آیا سهند ارزش خرید دارد؟ واکاوی فنی و مهندسی سدان جدید ایران خودرو
در بازار پرتلاطم خودروی ایران هرازگاهی محصولی جدید پا به عرصه می گذارد که وعده هایی از نوآوری و پاسخگویی به نیازهای روز را به همراه دارد. “سهند” محصول جدید ایران خودرو یکی از این موارد است که با چهره ای به روز شده و مشخصات فنی نسبتاً متفاوت توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. اما سوال اساسی اینجاست : آیا سهند صرفاً یک فیس لیفت ظاهری است یا در بطن خود تحولات مهندسی و فنی قابل توجهی را جای داده است که آن را به گزینه ای ارزشمند برای خرید تبدیل می کند؟ برای پاسخ به این پرسش باید به کالبد فنی و مهندسی سهند نفوذ کرده و اجزای مختلف آن را با نگاهی دقیق و تخصصی مورد بررسی قرار دهیم.

در صورتی که بهتازگی خودروی سهند را خریداری کردهاید یا در آستانه خرید آن هستید پیشنهاد میشود برای افزایش دوام و حفظ زیبایی خودرو لوازم جانبی موردنیاز آن را تهیه نمایید. فروشگاه اینترنتی دنده کالا مرجعی مطمئن برای خرید سینی زیر موتور خرید چادر ماشین خرید کفپوش ماشین و خرید کفپوش صندوق عقب است که با ارائه محصولاتی باکیفیت و قیمت مناسب تجربهای رضایتبخش از خرید آنلاین را برای شما فراهم میکند.
سهند؛ فراتر از یک فیس لیفت؟ بررسی پلتفرم و ساختار بدنه
سهند در نگاه اول شباهت های انکارناپذیری با پلتفرم و ساختار بدنه پژو ۲۰۶ صندوقدار (SD) نشان می دهد. این موضوع بلافاصله این سوال را مطرح می کند که آیا با خودرویی کاملاً جدید مواجه هستیم یا صرفاً شاهد به روزرسانی های ظاهری و جزئی در پلتفرمی قدیمی هستیم.
برای پاسخ به این سوال باید به پلتفرم PF۱ به عنوان پایه و اساس ساختاری سهند اشاره کرد. این پلتفرم که در اصل برای خودروهای کامپکت گروه PSA (پژو-سیتروئن) توسعه یافته سال هاست که در محصولات مختلف ایران خودرو از جمله ۲۰۶ ۲۰۷ و رانا به کار رفته است. استفاده از پلتفرم PF۱ مزایا و معایب خود را به همراه دارد. از یک سو سابقه اثبات شده هزینه های توسعه پایین تر و آشنایی خطوط تولید با این پلتفرم از جمله مزایای آن محسوب می شوند. از سوی دیگر محدودیت های ذاتی پلتفرم در زمینه ابعاد فضای داخلی و امکان به کارگیری فناوری های نوین می تواند به عنوان نقاط ضعف مطرح شود.
با این حال ایران خودرو ادعا می کند که سهند صرفاً یک فیس لیفت ساده نیست و تغییراتی در ساختار بدنه و شاسی آن اعمال شده است. برای مثال گفته می شود که تقویت هایی در نقاط کلیدی شاسی برای بهبود استحکام و ایمنی صورت گرفته است. همچنین تغییر در طراحی ستون C و افزایش طول خودرو اگرچه اندک نشان از تلاش برای ایجاد تمایز ظاهری و احتمالاً بهبود فضای داخلی دارد.
با این وجود تا زمانی که تست های تصادف رسمی و مستقل از سوی نهادهای معتبر منتشر نشود نمی توان به طور قطعی در مورد میزان بهبود ایمنی و استحکام بدنه سهند اظهار نظر کرد. لازم است تاکید شود که پلتفرم PF۱ در زمان طراحی خود استانداردهای ایمنی روز دنیا را مد نظر قرار نداده و به همین دلیل انتظار ایمنی در سطح خودروهای مدرن از سهند غیرواقع بینانه است.
