اقتصادی

استارت مبادلات تجاری با شریک میلیارد دلاری

درپی سفر وزیر اقتصاد به جده برای شرکت در اجلاس سالیانه بانک توسعه اسلامی (IsDB) و توافقات حاصل شده با عربستان، باید دید این استارت برای از سرگیری روابط دو کشور می‌تواند مبادلات تجاری ایران و عربستان را به ظرفیت یک میلیارد دلاری گذشته برساند و یا حتی از سطح قبلی بالاتر ببرد؟

به گزارش ماه نیوز، طی ماه‌های گذشته روابط ایران و عربستان با رایزنی و وساطت چین از سرگرفته شد و با سفر و مذاکرات احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با مقامات این کشور به نظر می‌رسد این روابط مسیر اصلاحی و امیدوارکننده‌ای را طی می‌کند.

وزیر اقتصاد در حاشیه این اجلاس بین المللی، در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف اعلام کرد که سیاست رئیس جمهور جدید ایران تقویت روابط با کشورهای همسایه است و امیدواریم شاهد افزایش هر چه بیشتر تعاملات اقتصادی، تجارت و سرمایه گذاری ایران با کشورهای همسایه و افزایش فرصت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری بین ایران و عربستان باشیم.

خاندوزی همچنین در دیدار با وزیر مالیه عربستان صعودی به این نکته اشاره کرد که باید گام های سریعی در روابط با ایران و در راستای حذف موانع اقتصادی و تجاری در برابر دو کشور برداشته شود.

وی ضمن اشاره به ضرورت تسهیل حج و تجارت بین دو کشور به ویژه در زمینه بانکی و ارزی، بر ضرروت تدوین تفاهم نامه های سه گانه‌ سرمایه‌گذاری، گمرکی و تجاری بین ایران و عربستان تاکید کرد و گفت: طی سه ماه آینده شرکت‌های بخش خصوصی دو کشور با یکدیگر ملاقات کنند تا امکانات تجاری و سرمایه‌گذاری طرفین بررسی شده و زمینه‌های همکاری متقابل شناسایی شود.

حالا باید دید که از سال ۱۳۹۴ که روابط ایران و عربستان قطع شده بود، قفل اقتصادی بین دوکشور باز می‌شود؟ و در شرایطی که در سال گذشته هیچ وارداتی از عربستان نداشتیم و صادرات به این کشور به ۱۴ میلیون دلار رسیده بود آیا می‌توان سطح روابط دو کشور را تا رسیدن به ظرفیت تجاری حدود یک میلیارد دلاری سال ۱۳۸۵ بازگرداند یا حتی از آن سطح عبور کرد؟

انتهای پیام