بین المللی

از بغداد تا دمشق همراه با امیرعبداللهیان/همسایگان اولویت دولت سیزدهم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنلاین ماه نیوز در بغداد و دمشق ، پس از اعلام دعوت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست منطقه ای در حمایت از عراق ، سطح هیئت ایرانی شرکت کننده در این نشست بارها توسط خبرنگاران ذکر شد. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه 5 شهریور اعلام کرد که هیاتی به ریاست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این نشست به ایران اعزام شده است.

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق روز جمعه 26 سپتامبر با امیر عبداللهیان تماس گرفت و انتصاب وی به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت و از جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد تا در اجلاس پشتیبانی عراق شرکت کند. وی از بغداد به عنوان فرصتی برای گفتگو در منطقه یاد کرد.

وی با قدردانی از سیاست همسایگی خوب ایران ، قول داد روابط دوجانبه را بیشتر گسترش دهد.

ما از هرگونه ابتکار منطقه ای توسط مقامات عراقی با مشارکت مردم منطقه استقبال می کنیم. ” وی گفت که همسایه اصلی عراق به این اجلاس دعوت شده است. البته ما در ارتباط با امنیت و توسعه پایدار منطقه با رهبری سوریه در تماس و مشورت هستیم و در مورد اجلاس بغداد نیز با دمشق در تماس مستقیم بوده و بر نقش مهم کشورها در هر منطقه منطقه ای تأکید می کنیم. ابتکار عمل.

برهم صالح ، رئیس جمهور عراق ، در بیانیه ای قبل از این دیدار با تاکید بر اینکه نشست بغداد به کاهش تنش ها و بحران ها در منطقه کمک می کند ، گفت: عراق کشوری کلیدی در منطقه است.

به گزارش فارس ، وزیر امور خارجه جدید پس از روی کار آمدن در توییتی اعلام کرد که متعهد به سیاست خارجی متوازن ، پویا و هوشمند است و در اینستاگرام نوشت: با برنامه های عملیاتی ، روابط خارجی متعادل ، فعال ، پویا و هوشمند مبتنی بر احترام متقابل است. به این امر با اولویت بندی روابط با همسایگان و آسیا ، توسعه روابط متعادل با تمام نقاط جهان و تقویت موقعیت دیپلماسی اقتصادی و تجارت بین المللی دنبال می شود. (اینجا بخوانید)

سرانجام حسین امیرعبداللهیان روز شنبه ، 27 شهریور ، در رأس یک هیئت ، فرودگاه مهرآباد تهران را به مقصد فرودگاه بغداد ترک کرد. علیرضا عنایتی ، مدیرکل خلیج فارس ، علی اصغر خواجی ، مشاور وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و میر مسعود حسینیان ، مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای عربی ، وی را در این سفر همراهی کردند.

در بدو ورود به فرودگاه بغداد ، مورد استقبال همتای عراقی خود ، فواد حسین قرار گرفت.

امیرعبداللهیان پس از خروج از فرودگاه ، از محل شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه بازدید کرد و از مقام شامخ این شهید بزرگوار تجلیل کرد.

“من می خواهم تأکید کنم که برنامه های اصلی ما در وزارت خارجه این است که طرف های بین المللی و قانونی را که آشکارا به نام دولت آمریکا و کاخ سفید اقدامات تروریستی علیه این قهرمانان بزرگ انجام می دهند ، جدی بگیریم. مبارزه با تروریسم.” گفت. ایالات متحده باید پاسخگو باشد حتی اگر دولت قبلی آمریکا مرتکب چنین جنایتی شده باشد. دولت آمریکا نمی تواند و نباید در قبال این اقدام تروریستی پاسخگو باشد و عاملان این اقدام و حمله تروریستی باید مجازات شوند و به دادگاه سپرده شوند. (اینجا بخوانید)

رئیس کادر دیپلماتیک سپس به محل رفت. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست گفت که آنچه امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم “امنیت پایدار منطقه ای” با مشارکت کشورهای منطقه است. همسایگی و دخالت خارجی حاصل نخواهد شد. (بیشتر بخوانید)

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: “خوشحالم که در اینجا و در آغاز دولت جدید ایران می گویم که سیاست خارجی دولت جدید ایران تحت عنوان” سیاست خارجی متوازن ، فعال و هوشمند “نامگذاری شده است. ما روابط با همسایگان و منطقه. “

وی در این اجلاس با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفتگو کرد. وزیران خارجه ایران و کویت ، امیر عبداللهیان و احمد ناصر المحمد صباح نیز در حاشیه این نشست مشورت کردند. وزیر امور خارجه در دیدار با همتای کویتی خود در بغداد از آمادگی کامل ایران برای آغاز همکاری بین دو کشور خبر داد.

