استانی

اشاعه فرهنگ صلح و سازش، موجب کاهش ورود پرونده ها به مراجع قضایی خواهد شد

به گزارش خبرگزاری ماه نیوز همدان؛ در همایش معاونان قضات دادگستری در استان حمدان ، دکتر محمدرضا عدالتخواه گسترش فرهنگ عطوفت و رحمت را از ضروریات جامعه امروز دانست و گفت: گسترش فرهنگ صلح و سازش باعث کاهش تعداد پرونده های ورود به ضابطان قضایی ، کلانتری ها و کلانتری ها می شود.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی و استراتژیک این کمیته ها موضوع صلح و سازش قبل از تشکیل پرونده در دادگستری است ، افزود: ما به سمت فعال سازی کمیته های مرتد در کلانتری ها و پاسگاه ها حرکت می کنیم.

رئیس کل دادگستری استان همدان خاطرنشان کرد: فعالیت این کمیته ها نه تنها موجب گسترش فرهنگ صلح ، سازش و رضایت در جامعه می شود بلکه از ورود غیرضروری پرونده ها به مراجع قضایی جلوگیری می کند.

دادگاه تصریح کرد: کمیته های ویژه مرکز هماهنگی قلب استان وظیفه آماده سازی زمینه عذرخواهی از قربانیان جرم یا اتهامات را دارند.

رئیس کل دادگستری استان همدان تأکید کرد: سنت حسرت عذرخواهی به عنوان یکی از الزامات اصیل و ریشه دار فرهنگ اسلامی – ایرانی بخشی از الگوی عدالت است که در آن شخصی که مرتکب جرمی شده یا به طور داوطلبانه محکوم شده است از قربانی عذرخواهی می کند.

وی افزود: به این ترتیب میانجی گری محتاطانه و محلی برای رضایت درونی و قلبی شاکی مهیا می شود و در بسیاری از موارد این بخشودگی منجر به قضاوت بخشودگی و رضایت شاکی می شود و موضوع به بهترین وجه حل و فصل می شود.

لازم به ذکر است که تشکیل ستاد تکمیل قلب و کمیته های ویژه آن که متشکل از اصلاح طلبان و مرتدین است ، ابتکار عمل دادگستری استان همدان به ریاست محمدرضا عدالتخواه با هدف ایجاد زمان در جامعه ، جلوگیری از تشکیل پرونده است. اجرای سیاست سلب آزادی از دو ماه پیش آغاز شده است.

در این راستا می توان به حل و فصل 150 دادخواست در کمتر از دو ماه گذشته اشاره کرد تا در روند رسیدگی به این پرونده ها ، با استفاده از ظرفیت مصالحه کنندگان و کمیته های عذرخواهی ، به توافق نهایی بین طرفین برسیم. جایی که در کل نتایج این حل و فصل از یک میلیارد و 8 میلیون و 8 میلیون توما توسط شاکی در مقایسه با طرف دیگر عبور کرده است.

48