اقتصادیمعرفی کسب و کار

آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال ترون

ترون یک شبکه غیرمتمرکز است که کارمزدهای پایین و پشتیبانی از قراردادهای هوشمند در آن باعث شده است تا توکن بومی این شبکه، یعنی TRX، به یکی از محبوب‌ترین ارزهای بازار تبدیل شود. پتانسیل‌های ترون سبب شده است تا بسیاری از سرمایه‌گذاران به فکر خرید ترون بیفتند.

خرید ترون هم مثل خرید بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر نیازمند انتخاب یک صرافی، انتخاب یک کیف پول و پیروی از مراحل خاصی است. این مطلب آموزش خرید ترون است؛ در صورتی که می‌خواهید بدانید ترون چطور کار می‌کند و ویژگی‌های این ارز دیجیتال چیست، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «» را مطالعه کنید.

در این مقاله ابتدا به‌صورت اجمالی تاریخچه‌ای کوتاه از این ارز دیجیتال ارائه و اصول اولیه خرید این ارز دیجیتال را مرور می‌کنیم. پس از آن به سراغ مراحل نصف کیف پول، انتخاب صرافی و در نهایت قیمت ترون خواهیم رفت.

ترون چیست؟

ترون یک شبکه‌ بلاک چینی مبتنی بر است که با هدف تمرکززدایی از اینترنت و پشتیبانی از به‌ویژه در زمینه شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا ایجاد شد. نام توکن بومی این پلتفرم ترونیکس (Tronix) یا به‌اختصار TRX است؛ اما این توکن اغلب با نام پلتفرم خود، ترون، شناخته می‌شود و ما نیز در این مقاله از نام ترون برای ارجاع به این توکن استفاده می‌کنیم. در ادامه، نحوه خرید ترون را مرحله‌به‌مرحله با هم مرور می‌کنیم.

توکن ترون در ابتدا در قالب یک توکن ERC20 و روی بلاک چین اتریوم ایجاد شد، اما موفق شد یک سال بعد به بلاک چین اصلی خود کوچ کند و خود تبدیل به رقیبی مهم برای اتریوم شود. عواملی همچون نقشه راه مشخص، همکاری با نام‌های بزرگی همچون بیت تورنت، مرورگر وب اپرا، تتر و سامسونگ و سازگاری با استانداردهای شبکه اتریوم، باعث شده است تا ترون پله‌به‌پله جای پای خود را محکم‌تر کند.

آنچه ترون را بیش از هر عامل دیگری در مرکز توجه کاربران و توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد، تراکنش‌های ارزان‌تر و سریع‌تر ترون است که به لطف سازوکار اجماع این شبکه، الگوریتم اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS)، ترون را از بسیاری پلتفرم‌های دیگر مقیاس‌پذیرتر کرده است.

علاوه بر این، نقش مستقیم جاستین سان را هم نمی‌توان در افزایش محبوبیت این پلتفرم نادیده گرفت. سان میلیونر مشهور و باهوشی است که از هر فرصتی برای بازاریابی و گسترش جامعه طرفداران ترون استفاده می‌کند.

با این همه، ترون نیز همچون بسیاری از توکن‌ها و پلتفرم‌های دیگر در بازار ارزهای دیجیتال، چالش‌ها و مشکلاتی پیش‌ پای کاربران و سرمایه‌گذاران خود می‌گذارد. اگرچه الگوریتم اثبات سهام نمایندگی‌شده با اضافه‌کردن فرآیند رأی‌گیری می‌تواند اعتبارسنجی در این پلتفرم را دموکراتیک‌تر کند، اما به‌عقیده برخی کارشناسان، به‌دلیل محدودبودن تعداد اعتبارسنج‌ها، خطر تبانی و در این فرآیند، نسبت به سایر الگوریتم‌های اجماع بیشتر است.

در ادامه این مطلب، قصد داریم با الفبای خرید ترون و نگهداری امن آن آشنا شویم. با این حال توجه داشته باشید که آنچه در خصوص ترون ذکر شد تنها بخش کوچکی از مزایا و معایب سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال است. بی‌شک برای تصمیم‌گیری در مورد افزودن ترون به سبد سرمایه‌گذاری خود، باید تحقیق جامع و کاملی را در خصوص این پلتفرم و توکن بومی آن انجام دهید.

اصول کلی خرید ترون

برای خرید ترون، مانند خرید هر ارز دیجیتال دیگری، باید ۴ مرحله را طی کنید. ابتدا باید کیف پول مناسب برای ذخیره ترون را انتخاب و نصب کنید، سپس یک صرافی مناسب برای خرید ترون انتخاب کنید و پس از ثبت نام و ایجاد حساب کاربری، خرید خود را انجام دهید.

انتخاب و نصب کیف پول ترون
اگر اولین بار است که می‌خواهید ترون بخرید، ابتدا باید فضایی ایمن برای نگهداری ترون‌های خود در نظر بگیرید. برای این منظور باید از کیف پول‌های دیجیتال استفاده کنید. این کیف پول‌ها انواع مختلفی دارند و در قالب نرم‌افزارها یا سخت‌افزارهای مختلف عرضه می‌شوند.

