بین المللی

اوکراین دنبال دریافت جنگنده‌های «گریپن» از سوئد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین ماه نیوز، «ورخونا رادا» رئیس پارلمان اوکراین روز دوشنبه از سوئد خواست تا به این کشور جنگنده ارسال کند.

وی در سخنانی تاکید کرد: «کی‌یف از سوئد می‌خواهد تا امکان انتقال جنگنده‌های گریپن (Gripen) به اوکراین را فراهم کند».

جنگنده‌های گریپن ساخت شرکت ساب سوئد بوده که جنگنده‌ای سبک وزن و تک موتوره است.  این جنگنده چند کاربرده بود و دارای بالهای دلتا شکل است. کشورهای عضو ناتو از جمله مشتریان این جنگنده‌ها هستند. بر اساس گزارش‌ها تا کنون بیش از 270 فروند از این جنگنده به کشورهای مختلف تحویل داده شده است. 

این درحالی است که علی‌رغم درخواست‌های مکرر اوکراین از متحدان غربی خود برای ارسال تجهیزات به این کشور به منظور نبرد با روسیه، سوئد دست رد به خواسته کی‌یف زد و گفت که این کشور جنگنده‌های کافی برای ارسال به اوکراین ندارد.

 «پال جانسون» وزیر دفاع سوئد گفته است که از آن‌جایی که این کشور با کمبود جنگنده مواجه است، از ارسال جنگنده‌ها به اوکراین خودداری می‌کند.

جانسون در بیانیه‌ای تأیید کرد که سوئد قصد ندارد جنگنده‌های چندمنظوره نسل چهارم گریپن (هواپیمای JAS) را به اوکراین ارسال کند.

وی در این خصوص گفت: «ما هواپیمای مازاد JAS نداریم که بتوانیم اکنون به اوکراین بفرستیم».

جانسون پیشتر در مصاحبه بخش اروپای وبگاه پراودا تصریح کرده بود که ارسال گریپنس به اوکراین یک چالش برای سوئد محسوب می‌شود زیرا این کشور برای محافظت از حاکمیت و حریم هوایی خود به این جنگنده‌ها نیاز دارد.

در ماه فوریه، «اولف کریسترسون» نخست‌وزیر سوئد، تصمیمات آتی برای ارائه هواپیمای جنگی به اوکراین را منتفی ندانسته بود اما تأکید کرده بود که چنین کمکی نیازمند یک ائتلاف بین‌المللی است.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه سال گذشته میلادی (بیش از یکسال پیش)، کشورهای غربی با ارسال انواع تجهیزات سبک و سنگین و تشدید فشارهای تحریم‌های روسیه، بر آتش‌ ناآرامی‌های اوکراین دامن زده‌اند.

پایان پیام/.




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید