نماد سایت ماه نیوز

چه مؤلفه‌هایی در طراحی و ساخت موکب‌های اربعین لازم است؟/ ضرورت توجه به استاندارد‌های مذهبی

کھتری پرنام‌ریزی شهری در گفت‌وگو با آنا کرد کرد;

این دکترای شهرسازی بر لزوم توجه به موازین شرعی در پیاده روی اربعین تاکید کرد و گفت: نکته قابل توجه این است که طراحی و ساخت معابر باید از اصول طراحی و معماری شهری برخوردار باشد.

حسین کلانتری خلیل آباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های خبرگزاری آنا در کرج به مناسبت ایام اربعین حسینی به تشریح ویژگی های پیاده روی اربعین و تشریح نحوه طراحی موکب های اربعین پرداخت و گفت: برای طراحی پیاده روی اربعین. موکب‌ها، باید ویژگی‌های اطراف را به خوبی بشناسیم.

وی افزود: یکی از جلوه های وحدت در معماری مقدس اسلامی در واقع همین پیاده روی از نجف تا کربلا است که بازدیدکنندگان مختلفی از ایران، پاکستان، افغانستان، هند، کشورهای حوزه خلیج فارس و… این پیاده روی از سال ها قبل وجود داشته و کاروان ها، هیئت ها و موکب ها در این مسیر حرکت می کردند و در ایام عاشورا، اربعین، 1 رجب و نیمه شعبان، پیاده روی از نجف تا کربلا پر سر و صداتر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد البرز گفت: مسیر نجف به کربلا با 1000 و 452 ستون تا حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع) مشخص شده است و فاصله این خط کشی ها به طور متوسط ​​حدودا 50 متر و زمان ایده آل برای تکمیل این مسیر حدود سه روز است و در طول مسیر حدود 7000 پل وجود دارد و پل های این مسیر اغلب دائمی نیستند و برخی از پل های دائمی بدون اصول طراحی ساخته شده اند و فقط برای رفع نیازهای اولیه بازدیدکنندگان استفاده می شود.

ترکت عده‌ای از زیران با خود در این مسیر کلفت تری کت اشیکان است; زیرا مسیرها و ستون‌های مسیر کم‌رنگ‌تر و کم‌رنگ‌تر می‌شوند و فرد قادر به درک آنها نیست. जामालशनासी मोक्बहा बेड़ा है।

یک دکترای شهرسازی و یکی از اعضای هیات علمی آموزشی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: نکته مهم این است که طراحی ساختمان ها باید اصول طراحی شهری و معماری را داشته باشد. مسیر نجف تا کربلا یکی از شاخص ترین عناصر خط است که زائران و گردشگران از بدو ورود به نجف اشرف تا رسیدن به حرم اصلی با فعالیت های متنوع مذهبی، فرهنگی، تجاری و خدماتی مواجه می شوند و به تدریج خود را آماده می کنند. وارد حرم شوید

وی بیان کرد: پیاده روی مذهبی یک سری شاخص دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است، شاخص های ایجاد پیاده روی در فضاهای شهری، نیازهای انسانی، امنیت، آسایش، دسترسی، مقبولیت جامعه، جذابیت، اتصال به مسیر، نفوذپذیری، تنوع کاربری، خوانایی. ، سرزندگی، انعطاف پذیری، منظره، آسایش حرارتی، روشنایی، عوامل اجتماعی و فرهنگی و… اما آنچه این مسیر را از دیگر مسیرها متمایز می کند، مضامین فرهنگی و مشروطه و تصویرسازی ذهنی است.

صحنه های مقدس بر اساس آداب و رسوم و آیین ها شکل می گیرند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: در این مسیر مجموعه ای از رفتارها گام به گام که به تدریج رنگ و بوی زیارت به خود می گیرد مانند ذکر، ذکر، اذان و دعوت از زائرین، تغییر کاربری به فرهنگی و واحدهای مذهبی، زیباسازی مسیرها و برقراری استفاده از عبادت. .

کلانتری افزود: مناظر مقدس بر اساس آیین ها و آداب و رسوم شکل می گیرند و معمولا از حوزه های غیر مذهبی شروع می شوند و در ادامه فرهنگ بشری به حوزه های مذهبی می رسند. از بیرون شهر به سمت مکان مقدس به تدریج فضا تقدیس می شود. آستانه ها و دروازه ها نشانه عبور تدریجی است و پلکانی که در نهایت به حیاط داخلی ختم می شود بر منظره تأثیر می گذارد، سرعت بازدیدکننده، جایی که مکان مقدس برای اولین بار توسط بازدیدکننده دیده می شود، بسیار مهم است و در شهر بسیار مهم است. هنگام عبور از خیابان هایی که به سحن مبارک میبرد، شیستا است که زیر تعزیم کند.