جستجو و انتخاب صرافی معتبر پشتیبان ترون
حالا باید یک پلتفرم معتبر برای خرید ترون پیدا کنید. برای این کار می‌توانید از صرافی‌های متمرکز ایرانی یا خارجی، صرافی‌های غیرمتمرکز و یا قابلیت تبدیل ارزها در کیف پول‌های دیجیتال استفاده کنید. اغلب کاربران از میان گزینه‌های موجود، خرید از صرافی‌های ایرانی و خارجی را (به‌دلیل نقدینگی بالای آنها) ترجیح می‌دهند.

ایجاد حساب کاربری و احراز هویت در صرافی
پس از انتخاب یک صرافی ایرانی یا خارجی معتبر، باید در صرافی ثبت نام کنید و در صورت لزوم، فرآیند احراز هویت را انجام دهید. ایجاد حساب کاربری و مراحل احراز هویت در صرافی‌های ایرانی ساده و سرراست است. اما با توجه به مسئله تحریم‌ها‌، کار کاربران مقیم ایران با صرافی‌های بین‌المللی با چالش‌هایی در زمینه احراز هویت روبه‌رو است. بنابراین برای کار با صرافی‌های خارجی، بهتر است صرافی را انتخاب کنید که احراز هویت در آن اجباری نیست.

خرید ترون
در نهایت، پس از انتخاب کیف پول و صرافی مناسب و همچنین ایمن‌سازی حداکثری آنها، نوبت به خرید ترون از صرافی و واریز آن به کیف پول شخصی می‌رسد. برای این کار باید ابتدا ارز دیجیتال دیگری مثل تتر یا بیت کوین را به صرافی انتقال داده و سپس آن را به ترون تبدیل کنید.

انتخاب و نصب کیف پول برای خرید ترون

کیف پول‌های دیجیتال امکان انجام تراکنش، بررسی موجودی حساب و دسترسی به دارایی‌های دیجیتال را به شما می‌دهند. در حال حاضر کیف پول‌های معتبر و کارآمد زیادی از توکن ترون پشتیبانی می‌کنند. اولین و بهترین مرجع شما برای تحقیق در مورد ویژگی‌ها، خدمات، کوین‌های پشتیبانی‌شده و البته معتبرترین منبع برای دانلود اپلیکیشن کیف پول موردنظرتان، وب‌سایت رسمی کیف پول است. همچنین، بهتر است از بررسی نظرات کاربران جامعه ترون در شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر و ردیت هم غافل نشوید.  

برای انتخاب یک کیف پول معتبر نکات زیر را در نظر بگیرید.

آیا این کیف پول از ترون پشتیبانی می‌کند؟
این شرط لازم و ضروری کیف پول شماست، مگر اینکه قصد ذخیره ترون روی آن را نداشته باشید! صد البته در حال حاضر کمتر کیف پول مشهور و معتبری را می‌توان پیدا کرد که ترون را در فهرست ارزهای پشتیبانی‌شده خود نداشته باشد.

آیا کیف پول به شما کلید خصوصی/کلمات بازیابی ارائه می‌کند؟
تنها راه دسترسی یا بازیابی دارایی‌های دیجیتال شماست. بنابراین لازم است از کلید‌های خصوصی خود نسخه پشتیبان گرفته و آنها را در جای امنی ذخیره کنید. اغلب کیف پول‌ها، کلید‌های خصوصی را در قالب کلمات بازیابی در اختیار شما می‌گذارند؛ اما برخی از کیف پول‌ها که اصطلاحاً کاستدی (Custody) یا امانی نامیده می‌شوند، کلید‌های خصوصی را به نمایندگی از شما ذخیره می‌کنند و به نوعی واسطه میان شما و دارایی‌هایتان هستند. برای حفظ امنیت دارایی‌های خود، بهتر است فقط از کیف پول‌هایی استفاده کنید که کلید خصوصی را به شما تحویل می‌دهند.

آیا از تجربه کاربری خود با کیف پول راضی هستید؟
کار با دنیای نوین ارزهای دیجیتال به اندازه کافی پیچیده است. قطعاً هیچ سرمایه‌گذاری از سردرگمی بیشتر با رابط کاربری پیچیده کیف پولش‌ لذت نمی‌برد! بهترین روش برای ارزیابی راحتی کار با کیف پول‌ها و استفاده از ویژگی‌های متنوع آنها، نصب یک نسخه از آنها روی دستگاه موردنظرتان و مقایسه تجربه‌ای است که از کار با هر کیف پول‌ دارید. اگر بار اولی است که از یک کیف پول استفاده می‌کنید، اهمیت انتخاب یک کیف پول کاربرپسند دوچندان خواهد شد.

عملکرد تیم توسعه و پشتیبانی کیف پول چگونه است؟
اعتبار کیف پول تا حد زیادی وابسته به تلاش تیم توسعه در به‌روزرسانی کیف پول‌، رفع نقایص و مشکلات آن و همچنین پاسخگویی سریع و قوی تیم پشتیبان به کاربران است. چک کردن تاریخ آخرین به‌روزرسانی و بررسی نظرات کاربران در شبکه‌های اجتماعی و تالارهای گفت‌وگو تصویر بهتری از تیم توسعه و پشتیبانی کیف پول به شما ارائه می‌دهد.  

