MMD4

مدل 3D

مدل 3DPF

مدل 3LPFانواع پمپ آب

پمپ های آب با توجه به ساختار و جریان آب به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

پمپ دینامیک

یکی از انواع محصولات پمپ های مکانیکی است که وظیفه آن تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی و افزایش فشار آب است. این مدل یکی از مدل هایی است که می تواند به صورت دائمی کار کند و افراد ترجیح می دهند از یک پمپ قدرتمند نسبت به سایر محصولات استفاده کنند. این محصول به دو نوع خطی و گریز از مرکز تقسیم می شود.

پمپ خطی

پمپ خطی این توانایی را دارد که سیالات دقیقاً در همان جهتی که پمپ وارد شده است خارج شوند و در کشاورزی برای انتقال آب از رودخانه ها و به خشکی استفاده می شود. به منظور افزایش فشار، یک پروانه چرخشی برای افزایش سرعت آب ورودی به سیستم لوله تعبیه شده است.

انواع گریز از مرکز معمولاً برای حرکت آب دریا، تولید برق، ایجاد جریان آب در صنایع آتش نشانی و پتروشیمی و همچنین در سیستم های فشار، بخار و تهویه مطبوع استفاده می شود. البته در کارواش هم قابل استفاده است.

پمپ جابجایی مثبت

کاربرد و نوع کارکرد این نوع برعکس پمپ گریز از مرکز است. یعنی جریان ایجاد شده در آن دوره ای و موقتی است. همچنین پمپاژ مایع در پمپ حجمی بسیار کمتر از مدل های دینامیکی است و کار با آن بسیار دشوارتر است. از حجم های مثبت برای جابجایی خمیر، لجن، روغن و به طور کلی مایعات با ویسکوزیته بالا استفاده می شود. این محصول در دو نوع رفت و برگشتی و چرخشی عرضه می شود که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

پمپ آب خانگی

همانطور که از نام پمپ آب خانگی پیداست برای افزایش فشار آب در منازل، ویلاها، آپارتمان ها و ساختمان ها استفاده می شود. عوامل زیادی در انتخاب پمپ خانگی تاثیر می گذارد، از جمله تعداد لوله ها، تعداد طبقات و اندازه واحد. بسته به نیاز خود، می‌توانید از میان طیف وسیعی از پمپ‌های خانگی، از جمله مدل‌های دارای مخزن انبساط، پمپ‌های تقویت‌کننده یا انواع دارای کلید اتوماتیک برای ساختمان یا فضای مورد نظر خود، انتخاب کنید. مدل های داخلی از نظر قدرت متفاوت هستند، از جمله یک اسب، نیم اسب و قدرت دیگر.

پمپ آب کشاورزی

می توان گفت پمپ آب کشاورزی یکی از حرفه ای ترین، پرکاربردترین و قوی ترین پمپ های صنعت پمپ می باشد. دلیل آن پراکندگی موثر آب در فشارهای بسیار بالا و حتی در فواصل بسیار طولانی است. بنابراین کیفیت و دوام مدل های کشاورزی مناسب حائز اهمیت است تا در شرایط مختلف و سخت از عملکرد آنها کاسته نشود. قیمت این محصولات با توجه به ویژگی هایی که دارند متفاوت است.

پمپ آب نیم اسب

پمپ آب نیم اسب یکی از مدل های پرکاربرد است که برای مصارف مختلف از جمله خانگی، باغبانی، صنایع کوچک و کشاورزی قابل استفاده است. در دسته پمپ های ارزان قیمت قرار می گیرد و برای افرادی که قصد استفاده مداوم از آن را ندارند توصیه می شود. البته مقاومت خوبی هم دارد که در برخی موارد کارایی آن مدت هاست ثابت شده است.

با استفاده از مدل نیم اسب می توان در مورد انتقال آب از چاه برای کشاورزی، انتقال آب به مشاغل کوچک از جمله کارخانه ها صحبت کرد.

پمپ آب اسب

پمپ آب اسب یکی از متداول ترین دستگاه های آبرسانی برای مصارف خانگی است که طرفداران زیادی دارد و یکی از پرفروش ترین محصولات به حساب می آید. آنها در انواع مارک ها، مدل ها و قیمت ها تولید و عرضه می شوند. به عبارت دیگر، تولید کننده محصول اسب هر ساله پیشرفت تکنولوژی را در نظر می گیرد و در نتیجه رقابت را به بازار می آورد. ساختمان هایی که مشکل کم آبی دارند، انتخاب نوع اسب بهترین گزینه برای رفع این مشکل است.

عوامل موثر بر قیمت پمپ آب

عوامل متعددی بر قیمت پمپ آب تاثیر می گذارد. برند، ساختار، مدل، قدرت موتور و قدرت مکش عوامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت هستند.

برند محصول

نوع سازنده پمپ آب یکی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت آن می باشد. برندهایی که شهرت و اعتبار بالایی در بین مردم دارند قیمت بالایی برای محصولات خود ارائه می دهند که دلیل این امر استفاده از مواد و تجهیزات مرغوب است. پیشنهاد ما این است که محصولات شناخته شده ای را انتخاب کنید که نه تنها کیفیت بالایی دارند، بلکه طول عمر بالایی نیز دارند.

