بین المللی

اقدام تازه عربستان علیه ترکیه

روزنامه جمهوری ، یکی از قدیمی ترین و مشهورترین رسانه های ترکیه گزارش داده است که فشارهای فزاینده بر تجار سعودی برای جلوگیری از معامله با ترکیه شکل جدیدی گرفته و تحریم رسمی تجاری علیه ترکیه را اعمال کرده است.

جمهوری در گزارش یا در بیانیه ای که چنین تصمیمی را اعلام کرده است ، از مقامات سعودی استناد نکرده است ، اما با استناد به تجار ترک گفته است که عربستان کالاهای ترکیه را قبول نخواهد کرد و مقامات ترکیه از چند ماه قبل به کالاهای ترکیه اجازه پاکسازی منطقه داده اند. آنها یک مرز یا فرودگاه فراهم نکردند.

عربستان سعودی پانزدهمین بازار بزرگ صادراتی ترکیه است. در سال 2018 ، حجم تجارت بین دو کشور نزدیک به 4. 94.96 میلیارد بود.

روزنامه جمهوری در تیتر خود نوشت: “تحریم تجاری عربستان سعودی علیه ترکیه امروز رسمی شده است”. این روزنامه می گوید تحریم تجاری از ماه اکتبر به طور کامل اجرا می شود و همه ساخت ترکیه را شامل می شود.

یک تاجر ترک گفت: “مشتریان ما از محصولات ترکیه راضی و راضی هستند اما اکنون دیگر قادر به خرید آنها نخواهند بود.”

طبق روزنامه جمهوری ، این تحریم ها به طور غیررسمی از دو سال پیش اعمال شده است که بیشتر به دلیل تنش در روابط ریاض و آنکارا بر سر قتل روزنامه نگار وحشی سعودی جمال خشگی بود.

جمال خاشقچی 59 ساله برای ازدواج در سپتامبر 2017 به کنسولگری عربستان در استانبول رفت اما بعدا مشخص شد که وی توسط عناصر وابسته به دولت ریاض کشته شده و بدنش مثله شده است.

آنکارا گفت به محض ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری ، 15 مقام امنیتی سعودی با دو پرواز وارد استانبول شدند و به زودی ترکیه را ترک کردند.

ترکیه اقدامات عربستان سعودی را به شدت محکوم کرده است.

311311