سلامت و دانش

ژاپنی‌ها از برف برق تولید می‌کنند!

محققان شهر آئوموری ژاپن پژوهشی را شروع کرده‌اند تا به بررسی روش‌های تولید برق از برف بپردازند. آن‌ها می‌خواهند از این طریق در شرایطی که ممکن است نور خورشید در دسترس نباشد، منبعی برای دسترسی به انرژی پاک فراهم و البته کمبودهای شبکه برق را جبران کنند.

آئوموری شهری در فاصله 715 کیلومتری توکیو، پایتخت ژاپن است. این شهر به‌عنوان یکی از برفی‌ترین نقاط کره زمین شناخته می‌شود که سالانه حدود 8 متر در آن‌جا برف می‌بارد. شهرداری آئوموری پارسال 46 میلیون دلار هزینه صرف کرد تا از سطح شهر و ساختمان‌ها برف‌روبی کند. اما حالا دانشمندان ایده مفیدتری برای حل این مشکل مطرح کرده‌اند.

محققان می‌گویند برف اضافه در سطح شهر می‌تواند برای تولید برق استفاده شود. آن‌ها آزمایش این ایده را در استخر یک مدرسه متروکه آغاز کرده‌اند و باور دارند که این روش می‌تواند به حل بحرانی انرژی در اروپا هم کمک کند. خیلی از کشورهای اروپایی هر ساله با بارش‌های شدید برف روبه‌رو هستند و می‌توانند از همین طریق به تولید انرژی پاک دست بزنند.

برق چگونه با کمک برف تولید خواهد شد؟

دانشمندان در این روش از مقادیر زیادی برف و جریان هوای بیرونی برای به‌حرکت درآوردن توربین‌هایی استفاده می‌کنند که می‌توانند برق تولید کنند. جریان هوای بیرون نسبت به هوای پیرامون برف دمای بالاتری دارد. درنتیجه، محققان با استفاده از لوله‌های حرارتی هوای سرد و گرم را به مایع خنک‌کننده داخل توربین می‌فرستند. سپس این اختلاف دما باعث افزایش انتقال گرما در مایع خنک‌کننده توربین می‌شود و با چرخیدن آن، برق به‌وجود می‌آید.

پژوهشگران می‌گویند سازوکار مدنظر آن‌ها به‌اندازه پنل‌های خورشیدی کارآمد است و احتمالاً از نظر هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود. البته بخشی از این کارآمدی به اختلاف دمای هوا بستگی دارد، هرچه این اختلاف بیشتر باشد، قدرت تولید انرژی بیشتر می‌شود.

این اولین‌باری نیست که دانشمندان به‌دنبال تولید برق از برف هستند. پیش‌تر محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس هم ایده تولید برف از بارش برف را مطرح کرده بودند. اما هیچ‌کدام از این روش‌ها بدون چالش نیستند و ابتدا باید آزمایش‌های مختلف را پشت سر بگذارند. محققان آئوموری هم قرار است تا ماه مارس 2023 کارآمدی طرح خود را بررسی کنند.

5858