نوع و مدل

پمپ های آب در مدل ها و انواع مختلفی تولید می شوند که هر کدام دارای ویژگی های خاصی هستند که باعث می شود قیمت آنها متفاوت باشد. با توجه به انواع پمپ های آب که هر کدام در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، هزینه های متفاوتی برای خرید آنها وجود دارد. برای خرید هر یک از این موارد ابتدا نیاز خود را مشخص کنید و سپس با مرور و کسب اطلاعات دقیق خرید کنید.

قدرت موتور

قدرت موتور می تواند یکی از مهم ترین عوامل در قیمت تمام شده پمپ آب باشد. هنگام خرید باید به دقت بررسی شود. از آنجایی که برخی از مدل ها قدرت موتور پایینی دارند و برخی دیگر از قدرت بالایی برخوردارند، افراد بر اساس نیاز خود تصمیم به خرید می گیرند.

قدرت مکش

مکش یکی از مهمترین موارد در پمپ آب است. که برای بالا بردن سطح آب داخل پمپ استفاده می شود. هر چه قدرت مکش بیشتر باشد، قیمت نیز بالاتر است. هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند که برای محیط های خاص استفاده می شوند. افرادی که قصد خرید این محصول را دارند باید تمامی این فاکتورها را در نظر بگیرند و برای انتخاب بهتر با فروشنده متخصص در این زمینه مشورت کنند.

مزایا

از جمله مزایای این محصول افزایش فشار آب در ساختمان و همچنین افزایش فشار آب در خانه می باشد. نرخ پایان خدمات پمپاژ خانگی با مخزن انبساط بیشتر از انواع دیگر است. انواع خانگی گونه های مستقل هزینه های کمی دارند. البته در نظر داشته باشید که آب چقدر باید باز یا بسته باشد. زیرا با هر بار قطع و وصل آب، دستگاه پمپ به طور خودکار فعال شده و دستگاه را راه اندازی می کند و قابل استفاده است.

در واقع مدل پمپ آب خانگی برای بسیاری از مصارف توصیه نمی شود. بوستر پمپ های خانگی نسبت به انواع دیگر ارزان تر بوده و یکی از پرطرفدارترین انواع در بین مردم و صنایع محسوب می شود و نه تنها برای محیط زیست بلکه برای ادارات و مراکز تفریحی نیز استفاده می شود.

معایب

گاهی اوقات در ساختمان های چند طبقه با تغییر منبع فشار آب کاهش می یابد. بنابراین حتی پس از باز کردن شیر آب، پمپ آب روشن نمی شود. برخی از مدل های خانگی نیز هر چند دقیقه به صورت خودکار بدون باز کردن شیر آب روشن می شوند.

دلایل استفاده از پمپ آب

امروزه با توجه به افزایش جمعیت در شهرها و کلان شهرها که منجر به افزایش ساخت و ساز در کلیه ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی (اداری و تجاری) می شود و افزایش جمعیت که دلیل اصلی کاهش فشار آب است، مشکل به یک مشکل بزرگ در حوزه آب ساختمان ها تبدیل شده است و تنها راه حل و بهترین راه حل آن استفاده از پمپ آب است. این ته چاه است.

راهنمای انتخاب پمپ

انتخاب پمپ آب مناسب برای ساختمان به پارامترهایی مانند تعداد طبقات، تعداد آپارتمان ها، مساحت واحدها، اندازه و طول لوله های آب، سیستم لوله کشی، تعداد سرویس های بهداشتی بستگی دارد. در هر واحد وجود یا عدم وجود مخزن ذخیره آب، محل پمپ آب و … پس از تعیین فشار و دبی مورد نیاز ساختمان به جداول و منحنی های مشخصه در کاتالوگ پمپ آب مراجعه نمایید. پمپ آب مناسب انتخاب شده است، آب لازم را می توان با دقت انتخاب کرد. اما قاعدتاً روش‌های نمونه‌گیری احتمالی مبتنی بر تجربه نیز مؤثر و قابل اعتماد هستند. بنابراین در اینجا از محاسبات پیچیده اجتناب شده و از روش تجربی استفاده می شود.

پمپ های یک اسب بخاری در ساختمان های یک طبقه با مساحت حداکثر 150 متر مربع استفاده می شود.

پمپ صفحه تک اسبی در ساختمان های سه طبقه و شش بلوک با متراژ حداکثر 75 متر مربع در هر واحد نصب می شود.

در ساختمان های چهار طبقه و هشت واحدی با متراژ حداکثر هر واحد 68 متر مربع از پمپ جت یک ظرفیتی استفاده می شود.

ساختمان های چهار طبقه و هشت بلوک از پمپ اسب دو پروانه با مساحت حداکثر 75 متر مربع در هر واحد استفاده می کنند.

در ساختمان های پنج طبقه و ده واحدی با متراژ حداکثر 100 متر مربع از پمپ های یک و نیم اسب با دو آسانسور استفاده می شود.

در ساختمان های پنج طبقه و هجده واحدی با متراژ حداکثر هر واحد 100 متر مربع از پمپ دو پروانه سه اسب بخاری استفاده می شود.

بوستر پمپ ها اغلب در ساختمان ها و واحدهای چند طبقه استفاده می شوند.