وی ادامه داد: دسترسی به فضای شهری، شفافیت و دید بصری با رعایت تناسبات فضایی در طول مسیر تا حدودی ضروری است. علیرغم اتفاقاتی که در طول مسیر رخ می دهد و از سوی دیگر با توجه به استقبال مردم عراق و تکریم زائران حسینی، شاهد صحنه های زیبا و شاهانه ای در طول مسیر هستیم که باعث شده است. مردم مشتاق تر از قبل هستند.

همه اساتید گروه معماری بیان کردند: برای طراحی مساجد باید به عناصر طبیعی از جمله آب، نخل، آسمان و زمین توجه و رعایت شود. آسمان بر این مصیبت ماتم گرفت و رنگش عوض شد و خورشید خون آلود شد.

کلانتری توضیح داد: ترکت عده‌ای از زایران با خود در مسیر کلفت تریکت اشیکان است; زیرا مسیرها و ستون‌های مسیر کم‌رنگ‌تر و کم‌رنگ‌تر می‌شوند و فرد قادر به درک آنها نیست. در زمینه طراحی همیشه باید به طراحی زیبایی شناسی توجه داشت، یک طراح می تواند در رابطه درست بین انسان و محیط خود نمادها، نشانه ها و مفاهیمی را ایجاد کند به گونه ای که رابطه مورد نظر حفظ شود.

در فرآیند طراحی نیازی به اقداماتی نیست

دکترای شهرسازی و عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی گفت: شفافیت نور، فضای باز و فضای باز و متناسب با نیاز مردم در طراحی جاده باید مدیریت شود. فازی نیمباز و برشبی باید کند فناشینی بهدا، فازی کے کہ فضاهای انجام مراسم مذهبی، فضاهای بهداشتی و درمانی و فضاهای مربوط به خدمات رسانی به بازدیدکنندگان باید مورد توجه معمار قرار گیرد. اما در بسیاری از موکب ها امکانات خدماتی خاصی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته نمی شود.

عناصر طبیعی از جمله آب، درختان خرما، آسمان و زمین باید در طراحی مدل ها در نظر گرفته شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برخی از اقدامات در طراحی موکب مطلوب نیست، گفت: نصب میز برای بازدیدکنندگان در صف ایستادن و گرفتن غذا و گرفتن غذا اشتباه است. مکان استفاده از وای فای را به شیوه ای که یک فرد زندگی می کند تعیین کنید.” در مکان‌هایی که وای‌فای نصب شده است، فرد فقط باید چند دقیقه توقف کند تا به خانواده‌اش پیام دهد و در جاده باشد.

کلانتری اعلام کرد: مکان هایی که در آن صف های طولانی برای تهیه غذا ایجاد می شود و هر اقدام دیگری فرد را از راه رفتن باز می دارد. حتی اگر معماران در مقابل معمارانی که دلجویی می کنند خوشحال و مطمئن باشند، تفرجگاه اربعین به مکانی برای ساخت مبلمان با ظاهر کلاسیک تبدیل می شود.

وی تصریح کرد: آنچه در فضای مورد نظر می تواند اتفاق بیفتد این است که بدنه موکب معتدل و کم ارتفاع باشد، موکب در ابتدای راه و کنار جاده یک طبقه باشد و در صورت لزوم. در پشت آن استراحت كوچكي وجود داشته باشد، هر چه سازه بالاتر باشد، فضاي بهداشتي با سرعت و راحتي قابل دسترسي باشد، امكان شستشوي پاها و گرفتن وضو فراهم شود.

ریاس دینکسی دینکس ازاد اسلامی استان البرز گفت: به همک فرونشستن خورشید عرباین، موکبها جموکہ و همکیز میشود و کے کہے. پس این بستر زیارتی اربعین، بستری عربی و عراقی است که ریشه در فرهنگ عشایری، آسیایی و سنتی دارد و چهارمین رویدادی بین المللی مانند ایران، پاکستان، افغانستان، هند و سایر شیعیان خلیج فارس و دیگر مردم است. کسانی که آزادیخواه و علاقه مند به راه حسین بن علی (علیه السلام) هستند، به غیر از گذشته تبدیل می شوند. بنابراین این تفاوت های فرهنگی باید از طریق طراحی طرح هایی که از نظر فضا و فرهنگ متفاوت هستند طراحی شود.

کلانتری یادآور شد: اربعین، عاشورا، امام حسین (علیه السلام) و کاروان ایشان را باید در این طرح دید و مواردی که به شفافیت فضا و عدم تضاد در طراحی مسیر و برخی کارکردها و تعادل فضا و بهینه اشاره می شود. طراحی فضا باید مورد توجه قرار گیرد به فضل پروردگار این مسیر و فضا و حرکت تقویت می شود.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل