نماد سایت ماه نیوز

گفتگوی سران روسیه و جمهوری آذربایجان برای حل بحران قره باغ

به روگر از اینگا تاس; در بیانیه کرملین آمده است: در این تماس تلفنی اقدامات بعدی برای اجرای تمامی توافقات سه جانبه سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان با تاکید بر مسائل عملی برای ازسرگیری روابط حمل و نقل و اقتصادی در جنوب انجام شد. منطقه قفقاز، بررسی شده است.

پوتین و علی در 22 نوامبر (اول آذر ماه) در تماس تلفنی درباره اجرای توافقنامه سه جانبه با ارمنستان برای تضمین امنیت مرزهای این کشور با جمهوری آذربایجان و احیای ارتباطات حمل و نقل در جنوب این کشور گفتگو کردند. قفکر.

پوتین در 23 نوامبر با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در ایروان دیدار کرد.
پوتین ماه گذشته (اکتبر) در دیدار با علی و پاشینیان گفت که اقدامات چارچوبی برای حل و فصل همه اختلافات فراهم شده و سه طرف بر سر صدور بیانیه مشترک به توافق رسیده اند.
رهبر روسیه در سخنانی جداگانه آمادگی کشورش را برای هر اقدامی با هدف تضمین دستیابی به راه حل نهایی و فراگیر اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی آذرتاج جمهوری آذربایجان، وزارت دفاع این کشور مدعی درگیری با نیروهای ارمنی و تبادل آتش بین دو طرف در منطقه مورد مناقشه قره باغ شد.

باکو گزارش داد که ارتش ارمنستان محل استقرار نیروهای آذربایجان در آغدام و خوجاوند و پاسخ ارتش ارمنستان به حمله نیروهای ارمنی را هدف قرار داده است.

جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرد که مذاکرات صلح بین بروکسل و ارمنستان لغو شده است.

الهام علی رئیس جمهوری آذربایجان در یک نشست خبری در باکو اعلام کرد که ارمنستان تنها به شرط حضور امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در نشست صلح بروکسل شرکت می کند و این به این معنا نیست. که این جلسه برگزار نخواهد شد.

مذاکرات صلح بین نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، چند ماه پیش در بروکسل برگزار می شود.

باکو پاریس را به عدم احترام به ارمنستان متهم کرد.

بر اساس این گزارش، مسکو که از میانجیگری اروپا در منطقه تنش‌آمیز قفقاز خشنود نیست، امروز اعلام کرد که آماده میزبانی مذاکرات صلح است.

دیروز پاشینیان از متحدانش در سازماندهی پیمان امنیت جمعی که یک اتحاد نظامی به رهبری مسکو است به دلیل ناکامی آنها در دفاع از ایروان در برابر جمهوری آذربایجان انتقاد کرد. وی همچنین به دلیل مسائل امنیتی با آذربایجان بیانیه نهایی موافقتنامه امنیتی سازمان را امضا نکرد.

هفته گذشته رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر ارمنستان با یکدیگر دیدار کردند و درباره اقداماتی که می توان برای حفظ امنیت در قفقاز جنوبی انجام داد گفت وگو کردند.

ارمنستان و آذربایجان برای کنترل منطقه قره باغ دو جنگ داشتند که آخرین آن در سال 2020 بیش از 6500 کشته برجای گذاشت. درگیری‌ها از آن زمان تاکنون به طور منظم ادامه داشته و طی آن 286 نفر در ماه سپتامبر کشته شدند.

در ماه سپتامبر، ارمنستان از سازمان پیمان امنیت مشترک و مسکو درخواست کمک نظامی کرد، اما ائتلاف تنها با اعزام دبیرکل خود به منطقه درگیری و پیشنهاد تشکیل کارگروهی برای تحلیل وضعیت پاسخ داد.

310310

خروج از نسخه موبایل