سلامت و دانشمعرفی کسب و کار

با تقویت سیستم ایمنی بدن آیا زگیل ها خودبخود از بین میروند؟

میلیون ها نفر در سراسر جهان به ویروس HPV آلوده هستند. ممکن است هیچ علامتی نداشته باشید یا از بیماری بی اطلاع باشید. شاید شنیده باشید که هیچ درمانی برای زگیل تناسلی وجود ندارد اما این خبر نباید شما را نگران کند زیرا می توانید بیماری را کنترل کنید.

میلیون ها نفر در سراسر جهان به ویروس HPV آلوده هستند. علائم کمی دارند یا از بیماری اطلاعی ندارند. شاید شنیده باشید که درمان خاصی برای زگیل تناسلی وجود ندارد، اما نگران این مشکلات نباشید زیرا راه های موثری برای کنترل این بیماری به شما پیشنهاد می کنیم. در بیشتر موارد، ویروس پاپیلومای انسانی یا عفونت HPV پس از 2 سال خود به خود از بین می رود و نیازی به درمان ندارد. اما در صورت استفاده از دارو برای درمان زگیل تناسلی و درمان کامل آن، آیا زگیل تناسلی عود کرده و بعد از درمان عود می کند؟

دستگاه تفاوت خام HPV؟

HPV ویروسی است که از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود و باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود. این بیماری را بیشتر بیماری مقاربتی می نامند زیرا به راحتی از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی قابل انتقال است. ویروس HPV تنها یک ویروس نیست و انواع یا به اصطلاح انواع مختلفی را شامل می شود که برخی از آنها پرخطر و برخی دیگر کم خطر محسوب می شوند. تاکنون بیش از 100 نوع HPV شناخته شده است.

برخی از انواع زگیل تناسلی می توانند باعث سرطان شوند. HPV می تواند باعث سرطان دهانه رحم در زنان، سرطان آلت تناسلی در مردان و سرطان مقعد و گلو در مردان و زنان شود. ویروس HPV در واقع نحوه تولید مثل سلول ها را تغییر می دهد و می تواند به سرطان تبدیل شود. اما داشتن زگیل تناسلی به این معنی نیست که همه این اتفاقات بد برای شما خواهد افتاد. در ایالات متحده، سالانه 14 میلیون نفر به HPV مبتلا می شوند و تنها 35000 نفر از آنها به سرطان مبتلا می شوند. همانطور که در مقدمه توضیح دادیم، در بیشتر موارد زگیل تناسلی خود به خود و بدون نیاز به درمان بهبود می یابد. آیا می دانید تفاوت بین زگیل تناسلی و تبخال تناسلی چیست؟ این دو بیماری را نباید با هم اشتباه گرفت. برای درمان HPV تا انتهای این مقاله از فرازطب همراه باشید.

آیا زگیل تناسلی خود به خود از بین می رود؟

ابتدا بیایید پاسخ این سوال را روشن کنیم و سپس احتمال بازگشت زگیل تناسلی پس از درمان را بررسی کنیم. همانطور که گفته شد، اکثر افراد آلوده به HPV حتی نمی دانند که این بیماری در بدن آنها وجود دارد. عفونت زگیل تناسلی معمولاً خود به خود از بین می رود. مطالعات بالینی  درباره مصرف کپسول ahcc نشان داده است که حدود 2 سال طول می کشد تا سیستم ایمنی بدن به طور طبیعی با ویروس HPV مبارزه کند و در نهایت آن را نابود کند.

به دو نکته مهم توجه کنید: اول اینکه به نظر می رسد افرادی که بدنشان به مدت دو سال نمی تواند HPV را پاک کند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان هستند و دوم اینکه چون افراد نمی دانند HPV دارند، به هر حال ممکن است به آن مبتلا شوند. کسانی که می دانند چگونه آن را به شریک جنسی خود منتقل کنند. ماهیت مرموز این ویروس نیاز به واکسن زگیل تناسلی را بیش از پیش قانع کننده و قابل تامل می کند.

آیا می دانستید که طبق تحقیقات ممکن است بین زگیل تناسلی و ناباروری ارتباط وجود داشته باشد؟ بنابراین بهتر است تمامی اقدامات پیشگیرانه در خصوص زگیل تناسلی رعایت شود.

عود زگیل تناسلی بعد از درمان؟

HPV بعد از ریشه کنی عود نمی کند. بعید است که به همان نوع زگیل تناسلی مبتلا شوید که قبلاً داشتید. اما همانطور که گفتیم بیش از 100 نوع HPV وجود دارد و بنابراین ممکن است فرد به نوع دیگری مبتلا شود.

احتمال عود زگیل تناسلی تا زمانی که خود ویروس به طور کامل از بین برود، وجود دارد. حتی اگر زگیل ها ناپدید شده باشند و احتمالاً هیچ نشانه ای از وجود آنها در بدن وجود نداشته باشد. اما به محض اینکه ویروس HPV از بین برود، زگیل ها بر نمی گردند.

چه مدت طول می کشد تا زگیل تناسلی ظاهر شود؟

علائم زگیل تناسلی معمولاً 2-3 ماه پس از عفونت ظاهر می شود. اما به طور کلی، مطالعات نشان می دهد که گاهی اوقات ممکن است بین 3 هفته تا چند سال طول بکشد تا علائم زگیل تناسلی پس از عفونت ظاهر شود. بنابراین زمان آن از چند روز تا چند سال متغیر است و نمی توان مدت زمان دقیق آن را تعیین کرد.

آیا می توان بعد از درمان زگیل تناسلی رابطه جنسی داشت؟

گفتیم که احتمال بازگشت زگیل تناسلی پس از درمان در صورت پاکسازی کامل HPV بسیار کم است و تقریباً وجود ندارد. با این اطلاعات، رابطه جنسی پس از درمان زگیل تناسلی آسان تر می شود. به طور کلی به افراد توصیه می شود در تمام روابط جنسی خود از کاندوم استفاده کنند. کاندوم احتمال عفونت HPV را از بین نمی برد زیرا زگیل تناسلی می تواند در قسمت های دیگر بدن که توسط کاندوم پوشانده نشده باشد وجود داشته باشد. اما کاندوم قطعا خطر عفونت HPV را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

اگر همسر یا شریک جنسی شما زگیل تناسلی دارد، باید سعی کنید بدون دست زدن به زگیل و استفاده از کاندوم رابطه جنسی داشته باشید. شریک جنسی شما نیز باید تحت درمان قرار گیرد. زگیل تناسلی را می توان با داروها، پمادها، لیزر، فریز کردن و جراحی درمان کرد، اما فقط پزشک باید تصمیم بگیرد که کدام روش برای شما مناسب است.

از بین بردن زگیل تناسلی

التهاب دستگاه تناسلی را می توان با کرم های موضعی، مکمل های غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی، درمان های خانگی، سرما درمانی (درمان سرما و سرما)، لیزر درمانی و جراحی درمان کرد. برخی از پزشکان بر این باورند که استفاده از لیزر CO2 یکی از بهترین و موثرترین روش های درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان است. مطالعات نشان داده است که میزان بهبودی آلت تناسلی پس از لیزر درمانی بسیار کمتر از روش هایی مانند کرایو است. و لیزر اثرات منفی خاصی ندارد.

برای از بین بردن زگیل تناسلی تنها در صورتی از جراحی استفاده می شود که اندازه زگیل ها بسیار بزرگ باشد و به سایر روش های درمانی پاسخ ندهد.