عمومی

۵ راه حفظ سلامت ذهن و پیشگیری از زوال زودهنگام مغز

در اینجا پنج استراتژی وجود دارد که می توانید برای افزایش قدرت مغز استفاده کنید.

به گزارش ماه نیوز ، فردید “برخی از انواع فراموشی – مانند فراموش کردن گاه به گاه پرداخت صورتحساب یا اصطلاحات – در هر سنی رایج است ، اما به گفته موسسه ملی پیری در ایالات متحده ، افت شناختی – مانند زمانی که برای یادآوری مجبور به تلاش مداوم هستید. مشکلی در تکمیل مکالمه است – افزایش سن جزء طبیعی این فرایند نیست.

حقیقت این است که مغز شما ، مانند بدن شما ، همیشه قادر است بدتر یا بهتر حرکت کند و میزان و ماهیت این تغییرات کمتر به افزایش سن و بیشتر به اعمال ما مربوط می شود.

گفته می شود که اگر به طور منظم ورزش کنید ، می توانید عملکرد بدن خود را بهبود بخشید. به عنوان مثال ، با یک برنامه ورزشی منظم ، می توانید سرعت دویدن خود را افزایش داده و توانایی عضلات خود را برای بلند کردن وزنه های سنگین افزایش دهید. اما اگر ورزش نمی کنید و در عوض به مدت طولانی می نشینید ، در معرض خطر بیماری هایی مانند سکته مغزی قرار دارید.

اما آنچه بسیاری از مردم هنوز نمی دانند این است که مانند بدن ، ورزش منظم و منظم عملکرد ذهن را بهبود می بخشد. اگر شما تحریک کافی برای ذهن خود انجام ندهید ، مغز توانایی عملکرد بهینه خود را از دست داده و به تدریج کاهش می یابد.

اما خبر خوب این است که شما این قدرت را دارید که مغز خود را تربیت کرده و هوش خود را افزایش داده و از خراب شدن آن در آینده جلوگیری کنید. در اینجا پنج استراتژی وجود دارد که می توانید برای افزایش قدرت مغز استفاده کنید. این استراتژی ها از کتاب “پنج رکن اساسی سلامت مغز” نوشته دکتر سانجی گوپتا است.

بدن خود را تکان دهید: یازده دقیقه در روز ورزش کنید!

وقتی صحبت از توانمندسازی مغز می شود ، بدن شما یکی از مهمترین بخشهای این فرمول است. گوپتا می گوید: “ورزش مهمترین کاری است که هرکسی می تواند برای بهبود عملکرد مغز خود و افزایش مقاومت خود در برابر بیماری ها انجام دهد.”

چرا ورزش برای مغز مهم است؟ دکتر گوپتا در کتاب خود به کنترل قند خون و کاهش التهاب از طریق ورزش اشاره کرده است. او می نویسد: “ورزش به جای تثبیت قند خون به ساخت و تقویت عضلات کمک می کند.” این مانع از نوسان گلوکز و انسولین می شود. نوسانات آنها یکی از عوامل خطر برای افزایش احتمال فراموشی است. ورزش همچنین التهاب را در بدن کاهش می دهد و از فراموشی جلوگیری می کند. “

علاوه بر این ، ورزش دارای مزایای بیشمار دیگری برای سلامت مغز است که همه آنها از نظر علمی اثبات شده است. به عنوان مثال ، ورزش مواد شیمیایی را در مغز آزاد می کند که به کنترل خلق و خو کمک می کند. ورزش همچنین باعث کاهش ترشح هورمون های استرس در بدن می شود. ورزش همچنین باعث آزاد شدن عوامل رشد در تولید و عملکرد سلول ها از جمله سلول های مغزی می شود.

