تندرستی و نشاط

از دادمرز تا‌ میرزازاده زیر ذره بین اتحادیه جهانی کشتی

بعد از ۴ مدال طلا و یک نقره در قهرمانی آسیا

سایت اتحادیه جهانی کشتی درباره روز نخست مسابقات قهرمانی آسیا مطالب جدیدی منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، سایت اتحادیه جهانی کشتی درباره روز نخست مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی آسیا اینطور نوشت: آکژول محموداف (KGZ) قهرمان جهان در روز افتتاحیه مسابقات قهرمانی آسیا در روز یکشنبه مانع از کسب مدال طلا توسط نماینده ایران شد و عنوان قهرمانی وزن ۷۷ کیلوگرم خود را حفظ کرد در حالی که حریف ایرانی او به دلیل مصدومیت مجبور به کناره گیری و عدم حضور در دیدار نهایی شد.

در ادامه این گزارش آمده است: به محموداف بدون مبارزه با امین کاویانی نژاد (ایران) مدال طلا داده شد، اما می‌توان گفت که نماینده ایران حتی اگر در بهترین فرم خود هم بود برای شکست دادن محموداف باید سختی می‌کشید. محموداف که سال گذشته در بلگراد اولین قهرمان قرقیزستانی جهان شد، گفت: می‌خواهم بگویم که این یکی از خوش شانس‌ترین مسابقات برای من است.

وی با اشاره به قهرمان ۵ دوره آسیایی و دارنده ۲ مدال المپیک هیئون وو افزود: متأسفانه نتوانستم مقابل بهترین‌ها کشتی بگیرم، نتوانستم با پسر کره‌ای کشتی بگیرم، فکر می‌کردم در نیمه نهایی با او کشتی بگیرم. KIM (KOR) اما در مرحله یک چهارم نهایی از Kodai SAKURABA (JPN) شکست خورد. در مرحله نیمه، محموداف به راحتی ساکورابا را شکست داد.

محموداف گفت: همچنین فکر می‌کردم بتوانم با دوست خوبم کاویانی نژاد از ایران کشتی بگیرم، اما متاسفانه او مصدوم شد. برای او آرزوی بهبودی زودتر و بازگشت سریع به تشک دارم.  

کاویانی‌نژاد، در جریان مسابقات روز نخست، در جریان پیروزی سخت ۱-۱ مقابل Rui LIU (CHN) در مرحله یک چهارم نهایی، از ناحیه زانوی چپ دچار پیچ خوردگی شد. او برای پیروزی در نیمه نهایی خود بر Demeu ZHADRAYEV (KAZ) زانوی خود را بسته بود، اما احساس می‌کرد نمی‌تواند در فینال روی تشک بیاید. او اکنون با طلای آسیایی که در وزن ۷۲ کیلوگرم در سال ۲۰۲۰ و یک مدال برنز که در سال ۲۰۲۱ کسب کرد، یک نقره دیگر به عناوین خود اضافه کرد.

در سایر اوزان روز خوبی برای نمایندگان ایران بود زیرا پویا داد مرز در وزن ۵۵ کیلوگرم، ایمان محمدی در وزن ۶۳ کیلوگرم، ناصر علیزاده در وزن ۸۷ کیلوگرم و امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم، چهار مدال طلای دیگر را به دست آورد. برای علیزاده این سومین قهرمانی متوالی او بود. همچنین آکژول محموداف (KGZ) سومین عنوان قهرمانی خود در مسابقات آسیایی را کسب کرد.