موتور و سیستم انتقال قدرت؛ قلب تپنده آشنا با اندکی تغییر
موتور TU۵ پلاس به عنوان قلب تپنده سهند یکی از نقاط کانونی بحث و بررسی است. این موتور که در واقع نسخه ارتقا یافته موتور TU۵ است در محصولات دیگر ایران خودرو مانند ۲۰۷i پانوراما و تارا نیز به کار رفته است. افزایش جزئی قدرت و گشتاور نسبت به TU۵ معمولی از جمله تغییرات اعلام شده برای TU۵ پلاس است. این افزایش قدرت از طریق بهینه سازی سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها (VVT) افزایش نسبت تراکم و تغییرات جزئی در سیستم مدیریت موتور حاصل شده است.
با این حال TU۵ پلاس همچنان یک موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با فناوری نسبتاً قدیمی است. در مقایسه با موتورهای توربوشارژ و کم حجم که امروزه در بسیاری از خودروهای مدرن به کار می روند TU۵ پلاس از نظر راندمان و عملکرد محدودیت هایی دارد. توان خروجی ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر برای خودرویی در ابعاد سهند اگرچه برای رانندگی روزمره کافی به نظر می رسد اما نمی توان انتظار شتاب گیری های هیجان انگیز و عملکرد دینامیکی بالا را از آن داشت.
در بخش سیستم انتقال قدرت سهند به گیربکس ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک مجهز شده است. گیربکس دستی ۵ سرعته همان گیربکس BE۴ آشناست که سال هاست در محصولات ایران خودرو به کار می رود. عملکرد و قابلیت اطمینان این گیربکس اثبات شده است اما در زمینه دقت و نرمی تعویض دنده ها نمی توان آن را با گیربکس های مدرن مقایسه کرد.
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک یک گام رو به جلو نسبت به گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک قدیمی محسوب می شود. افزایش تعداد دنده ها می تواند به بهبود راندمان سوخت و نرم تر شدن تعویض دنده ها کمک کند. با این حال باید توجه داشت که عملکرد و کیفیت گیربکس های اتوماتیک به عوامل مختلفی از جمله نوع طراحی کیفیت ساخت و هماهنگی با موتور بستگی دارد. تا زمانی که تست های رانندگی دقیق و بلندمدت از سهند با گیربکس اتوماتیک منتشر نشود نمی توان در مورد عملکرد و قابلیت اطمینان آن به طور قطعی اظهار نظر کرد.
سیستم تعلیق ترمز و فرمان؛ تجربه رانندگی چگونه خواهد بود؟
سیستم تعلیق سهند مشابه سایر خودروهای مبتنی بر پلتفرم PF۱ از تعلیق مک فرسون در جلو و تعلیق بازوی پیچشی در عقب بهره می برد. این نوع تعلیق طراحی ساده و کم هزینه ای دارد و برای خودروهای اقتصادی و کامپکت مناسب است. با این حال در زمینه هندلینگ و پایداری در سرعت های بالا و مانورهای ناگهانی سیستم تعلیق بازوی پیچشی محدودیت هایی دارد.
انتظار می رود که تجربه رانندگی با سهند مشابه سایر خودروهای هم خانواده خود بیشتر بر راحتی در رانندگی های شهری و جاده های با کیفیت تمرکز داشته باشد تا هندلینگ اسپرت و چابکی. تنظیمات سیستم تعلیق احتمالاً به گونه ای خواهد بود که سواری نرم و جذب ضربات را در اولویت قرار دهد.
در بخش سیستم ترمز سهند به ترمزهای دیسکی در جلو و کاسه ای در عقب مجهز شده است. ترمزهای دیسکی جلو عملکرد بهتری در ترمزگیری های شدید و مکرر دارند در حالی که ترمزهای کاسه ای عقب ساده تر و ارزان تر هستند. استفاده از ترمزهای کاسه ای در عقب برای خودرویی در این کلاس قیمتی امری رایج است اما بهبود عملکرد سیستم ترمز با استفاده از ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ می توانست یک مزیت رقابتی محسوب شود.
سیستم فرمان سهند از نوع فرمان هیدرولیک است. فرمان هیدرولیک حس و فیدبک بهتری نسبت به فرمان های الکتریکی در سرعت های پایین و مانورهای شهری ارائه می دهد. با این حال در سرعت های بالا فرمان های الکتریکی می توانند دقت و پایداری بیشتری را به ارمغان بیاورند. استفاده از فرمان هیدرولیک برای سهند احتمالاً به دلیل سادگی و هزینه های پایین تر انتخاب شده است.
