اقتصادی

اولین طرح دو فوریتی مجلس؛ سامان دادن به عرضه در بازار مسکن – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین ، در دادگاه علنی امروز یازدهم ، دو طرح فوری برای مالیات بر خانه های خالی تصویب شد. طبق قانون ، لایحه دو فوریت به این معنی است که این طرح که چاپ و توزیع می شود به قانون گذاران ، باید ظرف 48 ساعت در دستور کار مجلس قرار گیرد. با این حساب ، جزئیات برنامه در دستور کار عمومی این هفته قرار خواهد گرفت. این واقعیت که مجلس یازدهم دو طرح اضطراری اول خود را به موضوع مسکن اختصاص داده است ، نشان می دهد که اعضای مجلس به نگرانی های مردم توجه می کنند.

این سومین قانونی است که درمورد فرار مالیاتی از خانه های خالی تصویب می شود.

قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال 1994 امکان جمع آوری مالیات از خانه های خالی را فراهم کرد

در اوایل سال 1994 ، ماده 54 قانون مالیاتهای مستقیم اضافه شد و در جریان بررسی لایحه اصلاح این قانون ، به شرح زیر اضافه شد:

بخش 54 تکرار شده است واحدهای مسکن واقع در شهرهایی با جمعیت بیش از یک میلیون نفر ، تحت عنوان سیستم خالی املاک و مستغلات تحت عنوان “واحدهای خالی” شناخته می شوند (مشمول تبصره 7 ماده 169 این قانون) برای دومین سال متوالی مشمول همین مالیات اجاره ای هستند. آنها به شرح زیر خواهند بود: (1)

سال دوم – برابر با نیمی از مالیات مربوطه

سال سوم – معادل مالیات مربوط

بعد از سال چهارم – به دلیل مالیات ، اجازه دهید یک (1.5) برابر برابر شود

قانون بودجه 99 درمورد فرار مالیاتی چه می گوید؟

مورد دوم ، که قرار است دولت را برای جمع آوری مالیات از خانه های خالی متعهد کند ، بخش 5 ، تبصره 6 قانون بودجه سال جاری به شرح زیر است:

5- اصلاحات و اضافات بعدی در واحدهای مسکن واجد شرایط از مالیات بر خانه های خالی طبق بند (تکرار 54) قانون مالیات های مستقیم ممنوع است. .خذ مالیات این بند نیست.

آیین نامه اجرایی این بخش پس از پایان ژوئن 2016 توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور) تهیه و به تصویب هیئت دولت می رسد.

ماده یازدهم – سازمان امور مالیاتی کشور موظف است واحدهای مسکونی مستقر در شهرها را با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر با همکاری شهرداری های سراسر کشور تخلیه کند. سال ها مالیات مربوط به بخش (54 تکرار) قانون مالیاتهای مستقیم 1397 ، 1398 و 1399 و اصلاحات و اضافات بعدی توسط صاحبان آن را مشخص کنید .ذذ به آرامی

معافیت مالیاتی موضوع بند 53 قانون مالیاتهای مستقیم ، با اصلاحات و اضافات بعدی ، تحت این ماده برای مالیات در نظر گرفته نخواهد شد.

پنجاه درصد (یکصد و پنجاه درصد) درآمد حاصل از این مالیات به حساب قانون عمومی در ردیف 110204 واریز می شود ، خزانه داری کل کشور در جدول 5 این قانون و پنجاه درصد باقیمانده (50٪) در حساب های شهرداری شهرها به عنوان بخشی از شهرداری قرار دارد. .ذذ مالیات پرداخت می شود.

وزارتخانه های امور مالیاتی امور خارجه و راه و شهرسازی و انرژی و سایر وزارتخانه ها ذی ربط این جمله مجبور هستم کلیه اطلاعات لازم را برای شناسایی خانه های خالی در شهرداری های کشور ارائه دهید.

آیین نامه اجرایی این اداره توسط وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی) و راه و شهرسازی و وزارت خانه (سازمان شهرداری ها و کمیته استانی استان عالی) دهیاریهای کشور) ظرف دو ماه تهیه و به تصویب هیئت دولت خواهد رسید.

ماده 54 لغو شد؛ رقمی که مانع نیست

اصلی اکثر اعتراض به بخش مکرر 54 قانون مالیات های مستقیم این است که قانون موجود به دلیل کمبود مالیات ذکر شده در آن ، ارزش دارایی خالی را محدود نمی کند.

به عبارت دیگر ، اگر IRS در مرحله اول موفق به شناسایی خانه های خالی شود و در مرحله بعد موفق به جمع آوری مالیات از مالکان این واحدهای مسکونی شود ، رقمی که از این مالکان جمع آوری می شود مانند گذشته مؤثر نیست. صاحبان این واحدها را اجاره یا بفروشید و وارد بازار شوید.

اقدامات اولیه برای شناسایی خانه های خالی هنوز انجام نشده است

یکی از وظایفی که در قانون فعلی به وزارت راه و شهرسازی اختصاص یافته ، تهیه و راه‌اندازی سامانه جامع املاک و مستغلات و مسکن است. سیستمی که در آن اطلاعات املاک همه خانوارهای ایرانی بارگذاری می شود.

اما تاکنون ، با وجود مقدمه ای برای معرفی سیستم در 19 فوریه سال گذشته ، اطلاعاتی درباره دارایی افراد بارگذاری نشده است و وزارت راه و شهرسازی توانسته است به بخش کوچکی از آن دسترسی پیدا کند.

پروانه اصلانی ، مدیرکل هزینه های دفتر برنامه کم اهمیت و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در بحث میزگردی اخیر درباره بازار مسکن توسط خبرگزاری آنلاین ، از مقاومت در برابر دستگاههای حاوی این اطلاعات در تهیه داده به وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

امید است که اعضای مجلس یازدهم قانونگذاری ، در دو برنامه اضطراری خود ، اعتراضات قانون قبلی را در نظر بگیرند و ضمانت اجرایی شدیدی را برای لغو آنها ارائه دهند. به ویژه دستگاههایی نیاز به نگه داری دارند آ طلاعات افراد املاک و مستغلات (شهرداری ها ، ثبت املاک و مستغلات ، شرکت های آب و فاضلاب استانی ، شرکت های توزیع برق منطقه ای و غیره) موظفند این اطلاعات را به وزارت راه و شهرسازی ارائه دهند.