استانی

برگزاری همایش تجلیل ازحامیان سلامت دراستان چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری ماه نیوز استان چهارمحال وبختیاری، با حضور دکتر خالدی فر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری، مدیرکل بیمه سلامت، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی، مدیر کل استاندارد استان، برخی مسؤلین استانی، اعضا هیئت رئیسه دانشگاه، رئیس بسیج جامعه پزشکی استان، معاون بهداشت و رئیس مرکز بهداشت استان، مدیران گروه‌های ستادی مرکز بهداشت استان، روسا، معاونین و فعالان سلامت شبکه ها در سالن اجتماعات ابن سینا مجتمع آموزشی پردیس رحمتیه برگزار شد.

ارائه سخنرانی درباره تبیین هفته سلامت و اجرای برنامه پزشکی خانواده، گزارش دستاوردها و اقدامات حوزه بهداشت در سال ۱۴۰۱، اهدای لوح سپاس به فعالان عرصه سلامت، حامیان و پیام گزاران سلامت و دستگاه های حامی سلامت استان، برپایی نمایشگاه عکس از اقدامات صورت گرفته، نمایشگاهی از آثار صنایع دستی بانوان هنرمند شاغل در دانشگاه و رونمایی از پوستر روزشمار هفته سلامت از برنامه های دیگر این همایش بود.

در این همایش بیش از ۱۵۰ نفر از فعالان، مروجین و حامیان عرصه سلامت استان چهارمحال و بختیاری مورد تجلیل قرار گرفتند.

صرف ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه بهداشت چهارمحال و بختیاری طی یکسال گذشته

دکتر ارسلان خالدی فر رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در این همایش از تخصیص بیش از ۳۰۰میلیارد تومان اعتبار در حوزه بهداشت در سال گذشته در استان خبر داد و افزود: برای دستیابی به مقوله سلامت نیاز به همکاری و همراهی همه آحاد جامعه به خصوص تلاش شبانه روزی کادر درمان و بهداشت از جمله بهورزان، مراقبان سلامت، پزشکان، پرستاران و کادر حوزه درمان و بهداشت است.
وی با اشاره به اهمیت بحث پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیردار و واگیردار گفت: به منظور پیشگیری و کنترل بیماری کرونا بیش از یک میلیون و ۸۱۴هزار و ۱۰۷ دز واکسن در استان تزریق شده که میزان مرگ و میر و ابتلا کاهش پیدا کرده با افزایش اقدامات پیشگیرانه مرگ و میر این بیماری به صفر رسیده و تنها در برخی ایام فوتی ثبت می‌شود که این افراد در گروه افراد مسن با بیماری‌های زمینه ای بالاست.

دکتر خالدی فر به توسعه ساخت و سازها و طرح‌های زیربنایی و خانه بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی در یکسال گذشته و دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در سفر هیات دولت بیش از یک‌هزار و ۴۰۰میلیارد تومان اعتبار به طرحهای بهداشتی درمانی و در کل حوزه دانشگاه علوم پزشکی اختصاص داده شد.

وی اظهار داشت: کنترل عوامل خطر یک راهکار در حوزه پیشگیری از بیماری است.

این مقام مسئول با تاکید بر رعایت تغییر سبک زندگی از مدرن و پیشرفته به سبک زندگی اسلامی افزود: درمان و پیشگیری از برخی بیماری‌ها نیز با سبک زندگی سالم محقق خواهد شد.

دکتر خالدی فر افزود: با رعایت اصول بهداشت فردی و کنترل بیماریهای غیر واگیردار از جمله فشارخون، دیابت، چاقی، بیماری روحی و روانی و چاقی می توان به سلامت و سبک زندگی سالم دست پیدا کرد.

وی اعلام کرد: رعایت بهداشت، پیشگیری از بیماری بر حوزه سلامت تاثیر مستقیم دارد و توسعه زیرساخت‌ها از جمله خانه های بهداشت، مراکز بهداشت و درمان در مناطق دور افتاده و محروم نیز احداث و تامین شود.
دکتر خالدی فر به ارائه خدمات با کیفیت به مردم تاکید کرد به خصوص در مناطق محروم تاکید کرد.

انجام یک میلیون و ۳۹۴هزار و ۷۹۴ ویزیت و مراقبت پزشکی بیماران درسال گذشته

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری و رییس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری نیز در همایش تجلیل از فعالان، مروجین و حامیان سلامت استان، با اشاره به خدمات ارائه شده در طول سال گذشته از سوی فعالان حوزه سلامت برای تامین، حفظ و ارتقای سلامتی گفت: پارسال یک میلیون و ۳۹۴هزار و ۷۹۴ ویزیت و مراقبت توسط پزشکان عمومی در سطح یک حوزه بهداشت استان انجام شده که این امر با توجه به کمبود پزشک؛ کم نظیر و محقق شده است.

دکتر علی احمدی افزود: در سال گذشته ارائه خدمات دندان پزشکی در استان ۲۹ درصد افزایش داشته است.

وی به افزایش ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و همچنین خدمات پیشگیری از بیماری ها به عنوان مهم‌ترین برنامه حوزه سلامت استان اشاره کرد و گفت: با حفظ سلامتی می توان سلامت نیروی فعال و نیروی کار را افزایش داد که افزایش سلامت نیروی کار منجر به افزایش بهره وری و افزایش تولید خواهد شد.

احمدی به افزایش سطح سلامت، سطح سواد سلامت و بهبود تغذیه و طرح جوانی جمعیت به عنوان مهم‌ترین برنامه های حوزه سلامت استان اشاره کرد و گفت: استفاده از تمام ظرفیت‌ها به خصوص اموزش زنان خانه دار و استفاده از ظرفیت ائمه جمعه و جماعت، دانش اموزان و دانشجویان برای ارتقا سلامت ضروری است.

به گفته وی، در راستای تامین سلامت جامعه در بسیج خدمات نوروزی سال گذشته بیش از ۱۸ تن مواد غذایی غیربهداشتی و تاریخ گذشته در استان جمع آوری شده است.

احمدی به اجرایی شدن طرح پزشک خانواده در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر استان همزمان با سراسر کشور اشاره کرد و گفت: این طرح در شهر فارسان آغاز شده و با تامین زیرساخت‌ها در ماههای اینده درشهرهای لردگان، فرخشهر، هفشجان، شهرکرد و بروجن آغاز خواهد شد.

به گفته وی، در طرح پزشک خانواده در مناطق روستایی و شهرهای زیر بیست هزار نفر بیش از۶۵۰ هزار نفر از جمعیت استان تحت پوشش قرارگرفتند و بیش از ۴۵۰ هزار نفر جمعیت در شهرهای بالای بیست هزار نفر در امسال تحت پوشش پزشکی خانواده قرار می گیرند.

46