ایمنی و تجهیزات؛ آیا سهند حرفی برای گفتن دارد؟
در بخش ایمنی سهند به دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) مجهز شده است. این تجهیزات ایمنی حداقل های استاندارد برای خودروهای امروزی محسوب می شوند. با این حال در مقایسه با خودروهای مدرن تر که به سیستم های پیشرفته تری مانند کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) سیستم کمکی ترمز (BAS) و کیسه های هوای جانبی و پرده ای مجهز هستند سهند از نظر ایمنی در سطح پایین تری قرار می گیرد.
تجهیزات رفاهی سهند در نسخه های مختلف متفاوت خواهد بود. انتظار می رود که نسخه های پایه تجهیزات حداقلی مانند شیشه های برقی جلو سیستم تهویه مطبوع دستی و سیستم صوتی ساده را داشته باشند. نسخه های بالاتر احتمالاً به تجهیزاتی مانند شیشه های برقی عقب رینگ های آلومینیومی سنسورهای پارک عقب و سیستم چندرسانه ای با صفحه لمسی مجهز شوند.
با این حال نبود تجهیزات مدرنی مانند کروز کنترل تطبیقی سیستم هشدار خروج از خط و سیستم ترمز اضطراری خودکار در سهند نشان می دهد که تمرکز اصلی بر ارائه خودرویی با قیمت رقابتی بوده و تجهیزات رفاهی و ایمنی پیشرفته در اولویت قرار نگرفته اند.
مقایسه با رقبا و تحلیل بازار؛ سهند در چه جایگاهی قرار می گیرد؟
برای ارزیابی ارزش خرید سهند لازم است آن را با رقبای مستقیم خود در بازار ایران مقایسه کنیم. پژو ۲۰۷ صندوقدار رانا پلاس و دنا پلاس از جمله رقبای اصلی سهند در سگمنت سدان های اقتصادی به شمار می روند.
در مقایسه با پژو ۲۰۷ صندوقدار سهند از نظر طراحی ظاهری به روزتر و فضای داخلی کمی بزرگ تر به نظر می رسد. از نظر فنی هر دو خودرو از موتور TU۵ پلاس بهره می برند و سیستم تعلیق و ترمز مشابهی دارند. مزیت احتمالی سهند قیمت رقابتی تر نسبت به ۲۰۷ صندوقدار خواهد بود.
در مقایسه با رانا پلاس سهند از نظر ابعاد بزرگ تر و طراحی ظاهری جذاب تر به نظر می رسد. از نظر فنی هر دو خودرو از موتور TU۵ پلاس استفاده می کنند اما رانا پلاس به گیربکس ۶ سرعته دستی نیز مجهز است. مزیت رانا پلاس قیمت پایین تر و تنوع بیشتر در نسخه های مختلف است.
در مقایسه با دنا پلاس سهند از نظر ابعاد کوچک تر و سطح تجهیزات پایین تر قرار می گیرد. دنا پلاس با موتور EF۷ توربوشارژ عملکرد فنی بهتری ارائه می دهد و از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز در سطح بالاتری قرار دارد. مزیت سهند قیمت پایین تر و مصرف سوخت کمتر نسبت به دنا پلاس خواهد بود.
با توجه به این مقایسه ها می توان گفت که سهند در بازار خودروی ایران به عنوان یک سدان اقتصادی با طراحی به روز فضای داخلی قابل قبول و قیمت رقابتی جایگاه خود را پیدا خواهد کرد. با این حال نباید انتظار عملکرد فنی خارق العاده تجهیزات ایمنی و رفاهی پیشرفته و کیفیت ساخت در سطح خودروهای مدرن را از سهند داشت.
راهکارهای بهینه سازی و کاربردهای عملی؛ چگونه سهند را بهبود دهیم؟
برای بهبود جایگاه سهند در بازار و افزایش ارزش خرید آن می توان راهکارهای زیر را مد نظر قرار داد :
- بهبود ایمنی : ارتقای سیستم ایمنی سهند با افزودن سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) سیستم کمکی ترمز (BAS) و کیسه های هوای جانبی و پرده ای.
- ارتقای موتور : استفاده از موتورهای کم حجم توربوشارژ با راندمان بالاتر برای بهبود عملکرد فنی و کاهش مصرف سوخت.
