بین المللی

الکاظمی به‌دنبال حمایت صدر و واشنگتن؛مقتدی به دنبال حمایت آمریکا؟!

مهسا مزدهی: حل مشکلات سیاسی بغداد قبل از انتخابات پارلمانی بسیار عالی به نظر می رسد عراق با انتخابات زودهنگام پارلمانی روبرو است ، همانطور که مصطفی الکاظمی به محض رسیدن به قدرت قول داد. دولت وی که از اعتراضات خیابانی در پاییز 1998 ظاهر شد ، به عراقی ها قول داده است که انتقال قدرت به دنبال انتخابات انجام خواهد شد. اما مشکلات عدیده سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی در عراق وجود دارد و ناآرامی ها بسیاری را به این س questionال واداشته است که آیا برگزاری انتخابات صلح آمیز و معتبر امکان پذیر است؟

در خبرنامه ، با صباح زنگنه ، کارشناس خاورمیانه گفتگو کردیم:

الکاظمی خواستار حمایت رئیس جمهور و واشنگتن واشنگتن شد.  مقتدا به دنبال حمایت ایالات متحده است؟!

ما امسال شاهد انتخابات زودهنگام در عراق هستیم. در همین حال ، اوضاع سیاسی و امنیتی عراق دشوار به نظر می رسد. چقدر دولت القاعده برای این انتخابات آماده است؟

انتخابات عراق در تاریخ 10/10/12 برگزار می شود. تاریخ مذکور توسط نخست وزیر وقت با حمایت رئیس جمهور برهم صالح و تصویب اولیه مجلس تعیین شد. روندهای زیادی در عراق وجود دارد. برخی از آنها موافقت می کنند که در این تاریخ انتخابات برگزار شود و این را وظیفه دولت آقای کاظمی می دانند که قول انتخابات زودهنگام را داد و عادل عبدالمهدی را برکنار کرد. روندهای دیگری نیز وجود دارد که معتقدند ممکن است این انتخابات در آن تاریخ برگزار نشود ، زیرا مقدمات هنوز کاملاً آماده نشده اند. با این پیش شرط ها ، نوع انتخابات یک لیست عمومی نیست و به تنهایی به مردم ارائه می شود ، نه یک نوع تقسیم شهرها و یک لیست انتخابات با توجه به تغییر در قانون انتخابات و شهرها و روستاها. این امر نیاز به تعدادی اقدامات فنی برای تفکیک بین شهرها و مناطق دارد که مسئولیت آن به عهده وزارت کشور و سازمان آمار عراق است و خود به بودجه زیادی نیاز دارد.

در شرایط فعلی عراق که با مشکلات اقتصادی و درگیری های سیاسی زیادی روبرو است ، چقدر احتمال برگزاری انتخابات ایمن وجود دارد؟

این موضوعی است که به نظر می رسد یک مشکل بزرگ است. با این حال ، بحث بعدی این است که در عراق ، مسئله امنیت یک مسئله جدی است و هر از چندگاهی ، داعش یا برخی دیگر از قتل ها در شهرهای مختلف انجام می شود و این اقدامات به نوعی امنیت انتخابات را زیر سوال می برد. اکنون مشکل بعدی این است که آیا رای گیری براساس معرفی کارت ملی است که یک کارت شناسایی عمومی است یا مشخصات اثر انگشت و اطلاعات بیولوژیکی دقیق با کارت بیومتریک. ایجاد و تهیه کارت های بیومتریک پروژه عظیمی است و به تجهیزات زیادی نیاز دارد و درک و پذیرش این کار توسط مردم مسئله جدی است و با این حال به نظر نمی رسد بیش از پنجاه درصد مردم عراق چنین کارت هایی داشته باشند . در نتیجه ، مسئله جریان انتخاباتی توسط برخی روندها مطرح شده است. از طرف دیگر ، اعضای فعلی پارلمان نمی خواهند که دوره آنها به زودی منقضی شود و از امکانات مجلس محروم شوند. بنابراین ، آنها سعی می کنند به هر حال انتخابات را به تعویق بیندازند.

