نماد سایت ماه نیوز

کدام صنعت ایرانی بیشترین رونق را دارد؟

اتاق بازرگانی تهران در تازه ترین گزارش خود به بررسی وضعیت صنایع مختلف کشور از ابتدای دهه 90 تا اواسط سال پرداخت.

به گزارش ما، در این گزارش برآوردها نشان می دهد که شاخص کل تولید کارخانجات صنعتی کیشور از ابتدای سال 1392 تا اواسط سال 1401 افزایش یافته است، البته در پایان نیز نوساناتی داشته است. شاخص سطح برای اولین بار در سومین سال 1398 از 100 (شماره پایه 1395) بالاتر است.

پس از آن در پاییز 1400 برای اولین بار شاخص کل صنعت کشور از مرز 120 عبور کرد و البته تابستان امسال با رسیدن به عدد 124 بیشترین عدد ثبت شده در این حوزه را به نمایش گذاشت. به این ترتیب اگرچه وضعیت صنعت در 10 سال اخیر با نوسانات، رکود و رونق بسیاری مواجه بوده است، اما در نهایت در تابستان امسال به بالاترین حد خود رسیده است که نشانه هایی از حرکت صعودی را در این حوزه نشان می دهد.

بررسی سال به سال وضعیت صنعت نشان می دهد که دوره های طولانی رکود در دوره های مختلف وجود داشته است. بیشترین مدت رکود به سال های 1391 و 1392 برمی گردد و بیشترین شدت رکود نیز بین تابستان 1397 تا تابستان 1398 به ثبت رسیده است.

در نیمه اول سال جاری در هر دو فصل بهار و تابستان رشد صنعت کشور مثبت بوده و آخرین چالش عمده در این حوزه مشابه تابستان سال قبل و تحت تاثیر سکوت صنعت برق

در نیمه نخست امسال به جز سه بخش، سایر بخش های صنعتی رشد مثبتی را تجربه کرده اند. ساخت سایر خودروها، ساخت سایر محصولات و ساخت وسایل نقلیه موتوری به ترتیب با رشد 57، 22 و 21 درصدی بیشترین رشد را به خود اختصاص دادند. چوب، نوشابه و فلزات اساسی نیز از دیگر صنایعی هستند که بیشترین رشد را به دست آورده اند.

در این میان تولید پوشاک رشد تقریباً صفر و چرم سازی، صنایع دارویی و غذایی نیز سه صنعتی هستند که رشد منفی را به ثبت رسانده اند.

از سوی دیگر، تمرکز ایران صنعتی نیز در چند بخش خاص است. بر این اساس محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، صنایع خودروسازی، محصولات غذایی، محصولات معدنی و تولیدی حدود 80 درصد از ارزش افزوده صنعت ایران را به خود اختصاص داده اند و 20 گروه دیگر در مجموع 20 درصد از سهم این حوزه را به خود اختصاص داده اند.

این در حالی است که صنایع غذایی در دو فصل بهار و تابستان امسال رشد منفی داشته است. این در حالی است که صنعت نوشابه رونق قابل قبولی داشته است. محصولات معدنی نیز پس از چهار فصل از رکود خارج شده اند و صنایع شیمیایی و پوشاک نیز تجربه های مشابهی دارند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل