نماد سایت ماه نیوز

آیا مصرف گاز شومینه زیاد است؟

شومینه در فرهنگ ما جزء وسایل لوکس منزل به‌حساب می‌آید. زیرا شومینه علاوه بر گرمادهی، جنبه تزئینی و تجملاتی دارد. البته جنبه تجملاتی‌اش به جنبه‌ی گرمادهی‌اش غلبه دارد. معمولاً در خانه‌های لوکس، شومینه نصب می‌کنند تا به زیبایی و ارزش خانه بیافزایند.اما در کنار کاربرد دکوری شومینه، هر از گاهی این سوال مطرح می‌شود که آیا این شومینه می‌تواند در فصل سرما، گرمای موردنیاز محیط را تأمین کند یا خیر؟ سؤالاتی از این‌ دست بسیارند و ما در این مطلب قصد داریم هر آنچه لازم است در رابطه با شومینه بدانید را با شما در میان بگذاریم.

شومینه چیست؟

هیمه سوز، که در اصطلاح عمومی به شومینه معروف است، در‌ واقع یک ساختار معماری درون دیوار است که با نگه‌داشتن آتش، به سیستم گرمایشی و تأمین هوای گرم محیط کمک می‌کند. البته در گذشته شومینه علاوه بر گرمادهی، برای پخت‌وپز هم مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما این روز‌ها علاوه بر کاربرد گرمادهی‌اش، اغلب از شومینه به‌عنوان یک وسیله تزئینی و بخشی از دکوراسیون داخلی نگاه می‌کنند. هنگام خرید شومینه باید به فضای منزل و بودجه خودتان توجه کنید تا متناسب با آن خرید خود را انجام دهید.

شومینه چه اجزائی دارد؟

اجزاء اصلی شومینه عبارت‌اند از:

این نوع شومینه مدرن را می توان در هر کجای منزل، ویلا، رستوران ها، کافی شاپ ها، دفتر کار و… بدون هیچ گونه محدودیتی نصب کرد.

جنس شومینه الکلی

شومینه های الکلی را می توان از دو نوع متریال مختلف استفاده کرد و با متریالی که در نظر گرفته شده است می توان این دو نوع را برای دکوراسیون های مختلف در نظر گرفت.

 جنس کوره ای

این نوع شومینه با ورق آهن ساخته می شود و بعد از ساخت شومینه آن را با رنگ کوره ای 800 درجه نانو پوشش می دهند.

 جنس تمام استیل

همان طور که از اسمش پیداست متریال این شومینه تمام استیل می باشد و می توان آن را با هر نوع دکوراسیون مدرن تطابق داد. قیمت شومینه کلاسیک بسیار پایینتر از شومینه برقی است.

شومینه های چوب سوز به رومانتیک بودن و لطافت پیرامون می افزایند، ولی در کنار هدر رفت انرژی معمول در تمام آنها مبتلا عیب استفاده از چوب به عنوان سوخت نیز هستند. به طور کلی این نوع وسیله ی حرارتی فقط ۱۵ درصد از انرژی چوب را به گرمایش تبدیل می کند و بقیه یا هدر می رود یا باعث آلودگی محیط زیست می شود.
در این بین برخی از شومینه های گاز سوز کاربرد می کنند. هر چند این نوع وسیله ی حرارتی کاستی به کارگیری حجم زیادی از چوب را ندارد و به راندمان ۷۵ درصدی دست مکشوف است، ولی به انگیزه ساختار طبیعی آن کماکان انرژی بیشتری نسبت به بخاری مصرف می کند. هوای گرم در هر حالتی تمایل به بالا رفتن و گریز دارد.
استفاده از شومینه، امثال صریح کردن بخاری یا سایر وسایل حرارتی در ساحل پنجره ای مفتوح است. در واقع با روشن کردن شومینه، هوای سرد به طور همیشگی از دودکش آن وارد و هوای گرم بیرون می شود. تحقیقات نشان می دهند که استفاده از شومینه، حتی در منزل ای کاملا عایق بندی شده است، میزان مصرف انرژی را الی ۳۰ درصد افزایش می دهد.

بخاری برقی

بخاری های برقی زیاد کم حجم و گرمابخش هستند. به محض صریح شدن به پروا به به کارگیری فن در دستگاه گرمای آن را حس می کنید. ولی نسبت مصرف این بخاری برقی در مقایسه با وسایل حرارتی گازی ۳۰ به ۹۰ است. این فرمایش به معنی بهره وری زیر آنها در گرمایش خانه است. در عین حال میزان مصرف برق این وسیله نیز بسیار بالا است و درآخر ماه با قبض زیاد چاقی رو به رو خواهید شد.

بخاری گاز سوز

بخاری های گاز سوز، هر چند مبتلا عیب سیاه کردن محیط گوشه ها-کناره ها خویش هستند، اما تا ۹۰ درصد بهره وری دارند. در عین حال با پروا به بسته بودن مسیر ورود هوای سرد از دودکش به منزل و استفاده از شیشه در جلوی شعله، مانع هدررفت گرمای فرآوری شده در منزل می شوند.
بنابراین پیشنهاد می شود در فصل سرما از وسیله ای گرمایشی به غیر از شومینه و بخاری برقی بهره‌گیری شود. در عین حال نباید فراموش شود که در صورت وجود شومینه در خانه حتی به صورت تزئینی، دریچه ی دودکش آن باید در فصل سرما توسط بالشتک های ویژه یا روزنامه مسدود شود. در غیر این صورت هوای گرم فرآوری شده بدست دیگر وسایل حرارتی به سرعت از طریق دودکش فرار کرده و با هوای سرد جایگزین می شود.

شومینه‌های هیزمی تنها ۱۵ درصد از انرژی چوب را به گرما تبدیل می‌کنند. حتی در شومینه گازی که به بهره‌وری تا ۷۵ درصد از سوخت دست یافته، انرژی بیشتری نسبت به بخاری‌ها مصرف می‌شود. در‌ واقع استفاده از شومینه همانند استفاده از بخاری در کنار پنجره‌ی باز است.

حتی استفاده از شومینه در خانه‌هایی که کاملاً عایق شده‌اند هم تا ۳۰ درصد مصرف انرژی را بالا می‌برد. به نظر می‌رسد که با نصب شومینه، هیچ تضمینی برای تأمین گرمایش محیط نیست و علاوه بر اتلاف انرژی، محیط زیست هم آلوده می‌شود.

بخاری‌های برقی هم دست کمی از شومینه ندارند. با اینکه بخاری‌های برقی بسیار کم حجم و گرمابخش هستند، اما میزان مصرف آن‌ها در مقایسه با وسایل گرمایشی گازی چیزی نزدیک به ۳۰ به ۹۰ است. این، نشان دهنده میزان بهره‌وری کم این بخاری‌ها در مقابل مصرف انرژی بالای آن‌ها است.بخاری گاز‌سوز اما از بهره‌وری بالایی برخوردار است. این بخاری‌ها تا ۹۰ درصد در مصرف انرژی بهره‌وری دارند و کمترین میزان ممکن از انرژی را هدر می‌دهند.

شومینه ها گازی از وسایل تزئینی و لوکسی هستند که برای گرمایش منازل استفاده می شوند. اما ایا شومینه گازی خطرناک است؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت در صورت استفاده نکردن از شومینه و دودکشی استاندارد، بله این وسیله گرمایشی می تواند خطرات و آسیب هایی مانند آزاد کردن کربن منواکسید، افزایش احتمال ابتلا به آسم، نشت دود در خانه و… را به همراه داشته باشد.

 

خروج از نسخه موبایل