مسلط‌ ترین کشتی گیر روز محمدی بود که در هر ۳ مسابقه خود در وزن ۶۳ کیلوگرم با امتیاز عالی ۹ بر صفر پیروز شد و در نهایت نیز با پیروزی مقابل شرممحمد شریفجانوف (ازبکستان) به مدال طلا  رسید.
 محمدی که سال گذشته در زیر ۲۳ و زیر ۲۰ سال جهان به مدال طلا رسیده بود امسال در هر ۲ دیدار خود با امتیاز عالی صاحب برتری شد و به فینال آمد. او در دیدار نهایی هم تایم‌نخست را با امتیاز ۶ بر صفر پیش افتاد و در وقت دوم هم بازی را با عملکرد خوب خود به اتمام رساند.پیروزی محمدی تکرار پیروزی ۱۰ بر صفر او مقابل شریبجانف برای کسب مدال مدال برنز در مسابقات رنکینگ سری آزاد زاگرب در اوایل فوریه بود.

ناصر علیزاده نیز در فینال وزن ۸۷ کیلوگرم مقابل حریف نام آشنایی قرار گرفت و نورسلطان تورسینوف (KAZ) قهرمان سابق آسیا را با امتیاز عالی ۸ بر صفر در فاصله ۳۳ ثانیه تا پایان وقت دوم شکست داد.این سومین سال متوالی است که علیزاده تورسینوف را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست می‌دهد. او را ۳ بر صفر در نیمه نهایی سال گذشته و پاییز سال گذشته هم در مرحله یک چهارم نهایی ۲۰۲۱ شکست داده بود.

پویا داد مرز اکنون در چهار تورنمنت بین المللی از سپتامبر ۲۰۲۲ شکست ناپذیر بوده است.دادمرز که در مسابقات آزاد زاگرب به مدال طلا رسیده بود، با قهرمانی در وزن ۵۵ کیلوگرم و با پیروزی ۳-۱ مقابل روپین (IND) دارنده مدال نقره ۲۰۲۲ گفت: ۲ سال پیش در مسابقات قهرمانی آسیا قزاقستان مدال برنز گرفتم و حالا آن مدال را به طلا تغییر دادم. امیدوارم در مسابقات جهانی بعدی نماینده ایران باشم و در آنجا مدال طلا بگیرم. کشتی گیر هندی رقیب سرسختی بود زیرا در مراحل قبل ورزشکاران قزاقستان و قرقیزستان را شکست داده بود.

دادمرز ۲۳ ساله با کسب طلای نوجوانان جهان در سال ۲۰۱۷، برنز بزرگسالان آسیا در سال ۲۰۲۱، طلای زیر ۲۳ سال جهان در سال گذشته و مسابقات آزاد زاگرب امسال، در مسیر صعودی قرار دارد.

وی گفت: در ماه‌های گذشته در مسابقات اسپانیا، زاگرب و همچنین جام جهانی باکو با تیم ایران مدال طلا کسب کردم. امیدوارم بتوانم این عناوین را ادامه دهم و باخت سال گذشته (در مسابقات جهانی بزرگسالان) در بلگراد را با بهترین مدال در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ جبران کنم.

امین میرزازاده دارنده مدال نقره جهان (ایران) دومین عنوان آسیایی خود و اولین قهرمانی خود را از سال ۲۰۲۰ به دست آورد. میرزازاده دارنده مدال نقره جهان که در هر تایم یک امتیاز به دست آورد تا در فینال وزن ۱۳۰ کیلوگرم لینگژه منگ (CHN) را با نتیجه ۲ بر صفر شکست دهد و مسابقات روز نخست را با مدال طلا خود به پایان برساند و به طلای آسیایی خود که در سال ۲۰۲۰ کسب کرده بود یک مدال دیگر اضافه کند.

میرزازاده گفت: این دومین طلای من در مسابقات قهرمانی آسیا پس از اولین حضور در سال ۲۰۲۰ در دهلی نو است و از این بابت خوشحالم. همچنین اولین مسابقه من بعد از مسابقات جهانی بلگراد بود و در سال جدید عملکرد خوبی داشتم. پنج ماه تا مسابقات جهانی ۲۰۲۳ باقی مانده است و باید خودم را بهتر برای تغییر مدال نقره سال ۲۰۲۲ به طلا آماده کنم.

انتهای پیام/