نخست وزیر امارات متحده عربی و حاکم دبی ، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نیز شامگاه شنبه در پیامی در توئیتر به دیدار با حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران اشاره کرد و نوشت: من از ایرانی جدید دیدن کردم. وزارت امور خارجه وی در مسئولیت جدید خود برای توسعه روابط مثبت با کشورهای همسایه و تقویت روابط مبتنی بر خرد و منافع ملت ها و ادامه آرزوی مردم ایران که همسایه و دوست هستند ، برای او آرزوی موفقیت می کنم.

امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه ، عبدالفتاح السیسی ، رئیس جمهور مصر ، عبدالله دوم پادشاه اردن ، امیر قطر تمیم بن حمد آل ثانی و نخست وزیر کویت صباح خالد حمد الصباح ، نخست وزیر شیخ محمد بن راشد آل مکتوم ، فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه و مولود و آووو لو لو وزیر امور خارجه ترکیه در این جلسه شرکت کردند و به ایراد سخنرانی پرداختند. سفرای اعضای دائمی شورای امنیت نیز در سطح سفیران در این جلسه شرکت کردند.

در بیانیه پایانی ، شرکت کنندگان در اجلاس بغداد بر ضرورت اتحاد تلاش های منطقه ای و بین المللی برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه تاکید کردند. (بیشتر بخوانید)

در همین راستا ، سعید خطیب زاده ، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه نهم سپتامبر در پاسخ به سوالی در مورد نشست منطقه ای در حمایت از عراق و اینکه چرا ایران در سطح ریاست جمهوری شرکت نکرد؟ وی گفت: برای هر اجلاس بین المللی ، سطح و ترکیب شرکت کنندگان بر اساس جزئیات برگزاری و آماده سازی در کشورها توسط کشورها تعیین می شود. این که آیا رئیس جمهور محترم یا وزیر امور خارجه در این جلسه شرکت می کنند بر اساس سطح شرکت کنندگان و برنامه های رئیس جمهور و موارد مشابه تعیین می شود و عملاً هیچ تفاوتی در سیاست خارجی در این زمینه به ویژه در عراق وجود ندارد.

وی افزود: ما به عنوان همسایه عراق بارها یک سیاست اصولی را اعلام کرده ایم که از عراق در هر حرکت و ابتکاری که به صلح و ثبات عراق و نقش آن در منطقه کمک کند ، حمایت می کنیم. سفر قبلی آیت الله رئیسی بسیار موفقیت آمیز بود و وی با همه مقامات عراقی مکالمات بسیار خوبی داشت و انشاءالله سفر به عراق در آینده انجام می شود.

* سفر موفق امیرعبدالله به بغداد / می خواهد متن های جسورانه را تا حدودی پوشش دهد

حسین امیرعبداللهیان سخنگوی وزارت امور خارجه سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به بغداد را “موفقیت آمیز” خواند و افزود: وی با مقامات و مقامات عراقی حاضر در اجلاس رایزنی های فشرده دو جانبه و چند جانبه انجام داد.

خطیب زاده همچنین درباره موضع وزیر خارجه در عکس یادگاری نشست بغداد گفت: پرداختن به حاشیه خواستار کاهش متن در حوزه سیاست خارجی نیست. این سفر آنقدر در گروه های مختلف منعکس شده است که برخی می خواهند این متن پررنگ را با حاشیه پوشش دهند. همه از وضعیت جمهوری اسلامی ایران ، عراق و عرصه بین المللی اطلاع دارند و مهمتر از همه ، اجلاس بغداد در آستانه همگرایی بیشتر بود و ما در این اجلاس سرنوشت مشترکی در این زمینه داریم.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در مورد دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همتای سعودی اش در بغداد گفت: اکثر مذاکراتی که در بغداد صورت گرفته هنوز انجام نشده است و ما شاهد مذاکرات جدیدی در بغداد نبوده ایم.

