استانی

آیا خطر کشیدن قلیان کمتر از سیگار است؟؟!!

دکتر. مهرداد شریفی: تنباکو معطر از میوه های پوسیده با روغن خوشمزه تهیه می شود و سرطان زاست و با سل ، هپاتیت و بیماری کرونا ویروس قلب شایع است. منتقل شده است

خطرات جدی “قلیان” “سلامتی”

قلیان های سیگاری نشان می دهد که آنها درست قبل از رسیدن به دهان مصرف کننده از آب دود می کنند و برخی معتقدند که ضرر آن کمتر و مضرتر از آب است. دود تنباکو حاوی بیش از 7000 ماده شیمیایی است که حداقل 250 ماده مضر و حداقل 69 مورد سرطان زا است.

* مصرف قلیان از کجا آمده است *

استفاده از قلیان از اوایل قرن بیستم آغاز شد و از خاورمیانه به ایالات متحده و اروپا گسترش یافت. در برخی از نقاط جهان ، کشیدن قلیان به سرعت به جایگزینی برای سیگار کشیدن ، به ویژه در میان جوانان تبدیل شده است. تصور غلط اصلی مرتبط با این افزایش مصرف این تصور است که کشیدن قلیان به دلیل خواص مضر آن جایگزین سالم تری برای محصولات دخانی است. از طرف دیگر ، افزودن عطر و طعم به محصولات دخانیات ، دوست داشتن آن را کاهش می دهد و در نتیجه باعث می شود مورد پسند جوانان قرار گیرد.

مصرف قلیان در جوانان ، مردان و محیط های شهری معمول است. استفاده از شیشا یک ویژگی متناوب و اجتماعی است و مشوق های مهم برای سیگار کشیدن قلیان ، معاشرت ، آرامش ، تفریح ​​و تفریح ​​خوانده می شود و میله ها و کلوپ های سیگار کشیدن قلیان در بین جوانان که به آنها مد معروف بودند.

تحقیقات علمی نشان داده است که مصرف قلیان در میان جوانان در مدیترانه شرقی و کشورهای اروپایی شیوع بیشتری دارد. یک بررسی ملی در کویت همچنین نشان داد که 57٪ از مردان و 69٪ از زنان حداقل یک بار قلیان استفاده می کنند. در مصر ، گزارش های زیادی در مورد استفاده از قلیان وجود دارد ، اما سن اولیه بسیار کمتر است. حتی در سوریه و لبنان نیمی از دانشجویان دانشگاه قلیان دود کرده اند که یک چهارم آنها مرد هستند.

در سال 2015 ، سیگار کشیدن در میان دانش آموزان دبیرستانی در ایالات متحده 33٪ کاهش یافت ، در حالی که استفاده از محصولات غیر سیگاری 2٪ افزایش یافت.

مطالعه دوم در مورد تأمین قلیان در لندن نشان داد که ٪٪٪ مصرف کنندگان آن توتون می کشند و نیمی از کسانی که قلیان می کشند در وهله اول سیگار نمی کشند.

شواهدی وجود دارد که خطرات جدی بهداشتی مرتبط با قلیان را تأیید می کند. خطرات اولیه سلامتی شامل سرطان ریه ، بیماری های تنفسی ، وزن کم هنگام تولد ، بیماری های دهان و دندان ، بیماری های عفونی مانند سل و شیوع سل و سل است.

مقدار قابل توجهی از نیکوتین در تنباکو باعث می شود که قلیان اعتیاد آور باشد و این اعتیاد برای ترک سیگار خصوصاً برای افراد سیگاری چالشی است.

شواهد همچنین نشان می دهد که اثرات قلیان می تواند از اثرات سیگار کشیدن بر افراد سیگاری و اطرافیان تقلید کند. استعمال قلیان معادل کشیدن 100 نخ سیگار در یک جلسه تلقی می شود.

طبق گفته وزارت بهداشت ، عمر یک قلیان بسیار بیشتر از یک فرد سیگاری است و هر بسته حاوی مقدار زیادی دود است که به نوبه خود منجر به استنشاق طولانی مدت این ماده می شود. علاوه بر این ، سیگاری های دست دوم به افراد غیر سیگاری احترام می گذارند که در معرض بسیاری از ذرات هیدروکربن سرطان زا و معطر در محفظه مونوکسید کربن قرار دارند.

46