اکنون با نزدیک شدن به انتخابات عراق وضعیت گروه های سیاسی چگونه است؟

برخی از جریانات سیاسی ، مانند رئیس جمهور فعلی ، قبلاً ادعا کرده اند که برای تشکیل دولت آینده که مورد قبول و مقتدر صدر باشد ، باید نخست وزیر تعیین شود. این امر باعث ایجاد فضای مخالفت سایر گروه ها شده است. یکی دو بار نیروهای مسلح مختادada الصدر مانورهای نظامی را در بغداد انجام داده و به خیابان ها آمدند تا قدرت خود را با سلاح به نمایش بگذارند. این نشان می دهد که ممکن است انتخابات به دلیل قدرت نظامی مقتدی صدر تحت فشار باشد و برای سایر گروه های سیاسی دشواری ایجاد کند یا حتی ممکن است اقدام نظامی را تحمیل کند.

این وضعیت عراق است. ایالات متحده و سازمان ملل به نوعی از نظر ذهنی چنین فضایی را برای آمادگی در انتخابات آماده می کنند و گروه های محلی یا تیم های رسانه ای را گرد هم می آورند و جامعه را به یک سمت خاص هدایت می کنند. سازمان ملل ابزاری در دست ایالات متحده است كه قصد دارد به طور جدی در سازماندهی و نظارت بر انتخابات دخالت كند و این به معنای حمایت از گروههای سیاسی طرفدار آمریكا و طرفدار آمریكا است. چنین وضعیتی فضا را به شدت گیج می کند. گروههای کرد و سنی نیز ادعا کرده اند که همه تقاضای خاصی دارند. اهل سنت به دنبال تقویت جو اتحادیه در عراق و ایجاد حقوق و امکانات بیشتر در قسمت غربی عراق هستند. این تصویر بزرگ این کشور است.

موقعیت دولت القزیمی و پس از انتخابات چگونه خواهد بود؟

سال گذشته ، دولت القدیمی از اعتراضات خارج شد و این اعتراضات خود موجی از سازمانهای غیردولتی را برانگیخت که جای احزاب سنتی عراق را می گرفتند و به جای آنها عمل می کردند و از جامعه مراقبت می کردند. القدیمی همچنین برای مدت کوتاهی به دنبال تشکیل حزب بود. اما اخیراً ، این کار متوقف شده است و کسانی که مدیر و بنیانگذار بودند ، تقسیم شده و شاخه های بسیاری شده اند. برخی از افراد در پشت القدیمی پنهان شده اند و تلاش می کنند تا او را به موقعیت خاصی برسانند. اما انتظار نمی رود وی پس از انتخابات نخست وزیر شود. مگر اینکه با مجتهد الصدر یا گروه های دیگر درگیری داشته باشد یا آمریکایی ها از او حمایت کنند.

این اقتصاددان اخیراً گزارشی منتشر کرد و مدعی شد مقتدی صدر به آمریکایی ها نزدیک شده است. آیا در شرایط فعلی و با توجه به رویکرد این شخص چنین چیزی وجود دارد؟

سیاسی که جهان ممکن است و همه چیز ممکن است. اگرچه رئیس جمهور ممکن است مستقیماً با آمریکایی ها دیدار نکند ، اما افرادی در اطراف هستند که ممکن است با واشنگتن درگیر شوند. و در یکی دو سال گذشته نیروهای مرتبط با آن به ایالات متحده حمله کرده اند. این نیروها عملاً هیچ عملیاتی و اعتراضی نشان نداده اند و آمریکایی ها ممکن است این نشانه را از بالا داشته باشند که دیگر قصد مقابله با آنها را ندارند. وی همچنین سر آمریکایی ها و نیروهای مخالف حضور وی در عراق را سر بریده است. از این منظر می توان گفت که با نزدیک شدن به انتخابات این نوع امکان وجود دارد.

>>> همچنین بخوانید:
الکاظمی وضعیت نامزدی خود را در انتخابات تعیین کرد
افشای اسرار در عراق
ایالات متحده رسماً توسط مقاومت عراق تهدید شد. بیرون نرو ، حمله خواهیم کرد

312 310