شایان ذکر است که در دیدار بغداد ، مذاکراتی بین امیر عبداللهیان و رئیس جمهور مصر السیسی انجام شد.

* مشورت با مقامات عراقی

به گزارش خبرنگار آنلاین ماه نیوز ، وزیر امور خارجه همچنین با برهم صالح رئیس جمهور ، مصطفی قدمی نخست وزیر و محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق دیدار کرد.

صالح در دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از حمایت عراق از ایران و همچنین حضور هیات ایرانی در نشست بغداد تشکر کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با نخست وزیر عراق در مورد پروژه های اقتصادی بین دو کشور و سفر حجاج ایرانی در دوره عرب صحبت کرد.

امیر عبداللهیان در دیدار با رئیس پارلمان عراق بر حمایت جمهوری اسلامی از تبلور آرا و انتخابات زودهنگام به عنوان عرصه ای برای اراده مردم عراق با توجه به انتخابات پارلمانی آینده تاکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شنبه شب از کاظمین دیدار کرد. هیئت ایرانی در حالی به قزمین رسید که امانوئل مکرون به همراه مصطفی قزیمی از قزمین خارج می شد. مکرون در توییتی نوشت: “من به کاظمین رفتم ، منطقه ای که دارای اهمیت معنوی مهم برای شیعیان است. برای ملاقات با همه گروه های عراقی. از استقبال شما متشکرم.”

سعید خطیب زاده ، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی روز دوشنبه 29 سپتامبر در مورد شرکت ایران در اجلاس بغداد و تاثیر آن بر همکاری های منطقه ای گفت: “ما از هرگونه ابتکار و اقدامی که به صلح و ثبات در عراق و منطقه کمک می کند ، حمایت می کنیم. پیشگامان و ما دوباره پیشگام خواهیم شد. ما امیدواریم که این گامی م effectiveثر در جهت آشتی منطقه ای بدون دخالت قدرتهای فرامنطقه ای باشد. (اینجا را بخوانید)

صبح یکشنبه ، قبل از عزیمت امیرعبداللهیان و هیئت همراهش به سوریه ، وزیر امور خارجه کشورمان با سفیر در سفارت ایران در بغداد ، روسای نمایندگی های ما و مقامات دیگر سازمان های مستقر در عراق ، جلسه مشترکی برگزار کرد.

* سفر به دمشق

رئیس کادر دیپلماتیک و هیئت همراه وی برای دیدار با مقامات سوری وارد دمشق شدند. فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه پس از ورود به فرودگاه دمشق از وزیر امور خارجه استقبال کرد.

وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به خبرنگاران گفت که تهران و دمشق اقدامات و پیروزی های مشترکی را در مبارزه با تروریسم به دست آورده اند. (بیشتر بخوانید)

* ایران و سوریه وارد مرحله جدیدی از روابط تجاری و اقتصادی شده اند

پس از آن ، وزرای خارجه دو کشور با وزارت خارجه سوریه آمدند و در آنجا مذاکره کردند. امیر عبدالله در این دیدار گفت که ایران و سوریه وارد مرحله جدیدی از روابط تجاری و اقتصادی شده اند. (اینجا بخوانید)

پس از آن ، وزرای خارجه نزد خبرنگاران آمدند و مکالمه آنها را توضیح دادند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران و سوریه در حال تدوین برنامه ای برای توسعه فعال همکاری های اقتصادی و تجاری برای مقابله با تحریم های سرکوبگرانه دشمنان هستند. (بیشتر بخوانید)

وزیر خارجه سوریه همچنین از مقام معظم رهبری تقدیر کرد و به مردم ایران برای برگزاری انتخابات پرشور تبریک گفت.

رئیس سرویس دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران سپس با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار کرد.

بشار اسد در سفر وزیر امور خارجه از جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از سوریه تشکر کرد.

وزیر امور خارجه در هتل خود با رهبران گروه های فلسطینی مستقر در دمشق دیدار کرد.

در پایان سفر ، حسین امیرعبدالله نیز به دیدار حضرت زینب (س) رفت و سپس دمشق را به مقصد تهران ترک کرد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح دوشنبه 8 شهریور وارد تهران شد.

انتهای پیام /