اقتصادی

برقراری تماس صوتی بین پیام‌رسانهای‌ داخلی و اپراتورها در چه مرحله ای است؟

تماس صوتی (Call Out) نوعی ارتباط بین پیام رسان و اپراتور را فراهم می کند و دیگر لازم نیست هر دو طرف پیام های مشابهی داشته باشند. به عنوان مثال کاربری که چت یا سرویس پیام رسان و سایر پیام رسان های داخلی را نصب کرده است، می تواند از طریق این پیام رسان ها با یک شماره با شماره اول ایرانسل یا رایتل تماس بگیرد.

به گزارش ما، پس از محدودسازی برخی پیام رسان های خارجی طی سال های گذشته و طی چند مرحله، مهاجرت کاربران ایرانی به پیام رسان های دیگر اعم از مشابه خارجی و داخلی آغاز شد. اگرچه تعداد کاربران پیام رسان های داخلی هنوز با رقبای خارجی قابل مقایسه نیست، اما برخی افراد استفاده از ابزارهای بومی را به ابزارهای خارجی ترجیح می دهند.

بر اساس برخی تحلیل ها، امکان پرداخت از طریق پیام رسان های بومی یکی از مواردی است که مزیت داخلی این ابزارها را نسبت به پیام رسان های خارجی ایجاد می کند. اکنون داشتن امکان تماس صوتی برای پیام رسان های بومی نیز می تواند یکی دیگر از ویژگی هایی باشد که کاربران را به استفاده از این ابزار ترغیب می کند.

در همین راستا دستیار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت قبل با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی اعلام کرده بود که اپراتورها موظفند خدمات لازم برای ایجاد امکان Call out را به آنها ارائه دهند. در پیام رسان ها و بر اساس این مصوبه موضوع ارتباط متقابل بر اساس مصوبه شورای عالی، گردانندگان پیام رسان ها فضای مجازی برای پیام رسان های اجتماعی داخلی که تعداد کاربران آنها به پنج میلیون نفر رسیده است، در نظر گرفته شده است.

بر آن اساس، پس از ابلاغ مقررات و تعرفه‌های ارتباط متقابل پیام‌های اجتماعی داخلی به اپراتورهای تلفن همراه، مقرر شد امکان برقراری تماس صوتی از طریق شبکه پیام‌رسانی این اپراتورها فراهم شود. در همین راستا امسال بنا به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شد به زودی امکان تماس با پیام رسان های ایرانی با اپراتورهای تلفن ثابت و همراه فراهم می شود و بر این اساس هر بستری که مقررات لازم را داشته باشد، قطعا قادر به ارائه خدمات تماس باشید. همچنین گفته شد سه پلتفرم دارای قوانین و شرایط داخلی برای ارائه سرویس بوده و راه اندازی سرویس به اپراتورها ابلاغ شده است و امید است در هفته های آینده این امکان در اختیار عموم قرار گیرد.

در همین راستا ابتدا آخرین وضعیت برقراری تماس صوتی با مشترکان تلفن همراه از طریق پیام رسان های داخلی را از اپراتور پیگیری کرده ایم. مثلاً اولین و یک پیام رسان داخلی مثل روبیک مشکلی ندارند، اما باید این سرویس را با دو یا سه پیام رسان دیگر ارائه دهیم. بنابراین کار زیرساختی این تاپیک در حال انجام است و نتیجه این مبحث را خود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام می کند چرا که در یک طرف اپراتورها و در طرف دیگر تعدادی پیام رسان قرار دارند اما اینکه کدام پیام رسان ها باید در آنجا حضور داشته باشند و نحوه سرویس دهی به عهده وزارتخانه است.

همچنین اپراتور تلفن همراه دوم (ایرانسیل) اعلام کرده است که این طرح در دو مرحله تامین زیرساخت های فنی در راستای اپلیکیشن و تعیین تعرفه اقتصادی پاسخگوی توسعه شبکه.

اما یکی از پلتفرم ها در اربعین امسال توانست این سرویس را به صورت گسترده در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهد. کاربران این پیام می‌توانند از طریق تماس صوتی این اپلیکیشن، با استفاده از سیم‌کارت‌های ایران یا اولین تلفن همراه عراق، مستقیماً با خطوط ثابت یا با تلفن همراه ایرانی، بدون نیاز به دریافت تماس، تماس صوتی رایگان برقرار کنند. نصب کرده اند.

پایان پیام