آیا می‌توانید بک‌آپ قابل‌اعتمادی از کیف پول بگیرید؟
اگر دستگاه شما خراب یا گم شود، هیچ‌چیز به‌اندازه داشتن بک‌آپی قابل‌اعتماد برای بازیابی کیف پول نمی‌تواند خوشحالتان کند. پیش از واریز دارایی به کیف پول خود، حتماً از سازوکار بک‌آپ گرفتن آن یا سایر اقدامات امنیتی کیف پول همچون (2FA) آگاهی پیدا کنید.

کیف پول‌های آنلاین

اگر قصد دارید با انجام معاملات روزانه و متعدد از توکن‌های ترون سود کسب کنید، باید کیف پولی را انتخاب کنید که بتوانید در عرض چند ثانیه به توکن‌های خود دسترسی پیدا کنید؛ اما باید توجه داشته باشید که آنلاین بودن به‌معنای قرار دادن دارایی‌های‌تان در معرض هک و حمله‌های سایبری بالقوه است.

اغلب کیف پول‌های آنلاین به‌صورت رایگان عرضه می‌شوند و کار با آنها برای تازه‌واردها راحت‌تر و سرراست‌تر است. اپلیکیشن‌های کیف پول روی دسکتاپ یا موبایل، افزونه‌های مرورگر وب یا کیف پول‌های مبتنی بر وب (مانند کیف پول صرافی‌)، همگی کیف پول آنلاین محسوب می‌شوند.

کیف پول صرافی: زمان خرید از صرافی‌ها، اولین کیف پولی که پذیرای توکن‌های ترون شما خواهد بود، کیف پول شما در آن صرافی است. اگرچه کیف پول صرافی هم می‌تواند فضایی برای نگهداری دارایی شما باشد و کار شما را برای انجام معاملات بعدی آسان‌تر کند، اما بهتر است برای ذخیره بلندمدت دارایی خود از کیف پول‌های شخصی استفاده کنید؛ چراکه کیف پول حساب بایننس، در اختیار صرافی بایننس است و شما به کلیدهای خصوصی خود دسترسی ندارید.

بنیاد ترون تعدادی از کیف پول‌های مورد تأیید خود را در رسمی‌اش فهرست کرده است که تعداد زیادی از آنها به‌طور اختصاصی کیف پول موبایلی هستند یا نسخه‌ای برای دستگاه‌های اندروید و iOS ارائه داده‌اند.

یکی دیگر از کیف پول‌های محبوب موبایلی ترون، کیف پول ترون لینک (TronLink) است که علاوه بر نسخه اندروید و iOS، افزونه‌ای برای مرورگر کروم نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. توجه داشته باشید که کیف پول ترون لینک، کیف پول اختصاصی و رسمی شبکه ترون است و تنها از ارز دیجیتال TRX و توکن‌های مبتنی بر شبکه ترون (استاندارد‌های TRC10 و TRC20) پشتیبانی می‌کند.

کیف پول آفلاین

کیف پول‌های آفلاین، ابزارهایی سخت‌افزاری هستند که به‌طور ویژه برای امنیت حداکثری دارایی‌های دیجیتال طراحی شده‌اند. کیف پول‌های سخت‌افزاری ایمن‌ترین نوع کیف پول به شمار می‌روند. این کیف پول‌های آفلاین در معرض حمله‌های اینترنتی نیستند، لایه‌های امنیتی به‌مراتب بیشتری به کار می‌گیرند و کلیدهای خصوصیتان را در اختیار خودتان قرار می‌دهند.

با این همه، برای تهیه کیف پول‌های سخت‌افزاری باید هزینه نسبتاً زیادی بپردازید و فرایند نسبتاً پیچیده‌ای برای راه‌اندازی آنها طی کنید. همچنین، فرآیند انتقال دارایی به/از کیف پول‌های سخت‌افزاری به زمان نسبتاً بیشتری نیز احتیاج دارد و اگر قصد معامله مکرر دارید، گزینه چندان مناسبی به شمار نمی‌رود.

گفتنی است که را هم می‌توان یکی از انواع کیف پول‌های آفلاین در نظر گرفت؛ اما با توجه به ریسک‌های امنیتی فرایند ایجاد کیف پول کاغذی و احتمال از بین رفتن و گم‌شدن کاغذ، امروزه استفاده از کیف پول‌های کاغذی تقریباً منسوخ شده است.

جستجو برای صرافی‌ موردنظر

اگر خارج از ایران زندگی می‌کنید، فقط کافی است به وب‌سایت یکی از صرافی‌های مطرح همچون بایننس، کوکوین، کراکن یا هوبی مراجعه کنید، مراحل ثبت نام و احراز هویت را طی کنید و با استفاده از کارت‌های اعتباری همچون ویزا و مسترکارت ترون بخرید. اما اگر در ایران زندگی می‌کنید، با دو گزینه صرافی‌های ایرانی و صرافی‌های غیرایرانی روبه‌رو هستید.