- بهبود سیستم تعلیق : بازنگری در تنظیمات سیستم تعلیق برای بهبود هندلینگ و پایداری در سرعت های بالا.
- افزایش کیفیت ساخت : ارتقای کیفیت مواد اولیه و فرآیندهای تولید برای بهبود دوام و کاهش خرابی های احتمالی.
- افزودن تجهیزات رفاهی مدرن : ارائه تجهیزات رفاهی مدرن مانند کروز کنترل تطبیقی سیستم هشدار خروج از خط و سیستم ترمز اضطراری خودکار در نسخه های بالاتر.
در زمینه کاربردهای عملی سهند می تواند به عنوان یک خودروی خانوادگی اقتصادی خودروی مناسب برای رانندگی های شهری و بین شهری با مسافت های متوسط و گزینه مناسب برای ناوگان حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گیرد.
نتیجه گیری؛ آیا سهند ارزش خرید دارد؟
با توجه به بررسی فنی و مهندسی انجام شده می توان به این جمع بندی رسید که سهند یک سدان اقتصادی با طراحی به روز و مشخصات فنی نسبتاً آشناست که در بازار خودروی ایران جایگاه خود را پیدا خواهد کرد. ارزش خرید سهند به نیازها و انتظارات خریدار بستگی دارد.
اگر به دنبال یک خودروی خانوادگی اقتصادی با قیمت رقابتی طراحی ظاهری قابل قبول و مصرف سوخت مناسب هستید سهند می تواند گزینه قابل تأملی باشد. با این حال اگر به دنبال عملکرد فنی بالا تجهیزات ایمنی و رفاهی پیشرفته و کیفیت ساخت در سطح خودروهای مدرن هستید احتمالاً سهند نتواند انتظارات شما را برآورده کند.
در نهایت تصمیم گیری در مورد خرید سهند نیازمند در نظر گرفتن دقیق نیازها بودجه و انتظارات شخصی و مقایسه آن با سایر گزینه های موجود در بازار است.
پرسش و پاسخ های متداول کاربران
پرسش ۱ : آیا موتور TU۵ پلاس سهند نسبت به TU۵ معمولی تفاوت قابل توجهی دارد؟
پاسخ : موتور TU۵ پلاس نسبت به TU۵ معمولی تغییرات جزئی در سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها (VVT) نسبت تراکم و سیستم مدیریت موتور داشته است که منجر به افزایش جزئی قدرت و گشتاور شده است. با این حال این افزایش قدرت چندان چشمگیر نیست و تفاوت عملکردی قابل توجهی بین TU۵ پلاس و TU۵ معمولی در رانندگی روزمره احساس نخواهد شد.
پرسش ۲ : ایمنی سهند در چه سطحی است؟ آیا تست تصادف معتبری برای آن انجام شده است؟
پاسخ : سهند به دو کیسه هوا سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) مجهز است که حداقل های استاندارد ایمنی را ارائه می دهد. با این حال در مقایسه با خودروهای مدرن تر که به سیستم های پیشرفته تر ایمنی مجهز هستند سهند در سطح پایین تری قرار می گیرد. تا کنون تست تصادف معتبر و مستقلی از سوی نهادهای معتبر بین المللی برای سهند منتشر نشده است. بنابراین نمی توان به طور دقیق در مورد سطح ایمنی آن اظهار نظر کرد.
پرسش ۳ : گیربکس اتوماتیک سهند ۶ سرعته است. آیا عملکرد خوبی دارد و قابل اعتماد است؟
پاسخ : استفاده از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک در سهند یک گام رو به جلو نسبت به گیربکس های ۴ سرعته اتوماتیک قدیمی محسوب می شود و می تواند به بهبود راندمان سوخت و نرم تر شدن تعویض دنده ها کمک کند. با این حال عملکرد و کیفیت گیربکس های اتوماتیک به عوامل مختلفی بستگی دارد. تا زمانی که تست های رانندگی دقیق و بلندمدت از سهند با گیربکس اتوماتیک منتشر نشود نمی توان در مورد عملکرد و قابلیت اطمینان آن به طور قطعی اظهار نظر کرد. توصیه می شود قبل از خرید نظرات کارشناسان و تجربیات کاربران اولیه را در مورد عملکرد گیربکس اتوماتیک سهند بررسی کنید.