اما این بدان معنا نیست که برای بدست آوردن این مزایا باید دونده ماراتن یا وزنه بردار باشید. سازمان بهداشت جهانی 150 دقیقه فعالیت بدنی در هفته را توصیه می کند ، اما فقط چند دقیقه ورزش در روز می تواند بر مغز شما تأثیر مثبت بگذارد.

در واقع ، بر اساس مطالعات اخیر ، تنها یازده دقیقه ورزش در روز می تواند طول عمر فرد را افزایش دهد. برای این که یازده دقیقه ورزش را جزء برنامه روزانه خود قرار دهید ، سعی کنید برنامه مناسب خود را انتخاب کنید.

ذهن خود را مشغول کنید: مهارت های جدید بیاموزید!

این ضرب المثل که می گوید: “از توانایی های خود استفاده کنید وگرنه آنها را از دست خواهید داد” هم برای ذهن و هم برای بدن صدق می کند. تیز نگه داشتن ذهن به این معنی است که باید آن را فعال نگه دارید. گوپتا در کتاب خود به مطالعه نیم میلیون نفر در فرانسه اشاره می کند. او می گوید مطالعات نشان می دهد افرادی که در 65 سالگی بازنشسته می شوند 15 درصد کمتر از افرادی که 5 سال پیش بازنشسته شده اند فراموش می کنند.

تحقیقات همچنین تأکید می کند که کیفیت کار مغز برای افزایش انعطاف پذیری مغز در بلند مدت ضروری است. این بدان معناست که ما به فعالیتهای بیشتری نسبت به حل جدول کلمات متقاطع نیاز داریم. برای فعال نگه داشتن مغز ، به فعالیتهایی نیاز داریم که استدلال ، مهارت حل مسئله و استفاده از دانش جدید را تقویت کند.

اگر همیشه می خواهید یک زبان خارجی یاد بگیرید ، این بهترین زمان برای انجام این کار است. می توانید در کلاس آشپزی آنلاین آشپزی شرکت کنید یا سرگرمی جدیدی را شروع کنید ، مانند خواندن کتاب های علمی که خارج از تخصص شما هستند.

می توانید بازی های آنلاین انجام دهید که به سرعت زیادی نیاز دارند. جدول کلمات متقاطع نه تنها به حافظه کوتاه مدت شما کمک می کند ، بلکه بازی هایی که نیاز به پردازش سریعتر مغز دارند می توانند تا حد زیادی خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهند.

ذهن و بدن خود را آرام کنید: برای بهتر شدن ورزش کنید!

خواب جهشی نه تنها زمانی برای استراحت است بلکه برای بهبودی است که بر کل سیستم بدن تأثیر می گذارد. این امر به ویژه برای مغز صادق است زیرا حافظه قوی به خواب عمیق در شب نیاز دارد.

خبر خوب این است که اگر به طور منظم ورزش کنید ، خواب شما کنترل شده و عمیق خواهد بود. از آنجا که تنفس عمیق به شما در استفاده از جنبه پاراسمپاتیک “آرامش و بازیابی” سیستم عصبی کمک می کند ، می توانید از تنفس عمیق برای خواب عمیق استفاده کنید.

آرامش مغز نیز باعث کاهش استرس می شود. استراحت و کاهش استرس برای سلامت مغز مهم است ، زیرا هورمون کورتیزول ، هورمون استرس ، با التهاب مغز ، کاهش شناختی و افزایش خطر ابتلا به آلزایمر ارتباط دارد.

ثابت شده است که ورزش یکی از کاهش دهنده های هورمون استرس است. تنفس عمیق ، مدیتیشن و تمریناتی مانند یوگا و تای چی نیز به کاهش استرس کمک می کند.

برای مغز خود سوخت گیری کنید: رژیم غذایی دقیق را دنبال کنید

نمی توان انکار کرد که غذاها و نوشیدنی هایی که مصرف می کنیم می توانند بر سلامت ما تأثیر مثبت و منفی داشته باشند. بنابراین ، محدود کردن مصرف برخی غذاها و سایر غذاها می تواند به سلامت مغز کمک کرده و از خراب شدن آن جلوگیری کند.

