اقتصادی

آیا رونق بورس به سود صنعت تمام می‌شود؟

عضو هیئت مدیره کنفدراسیون صنایع ایران با بیان اینکه بورس کالای ایران به فعالیتهایی جذب می شود که منجر به سود سهام برای سهامداران و صنعتگران می شود ، افزود: برای دستیابی به این هدف برخی از قوانین و محدودیت های غیر ضروری مورد استفاده قرار می گیرد. مالکیت سهامداران اکثریت را تهدید ، اصلاح و تسهیل می کند.

نصرالله محمد حسین فلاح گفت: در همه کشورهای جهان ، بورس روش خوبی برای تأمین مالی بنگاه ها به همراه سیستم بانکی است. آنها با افزایش سرمایه ، فعالیت های خود را جذب می کنند. قدم بعدی آوردن شرکت های صنعت به بازار بورس است که کمی پیچیده است.

وی گفت: “شرکتی که به منابع مالی نیاز دارد باید دارایی های خود را ارائه دهد و آنها را به عنوان سهام یا منابع مالی بفروشد و آنها را به شرکت یا صنعت تزریق کند.” حال سوال اینجاست که آیا ما در بازار سهام هستیم؟ وی گفت: “ما توانایی خرید دارایی های شرکتی از آنها و یا افزایش سرمایه به میزان مورد نیاز شرکت هایی را داریم که به نظر می رسد پتانسیل انجام این کار را دارند و نیاز به استفاده از ابزارها داریم.

وی با بیان اینکه تجربه فعلی نشان می دهد که سازمان بورس کالا برای جمع آوری سرمایه به راحتی و به سادگی کار نمی کند ، افزود: برخی از محدودیت های سازمان بورس به این دلیل است که با وجود رونق این بازار ، منابع به موقع در شرکت ها سرمایه گذاری نمی شوند. بنابراین رونق بازار سهام به نفع خود شرکتها نیست و این امر به ابزارهایی نیاز دارد که مهمترین آنها توانایی شرکتها در جذب پول از بورس است. راه دیگر برای جذب شرکت ها ، انتشار اوراق قرضه و فروش آنها در بورس است.

عضو هیئت مدیره کنفدراسیون صنایع ایران در پاسخ به اینکه آیا بورس کالای ایران به چنین فعالیتهایی جذب نمی شود ، توضیح داد: در سال های اخیر منابع مالی زیادی به دلیل سیاست های اشتباه در موسسات دولتی پس انداز شده و کسری بودجه دولت در دست افراد جمع شده است. رفته است بود؛ بنابراین می توان گفت که این ظرفیت است.

شرکت های خصوصی از رفتار سازمان بورس کالا راضی نیستند

فلاح همچنین گفت: شرکت های خصوصی از رفتار سازمان بورس کالا راضی نیستند ، برای مثال: سازمان بورس کالا تحت عنوان دفاع از حقوق سهام اقلیت ، بسیاری از قدرت های سهامداران اکثریت را کنترل می کند و در بسیاری موارد مانع از آنها می شود ، خصوصاً در بخش. این یک افزایش سرمایه است.

وی افزود: علاوه بر این ، طبق آیین نامه بورس کالا ، با اتمام قراردادهای سنگین ، کلیه فعالیت های مربوط به سهام شرکت متوقف شده و باید اقدامات لازم را از نظر شفافیت انجام داد ، اما روش و سرعت کار در بورس سهام کند است. درنهایت ، این شرایط و لزوم تبادل اطلاعات و اخذ مجوز برای اعضای بورس کالا باعث می شود سرعت و روند عملکرد صاحب خصوصی یا سهامدار اکثریت در شرکت صنعتی صاحب کند شود. بنابراین اکثر سهامداران بخش خصوصی تصمیم به از دست دادن آزادی عمل ندارند ، اما این بدان معنا نیست که استفاده از بورس سهام برای رونق صنعت غیرممکن است ، زیرا مجامع ممکن است کنترل و کنترل اضافی بر عملکرد بورس داشته باشند. و در حالی که حقوق مالکیت سهامداران اکثریت را تهدید می کند ، باید در فرایندها تعدیل و تسهیل شوند.

انتهای پیام