به عنوان مثال ، مطالعه ای که در شماره ماه مه در مجله Neurology منتشر شد نشان داد که مصرف غذاهای مدیترانه ای ممکن است خطر فراموشی را کاهش دهد. این سبک تغذیه شامل محدود کردن مصرف غذاهای فرآوری شده و گوشت قرمز به منظور گنجاندن میوه ها ، سبزیجات ، آجیل ، غلات کامل ، غلات کامل و روغن زیتون فوق بکر در رژیم غذایی است.

با توجه به مشکلات و چالش های مطالعات تغذیه ، نمی توان با قاطعیت گفت که بین مصرف برخی غذاها و سلامت مغز رابطه مستقیمی وجود دارد. به همین دلیل ، گوپتا در کتاب خود به برتری یک نوع غذا بر نوع دیگر اشاره ای نکرده است ، و در عوض توصیه های کلی را بر اساس علم ارائه می دهد و آن را با عبارت “تیز” توصیف می کند ، که شامل موارد زیر است:

S: کنترل قند خون

تحقیقات زیادی در مورد تاثیرات منفی قند خون بالا بر سلامتی انجام شده است ، اما کنترل قند خون مهمترین عامل در جلوگیری از زوال عقل است زیرا تحقیقات نشان داده است که دیابت با خطر فراموشی ارتباط قوی دارد. گوپتا می گوید: “بسیاری از مطالعات معتبر نشان داده است که افراد مبتلا به قند خون سریعتر دچار زوال عقل می شوند.”

ح: هیدراتاسیون در بدن

بر اساس تحقیقات انجام شده ، کم آبی متوسط ​​نیز با اختلال شناختی مرتبط است. بنابراین ، مهم است که بدن دچار کم آبی نشود.

پاسخ: امگا 3 را از منابع طبیعی اضافه کنید

ماهی چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که با کاهش سطح بتا آمیلوئید مرتبط است. بتا آمیلوئیدها پروتئین هایی هستند که در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر یافت می شوند. افزایش سطح این پروتئین خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد.

R: مقدار غذای مصرفی را کاهش دهید

چاقی با فراموشی همراه است. بنابراین ، کاهش میزان غذایی که مردم هر روز می خورند می تواند به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر کمک کند.

P: غذاها را از قبل آماده کنید

اگر ما همیشه یک برنامه غذایی مشخص روزانه داشته باشیم ، زمان کافی برای افزودن غذاهای سالم به وعده های غذایی خود و اجتناب از غذاهای سریع که می تواند برای بدن مضر باشد ، نداریم.

ارتباط با دیگران: برای تقویت نوروپلاستی مغز

مطالعات انجام شده در طول این سالها نشان داده است که روابط اجتماعی قوی با دیگران به زندگی سالم و شادتری کمک می کند ، اما تحقیقات اخیر نشان داده است که این روابط به سلامت مغز در افزایش سلامت مغز کمک می کند. نوروپلاستی توانایی مغز برای تغییر ، توسعه و حفظ توانایی های شناختی است.

انسانها حیوانات اجتماعی هستند. بنابراین تعجب آور نیست که روابط نقش مهمی در سلامت مغز ایفا می کنند. تلاش برای حفظ روابط موجود از طریق ارتباط منظم و همچنین ایجاد روابط جدید با مشارکت در فعالیتهای جدید بسیار مهم است. با شرکت در کلاسهای ورزشی یا عضویت در گروههای کتابخوانی می توانید دوستان جدیدی پیدا کنید.

از این پس باید احساس کنید که می توانید سلامت روانی خود را حفظ کنید. اقدامات فعالی که برای بهبود سلامت مغز انجام می دهید به بهبود عملکرد مغز شما کمک می کند.

منبع: CNN

انتهای پیام